Ga naar inhoud


[RE-9000HD] HDD wisselen


David1980

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: David1980
We hebben nu dus een merkwaardige situatie.
Het is dus zo, dat mijn PVR perfect draait, en andere posters nu last krijgen van vastlopers, met een WD begrijp ik!

Om verwarring te voorkomen: ik heb op dit moment nog een SAMSUNG Spinpoint F2 HD103SI EcoGreen in de rebox zitten.

-- Samen komen we er wel. --
2 x Rebox RE-9000HD (L1.54) beide met FW versie 1.11.62
Clone+

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: David1980
.... en andere posters nu last krijgen van vastlopers, met een WD begrijp ik!

Als je mij met andere bedoeld dan heb je misschien mijn aanvullend bericht niet (goed) gelezen.
Daarin geef ik aan dat het wellicht toch niet aan de WD Green HDD ligt maar aan een slecht gemonteerde dan wel een iets te korte gebruikte SATA verbindingskabel.
Tot nu toe functioneert alles weer uitstekend ook met ingeschakelde Timeshift en vol gebruik van HD content.

Dus mocht ik even de indruk hebben gewekt dat de WD Green in mijn ontvanger niet goed functioneert dan moet ik dat hierbij corrigeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wélk type WD-HDD moet ik nu kopen om het vastlopen van de Rebox op te lossen?

AAKS of EADS of EARS.

 

Dit antwoord heb ik nog niet kunnen vinden in het hele verhaal. (of ik heb het overlezen blush)

 

Omdat ik nu een 1TB Samsung HDD in de Rebox heb zitten, dacht ik aan een "Western Digital Caviar GreenPower WD10EARS" aan te schaffen.

-- Samen komen we er wel. --
2 x Rebox RE-9000HD (L1.54) beide met FW versie 1.11.62
Clone+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rebox geeft hier geen specifiek advies in behalve dat men de WD Green niet afkeurt.

Ik denk dat het het beste is om op ervaringen van de forumleden te varen.

Naar mijn mening is elke WD Green uitvoering bruikbaar zolang deze maar expliciet geschikt is voor PVR gebruik.

Hiervoor komen in feite alle WD Green HDD`s in aanmerking die bij WD onder de categorie 'Consumers Electronics' vallen en dus NIET onder de categorie Desktops.

Dit zijn de types WD AV-GP (Green Power voor AV).

Of de gekozen HDD hieraan voldoet kun je <HIER> vinden in de rechter kolom onder 'More info'.

 

Dan zal je ook constateren dat de door jouw gekozen HDD WD10EARS voor Desktops bestemd is en niet voor PVR (AV) gebruik.

 

De keuze is aan jou.

 

Misschien nog even een aanvullende opmerking m.b.t. de keuze cache size.

Een grote cache size > 8Mb kan beter zijn maar is afhankelijk van de workload van het te gebruiken apparaat.

Zelf denk ik dat in ons geval (dus gebruik PVR) een grotere cache size geen significante verbetering zal opleveren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ruim drie weken draait me rebox9000 nu met een WD green, en ik heb geen enkele vastloper meer gehad. Dus een verschil van dag en nacht, met me vorige harddisk.[Hitachi]

 

Ik kan alles weer doen, live pauzeren, stil zetten tijdens het bekijken van een opname, de schuifbalk gebruiken, de aanwijzer springt niet meer terug. Versneld vooruit en achteruit spelen e.d.

 

En ik weet niet of het in eerdere versie's ook was, maar als ik live kijk, en er starten twee opname's tegelijk gaat de timeschift vanzelf uit!

 

Perfect dus, in één woord!

UPC Horizon + Samsung EU55D8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al een half jaar een WD Green schijf erin zitten. De laatste tijd, sinds de V97 firmware, heb ik weinig vastlopers meer, dus dat gaat de goede kant op...

 

Alleen wat me wel zorgen maakt is dat Western Digital eigenlijk geen support geeft voor de Green schijven in een linux systeem. Dit omdat Linux niet in staat is om correct om te gaan met de Intellipark functionaliteit, dit resulteert in een hoge LCC waarde waardoor deze disk (bij een waarde van 300000), kan deze gaan crashen. Dit gebeurt alleen als de disk zichzelf op Idle zet, de standaard instelling van de EARS schijf is dat dit gaat na 8 seconden. Deze waarde kan door een ongesupporte tool van WD gereset worden, ik zelf heb dit nog niet gedaan op de disk...

 

De EADS en EARS schijven hebben dus deze hoge LCC waarde. WD erkent dit probleem, maar zegt dat Linux niet in staat is om de Intellipark functionaliteit correct aan te spreken vanuit Linux. Dus daardoor worden de 1 TB versies en hoger niet ondersteunt in Linux, beter zou het zijn om de Blue of Black disk te gebruiken in combinatie met Linux.

