Ga naar inhoud


simpele stille energiezuinige PC


MBa

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik weer een oude P3 draaien binnen het netwerk als storage drive en download pc. Nu is het geval dat deze pc nou niet bepaald energiezuinig is helaas.

 

Op het net zijn er sumier wat topics te vinden over dit onderwerp maar eigenlijk gaat het daarbij iedere keer ook weer om hoge prestaties.

 

Wat ik zoek is een pc die zeer weinig verbruikt en met zeer lage specs. Video kwaliteit is bijvoorbeeld helemaal niet interessant, ding staat toch continue uit en als ik even beeld wil als ie vast staat dan zet ik m'n TV aan. HDD is een WD 500GB IDE drive.

 

Waar moet de PC die ik zoek aan voldoen:

 

IDE aansluiting voor mijn huidige WD 500GB

1GHZ processor minimaal

512MB ram minimaal

stille ventilatoren

kast grootte is geen belemmering

on-board video is meer dan genoeg

 

Als iemand hier een configuratie voor weet of mij op een bepaald spoor kan zetten waar ik naar opzoek moet heel graag want ik ben ondertussen het spoor totaal bijster en bij de webshops staat er ook nooit iets bij over energiezuinigheid alleen maar prestaties betreft het maximale maar ik wil juist het minimale...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je lijkt me geen zelfbouwer dus dan gaan we voor de kant en klaar oplossingen.

 

1. Een AsRock ION 330 voor 259 euries.

2. Een Windows Home Server van HP of Acer van zo rond de 400 euries.

 

En die IDE drive mag naar het museum :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de HP's small form factor

zijn erg stil en degelijk gebouwd

ben nog steeds erg tevreden daarover.

de powersafe en energy safe opties zijn heel goed geïmplementeerd

(met goede aan huis garantie bepalingen welke je voor 45euro erbij kunt nemen als care-pack)

ongeveer 650 euro

 

maar qua prijs is de pavillion slimline een erg geruisloze energy arme pc

ongeveer 450 euro

 

een dvd drive (brander/lezer) is altijd een apart verhaal met betrekking tot het geluid daar schrik je dan meestal van wakker als je zo'n stille pc hebt.

 

ciao

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic heeft wel degelijk navolging op het web. Het lijkt zelfs een nieuwe trend te worden! Er zijn genoeg mensen die zuinigheid verkiezen boven pure rekenkracht. Op tweakers.net loopt bijvoobeeld een "Zuinige server" topic. En het meister-kuehler.de forum heeft ook heel veel informatie hierover (wel Duitstalig).

 

Zelf ben ik dit pad ook een jaar geleden ingeslagen. Mijn MythTV backend trok ~110W idle. Nu is dat ~34W. Dit zijn de specs:

 

 

  • Asrock Alive NF7G-FullHD 3.0 moederbord (heeft de zeer zuinige nForce 7050 chipset. Populaire keus bij dit soort projecten)
  • AMD Sempron LE-1250 (zeer bescheiden qua rekenkracht. Met C&Q wordt dynamisch de frequentie geschakeld. Het programma cpupowerd past daarbij ook dynamisch het voltage bij. Dit zgn. undervolten maakt een wereld van verschil!)
  • 1 GB Aeneon DDR2 RAM (single sided)
  • Twee Western Digital GreenPower 1 TB harde schijven (een van die schijven is het grootste deel van de tijd uitgeschakeld en wordt 's nachts opgestart voor een backuptaak)
  • Twee Hauppauge Nova DVB-S tuner kaarten
  • Pico PSU 150TX met Dell DA-1 adapter

 

Dit alles draait CentOS 5.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de handel zelf bouwd kijk eens naar de boorden van MSI, de powersaver(green power) spul erin werkt bijzonder goed, heb er 1 datacenter op draaien met 6 servers, als er niet veel gebeurt trektie iets van 80watt en schaalt automatisch op naar 300 bij volle belasting, je merkt er niks van, het boord regelt alles.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...