Ga naar inhoud


Windows 8 wordt totaal anders


Gast Kimble

Aanbevolen berichten


  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inderdaad, was hem vergeten te noemen. Die is dus in 2001 uitgekomen en heeft het uiteindelijk met 3 servicepacks overleefd tot Windows Vista.

 

Qwa overleving, kan je ongeveer zeggen dat een uitvoering met welke naam of nummer dan ook het +/- 2 jaar "overleefd".

 

Windows2000 daarintegen wil ik wel onder de noemer van Microsoft plaatsen maar de teller zetten op "ontworpen voor"

Windows2000 wordt in het bedrijfsleven op servers gebruikt.

Windows2000 is de opvolger van NT4.0 en heet officieel NT5.0.

 

De opvolger van Windows2000/Win98 is XP Professional (NT5.1) met een andere GUI.

 

Als je even terugkijkt naar Windows2000 op zich dan zie je dat binnen 2 jaar Windows XP Professional op de markt kwam.

 

Windows20003 (server edition) is de opvolger van Windows2000 (server edition), beidde dus als besturingssysteem van servers. Van Windows2003 zijn de codenamen Whistler Server en Bobcat aan de orde geweest. De versie van Windows2003 (server edition) is Windows NT 5.2.

 

De opvolger van Windows2003 was in 2006 de Windows Fundamentals for Legacy PCs, welke echter alleen op de Amerikaanse markt is verschenen.

 

De opvolger hiervan is de "duurste" uitvoering van Vista (zonders ABS, stuurbekrachtiging en trekhaak ;)) die officieel Windows NT 6.0 is geworden. Deze opvolger van de volgende server uitvoering is Windows Server 2008 (in 7 uitvoeringen uitgebracht). Iedereen kent de naam "Windows Longhorn Server" nog wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Ik mis eigenlijk OS2 nog in het lijstje, ontworpen door MS en IBM ergens in de jaren negentig.


volgens mij eind jaren 80... time flies.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble


De opvolger van Windows2000/Win98 is XP Professional (NT5.1) met een andere GUI.



Klopt niet. Windows 98 heeft een totaal andere basis dan Windows 2000. Windows 98 is een soort van dos shell terwijl Windows 2000 gebaseerd is op de NT shell.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OS/2 (1.0) stamt uit 1987 en in 1988 ook een OS/2 (1.1) met de GUI uitbreiding. Tussen IBM en Microsoft is er nog een boel herrie geweest. (IBM ging op de OS/2 (2.0) en Microsoft op de OS/2 (3.0) toer (Dit ivm de twist op welke processor ze het operatingsysteem gingen bouwen).

 

Lang verhaal, kort verhaal, uiteindelijk is Bill Gates (Microsoft)in 1993 met Windows NT3.1 op de markt gekomen.

 

Tot 1987 zijn er wel zoveel operating systemen geweest, ongeloveloos...... (een museum heeft bij mij de revue gepasseerd... TRS80, ZX81, ZX-Spectrum, Oric, BBC Acorn, Apple II, Apple SE, Apple LC, Commodore Vic-20, Commodore-64.... en zal passeren)

 

Er is echter wel een benauwd moment geweest voor Microsoft. Unix begon een voorsprong te krijgen, maar doordat Bill Gates met een GUI voor de terminals op de proppen kwam won hij snel terrein en vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Origineel bericht van: Kimble


De opvolger van Windows2000/Win98 is XP Professional (NT5.1) met een andere GUI.



Klopt niet. Windows 98 heeft een totaal andere basis dan Windows 2000. Windows 98 is een soort van dos shell terwijl Windows 2000 gebaseerd is op de NT shell.


Klopt maar er is wel een wezenlijk verschil tussen een SHELL en een GUI. Als je het hebt over de basis (besturings-methodiek, dus NT, dus SHELL) dan heb je volkomen gelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: ron1872
Ik mis eigenlijk OS2 nog in het lijstje

Ik krijg nu nog rillingen op m'n rug van de config.sys van OS2... eek

vGnp


Wie niet? Begin jaren negentig heb ik nog diverse PCtjes met OS2 aan huis bezorgt. Het werkte of het werkte niet, was altijd blij dat ik de deur weer achter me kon sluiten wink

Overigens wel superieur aan Win3.1 en 3.11. Maar commercieel was die zijstraat al tot mislukken gedoemd. Ergens heel erg jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...