Met deze optiek vind ik het dus ook weer vreemd dat dus alle Green disks eigenlijk ondersteund wordt door Rebox, een niet WD heeft dit probleem namelijk niet smile Dus we zien wel wanneer de disk ermee gaat stoppen smile

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de green schijven het beste werken in de rebox 9000HD is onzin een gerenomeerd bedrijf in satelite in nederland verkoopt ze lleen nog met de blue schijven.

 

Origineel bericht van: CronoS
Ik heb ook al een half jaar een WD Green schijf erin zitten. De laatste tijd, sinds de V97 firmware, heb ik weinig vastlopers meer, dus dat gaat de goede kant op...

 

Alleen wat me wel zorgen maakt is dat Western Digital eigenlijk geen support geeft voor de Green schijven in een linux systeem. Dit omdat Linux niet in staat is om correct om te gaan met de Intellipark functionaliteit, dit resulteert in een hoge LCC waarde waardoor deze disk (bij een waarde van 300000), kan deze gaan crashen. Dit gebeurt alleen als de disk zichzelf op Idle zet, de standaard instelling van de EARS schijf is dat dit gaat na 8 seconden. Deze waarde kan door een ongesupporte tool van WD gereset worden, ik zelf heb dit nog niet gedaan op de disk...

 

De EADS en EARS schijven hebben dus deze hoge LCC waarde. WD erkent dit probleem, maar zegt dat Linux niet in staat is om de Intellipark functionaliteit correct aan te spreken vanuit Linux. Dus daardoor worden de 1 TB versies en hoger niet ondersteunt in Linux, beter zou het zijn om de Blue of Black disk te gebruiken in combinatie met Linux.

Met deze optiek vind ik het dus ook weer vreemd dat dus alle Green disks eigenlijk ondersteund wordt door Rebox, een niet WD heeft dit probleem namelijk niet smile Dus we zien wel wanneer de disk ermee gaat stoppen smile

Rebox 4220
Triax 65/70? met monoblock 19,2 - 23,5

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: CronoS
Dus daardoor worden de 1 TB versies en hoger niet ondersteunt in Linux, beter zou het zijn om de Blue of Black disk te gebruiken in combinatie met Linux.

Toch ken ik iemand met een 1.5 Tb in ze re9000, en ze re9000 werkt toch perfect! [???]

UPC Horizon + Samsung EU55D8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: David1980
Origineel bericht van: CronoS
Dus daardoor worden de 1 TB versies en hoger niet ondersteunt in Linux, beter zou het zijn om de Blue of Black disk te gebruiken in combinatie met Linux.

Toch ken ik iemand met een 1.5 Tb in ze re9000, en ze re9000 werkt toch perfect! [???]

Dat kan zeker, maar het is interessant om dan de SMART waardes eens uit te lezen als je die schijf een tijdje in gebruik hebt. Het kan dus zijn dat de waarde "Load Cycle Count" erg hoog komt te staan, wat dus de levensduur kan verkorten. Dit merk je dus niet, want alles werkt OK, maar langszaam gaat de disk kapot. Ik weet ook niet goed hoe het probleem zich verhoud in combinatie met de Rebox, want het probleem treed dus alleen op als de WD disk in idle stand gaat. De vraag is of de disk in idle mode komt te staan, als deze continu aansturing krijgt dan heb je dus geen probleem. Mijn disk ging normaal gesproken pas na 8 seconden in idle mode.

Ik heb dus de EARS schijven in een linux machine draaien, ik wist namelijk van de problemen met de EADS serie, maar ook op dit type disk hetzelfde probleem geconstateerd. Vervolgens bij WD een supportcall aangemaakt, hun gaven dus aan dat alleen de blue en black disks werken. Indien Linux gebruikt wordt, moet je geen Green disk gebruiken (gebruik zelf ook een green disk in mijn rebox, want ik wist dat toen ook niet smile ).

Ik heb die EARS disks nog steeds in gebruik omdat ik met de WDIDLE3 tool van Western Digital het "groene" eraf kan halen. Echter is deze actie niet ondersteund door WD. Ook is deze tool officieel alleen uitgebracht voor de WD GP schijven, maar werkt nu al op de greens.
Er is alleen echter hoop, want er komt binnenkort een nieuwe release van deze tool speciaal voor de green schijven, dan pas daarna wordt de actie ondersteund en wordt een juiste werking onder linux ondersteund.

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: CronoS
...Er is alleen echter hoop, want er komt binnenkort een nieuwe release van deze tool speciaal voor de green schijven, dan pas daarna wordt de actie ondersteund en wordt een juiste werking onder linux ondersteund.

Ik weet niet of je dit in de gaten gaat houden maar mocht dit zo zijn laat je ons dit dan ook weten?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: CronoS
...Er is alleen echter hoop, want er komt binnenkort een nieuwe release van deze tool speciaal voor de green schijven, dan pas daarna wordt de actie ondersteund en wordt een juiste werking onder linux ondersteund.

Ik weet niet of je dit in de gaten gaat houden maar mocht dit zo zijn laat je ons dit dan ook weten?

Dat zal ik doen....

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...