Ga naar inhoud


mounten, wat is beter fstab of automount.xml


antonlamers

Aanbevolen berichten


inderdaad, het maakt niet uit.

(we spreken dan wel over vaste schijven)

 

Enkel is het wel zo dat er sinds 8 februari in nieuwere images de mount niet meer in de auto.network komt maar in automount.xml

(experimental CVS)

 

dus zijn mensen aan één principe gewend geraakt, mede na heel veel uitleg te hebben gelezen, nemen een ander image en hoppa lukt het hun niet

als je leest hoeveel mensen eerst wel konden mounten met hun oud image en bij upgrade niet meer, moge duidelijk zijn dat dit nog lang niet rijp is.

 

(daar zijn ook heel wat wijzigingen geweest inzake het mounten, vooral bij Gemini maakt men er een rommel van, elke keer weer anders lees hier maar eens hoeveel uitzonderingen per image versie )

 

dus ben ik snel overgestapt destijds met het principe om fstab te editeren hetgeen namelijk in elk image en met elke versie tot nog toe direct lukt.

 

let wel dat je altijd eerst moet weten wat de naam cq pad verwijzing van de share is.

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

offtopic...

 

Origineel bericht van: Neptunus
Ik zou zeggen: Tonski, kom er maar in!

 

Ik moest vroeger altijd "kom er eens uit ..." roepen om iemand aan een conversatie mee te laten doen. Meestal vooraf gegaan door "we hebben een breaker" ook al dacht ik toen dat het om een "breker" ging wat ik ook wel een passend woord vond.

 

Ach ja, nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bij mij staat er (Synology nas):

 

192.168.1.109:/volume1/dmm /media/hdd nfs rw,soft,udp,nolock,rsize=32768,wsize=32768 0 0

 

Gert.

 

 

Origineel bericht van: antonlamers
Ik heb nu dit in de fstab staan, maar dat zal wel niet goed zijn of wel?

//nas8cc019/qmultimedia /mount/point nfs rw,nolock 0 0

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wat pros en cons voor beide opties:

fstab: werkt prima en is goed gedocumenteerd. Er is wel een probleem als er een connectie opgebouwd moet worden om de mount te bewerkstellingen en de NAS is op dat moment off-line. Dan blijft de bijvoorbeeld filebrowser hangen zonder dat er een time-out plaats vind. Ik moest dan altijd enigma2 herstarten. Dit probleem deed zich voor bij CIFS/SMB mounts.

automount: ik had problemen om documentatie te vinden en troubleshooten vond ik ook wat lastig. Maar het kan wel erg goed omgaan met mounts die soms wel en soms niet beschikbaar zijn.

 

Ik gebruik in /etc/auto.master:

/media/smb /etc/auto.smb --timeout=5 --ghost -v

en in /etc/auto.smb (op een lange regel):

Movies -fstype=cifs,username=guest,uid=65534,gid=65534,rsize=16384,soft,ro,noatime,nodiratime,file_mode=0555,dir_mode=0555 ://192.168.0.15/Movies

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van fstab is vind ik dat de regel makkelijker toe te voegen is. (1 regeltje) verder maakt het inderdaad niet zoveel uit.

Wat ik wel als nadeel ervaar bij afspelen vanaf de NAS van HD opnames is dat het spoelen slecht gaat. Dit gaat bij gewoon SD materiaal wel prima.

Ik overweeg dan ook weer om een HDD in mijn 8000 te zetten.

Ik moet zeggen dat ik dat probleem van @StevenH met fstab na wegvallen server weinig problemen heb.

Dit probleem zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door een rechten kwestie.

 

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

ikzelf heb beste ervaring met mount regels invoegen in "enigma2.sh " file.(tenminste in enigma2 images)

voordeel; bij reboot vlugger opastarten en mountopties zoals rsize wsize "pakken" wel op deze manier en niet bij aanpassen van automount.xml.

 

voorbeeld;

 

#!/bin/sh

 

/usr/bin/showiframe /boot/backdrop.mvi

 

# EMU Daemon starten

#python /usr/bin/eDaemon.pyc

 

mount -t nfs -o vers=3,rw,soft,udp,async,nolock,rsize=32768,wsize=32768 192.168.1.xxx:/tvopnames/dreambox /media/net/hdd

mount -t nfs -o ro,soft,udp,async,nolock,rsize=16384,wsize=16384 192.168.1.xxx:/muziek /media/net/muziek

mount -t nfs -o ro,soft,udp,async,nolock,rsize=16384,wsize=16384 192.168.1.xxx:/home/jack/download-internet/complete /media/net/internet

mount -t nfs -o ro,soft,udp,async,nolock,rsize=16384,wsize=16384 192.168.1.xxx:/home/jack/camera /media/net/fotos

 

if [ -f /usr/crossepg/crossepg_epgmove.sh ]

then

echo "Loading Crossepg"

/usr/crossepg/crossepg_epgmove.sh

fi

 

cd /home/root

LD_PRELOAD=/usr/lib/libopen.so.0.0 /usr/bin/enigma2

 

# enigma2 exit codes:

#

# 0 - restart enigma

# 1 - halt

# 2 - reboot

#

# >128 signal

 

ret=$?

 

umount /media/net/hdd

umount /media/net/muziek

umount /media/net/internet

umount /media/net/fotos

 

case $ret in

1)

/sbin/halt

;;

2)

/sbin/reboot

;;

4)

/sbin/rmmod lcd

/usr/sbin/fpupgrade --upgrade 2>&1 | tee /home/root/fpupgrade.log

sleep 1;

/sbin/rmmod fp

/sbin/modprobe fp

/sbin/reboot

;;

*)

;;

esac

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...