Ga naar inhoud


Sterke C-Band transponders?


jacksparrow

Aanbevolen berichten

Vandaag is na een weekje wachten mijn pakketje bestaande uit een Gibertini feedholder en een Panorama 13K C-Band LNB uit Duitsland aangekomen smile Had mezelf voorgenomen om er pas dit weekend mee te gaan spelen maarja je kent het, toch ff proberen :-)

 

Aangezien ik zelf geen Gibertini maar een Triax (TD110) wokje heb, heb ik met enige moeite de Gibertini aansluiting voor op de arm vervangen door een Triax aansluiting (zie foto's).

 

Ik had niet veel tijd dus snel even gezocht op 5 west en 22west aangezien deze schijnbaar de sterkste C-Band signalen hebben. Helaas niets gevonden frown Ik weet dat C-band op een 1meter schotel geen feest is maar ik heb veel positieve berichten gehoord dat met een 1meter schotel toch wel enkele transponders te bekijken zouden zijn.

 

Voor de reacties komen met "ja maar die schotel is toch te klein voor c-band" het gaat me puur om een proof of concept en ik ben niet van plan zeer actief c-band zenders te gaan bekijken.

 

Graag reacties van mensen met ervaring en ben zeer geintereseerd in wat referentietransponders om dit weekend mee te testen.

 

PS: de resultaten in de KU band zijn perfect en niet slechter dan met mijn huidige setup met Inverto Black Ultra.

 

Thanks!

post-31952-1318260696,9618_thumb.jpg

post-31952-1318260696,9852_thumb.jpg

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Graag reacties van mensen met ervaring en ben zeer geintereseerd in wat referentietransponders om dit weekend mee te testen

 

Start eens op 10 oost W2A op freq. 3927R

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Weet je toevallig ook hoe het zit met de circulaire en linaire transponders? de meeste sats hier in Europa gebruiken circulaire polarisatie, als het goed is heeft de leverancier van mijn LNB er een dialectrisch plaatje ingezet. Kan ik dan gewoon in mijn Clarke-Tech ontvanger zoeken op H en V?

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

De LNB hoef je met circulaire polarisatie niet te draaien. Dat wil zeggen, de stand van de lnb tov het inkomende signaal is altijd optimaal, omdat het signaal circulair wordt gepolariseerd.

 

Bij een lineaire polarisatie staan de H golven en de V golven loodrecht op elkaar. Als de sat dan tov je longitudonale locatie erg ver staat (voorbeeld Nederland met ong 5E tov bijv Turksat met 42E), dan maakt het erg veel uit als je dit niet compenseert, omdat het signaal dus onder een hoek binnen valt.

 

Wil je optimaal signaal, dan moet je dit loodrecht weer opvangen, vandaar dat je dit compenseert door je LNB een verdraaing te geven. Met de meeste satellieten is dit hier dus geen probleem, maar geen vedraaiing op Hispasat of Turksat gaat je veel signaal kosten...

 

Ik heb ook nooit gesnapt waarom wij niet gewoon circulair polariseren (doen de Amerikanen ook..) Zal wel wat achter zitten maar dat heb ik dus nooit begrepen. Misschien eens weer de literatuur induiken, of dat een ander lid dit kan toelichten.

 

Terugkomend op je tweede vraag: als je ontvanger geen circulaire polarisatie ontvangt, kun je volgens mij geen circulair gepolariseerde C band ontvangen. Een Dreambox kan het wel, in ieder geval mijn DM800 ondersteund rechtsom of linksom draaiend polarisatie. Heb het in de praktijk nooit getest

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Obi Wan
mijn DM800 ondersteund rechtsom of linksom draaiend polarisatie

Gewoon even uit nieuwsgierigheid: Waar stel je dat in? Of wordt dat automatisch herkend?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Circulair gepolariserende signalen kan je gewoon ontvangen.

Omdat de ontvanger geen circulair ondersteunt is het diëlectrisch plaatje uitgevonden. Dit plaatje geleidt de circulaire signalen zodanig dat ze of horizontaal of vertikaal op de lnb antenne komen. Hierbij moet je gewoon proefondervinderlijk de lnb draaien om het maximale signaal te krijgen. Ook zal je moeten uitvinden of bijv. linksom nu horizontaal of juist vertikaal wordt. Gebruik hiervoor een kanalenlijst op bijv. Lyngsat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kun je instellen onder satelliet configuratie.

 

Ook als je een manual scan doet, kun je ipv H/V ook kiezen voor circulaire polarisatie.

 

Ik heb alleen in Europa geen satelliet kunnen vinden die circulair polariseert op de Ku band. Dus testen heb ik nog niet gedaan.

 

Ik weet ook niet of een universele LNB in staat is om circulaire polarisatie te verwerken?

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig, zijn ze in Duitsland gewoon het Dialectrisch plaatje vergeten erin te zetten. Dan schiet het niet echt op.

 

Heeft iemand nog zo'n plaatje liggen misschien? Wil het dan graag (niet voor niets uiteraard) overnemen.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben heel erg benieuwd naar je ontvangst resultaten en zie ik het goed dat je de huidige LNB gewoon kunt doorlussen?

 

Dan is dit misschien ook een oplossing voor mij als het goed werkt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...