Ga naar inhoud


verloopstuk 1 antennekabel naar 2 ontvangers, bestaat dat ?


haelewyn

Aanbevolen berichten

Mijn praktisch probleem :

Ik heb EEN antennekabel die binnenkomt, coax, normale aansluiting eraan die je rechtstreeks op een ontvanger kan schroeven.

Ik heb EEN TV toestel in gebruik.

 

Ik zou daar graag twee ontvangers tussen plaatsen :

 

Ik heb dus nodig : de antennekabel schroef ik op het verloopstuk, er komen twee kabeltjes uit die ik in elke ontvanger draai.

 

Kan het eventueel wel zelf construeren maar dacht eraan om het allemaal zo zuiver mogelijk te houden qua verlies signaal en dergelijke.

Weet iemand of een dergelijk onderdeel 'af-fabriek' te koop is ? Eventueel waar te bestellen via het web ?

Tot nu toe zelf niet gevonden , vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Pedro Newbie

Als je ook onafhankelijk van elkaar en tegelijk wilt kijken dan kan je het vergeten, want als de ene b.v Ned 1 wil kijken en de ander b.v. de BBC dan heb je een probleem want welke ontvanger stuurt de LNB aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: haelewyn
Mijn praktisch probleem :
Ik heb EEN antennekabel die binnenkomt, coax, normale aansluiting eraan die je rechtstreeks op een ontvanger kan schroeven.
Ik heb EEN TV toestel in gebruik.

Ik zou daar graag twee ontvangers tussen plaatsen :

Ik heb dus nodig : de antennekabel schroef ik op het verloopstuk, er komen twee kabeltjes uit die ik in elke ontvanger draai.

Kan het eventueel wel zelf construeren maar dacht eraan om het allemaal zo zuiver mogelijk te houden qua verlies signaal en dergelijke.
Weet iemand of een dergelijk onderdeel 'af-fabriek' te koop is ? Eventueel waar te bestellen via het web ?
Tot nu toe zelf niet gevonden , vandaar mijn vraag.


Moet mogelijk zijn met bv een handswitch (1in 2uit ) en signaal gaat naar box A of B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Praktisch gebruik : ik heb twee ontvangers die elk hun eigen voordelen hebben. Ik wil de ene avond de ene gebruiken. De andere avond de andere. Zonder dat ik telkens weer alles moet los- en vastschroeven.

Dus gewoon twee ontvangers aansluiten, maar er wel altijd maar één van gebruiken terzelfdertijd.

 

@Leo : had er aan gedacht om van die eerste stekker wat te maken , met een paar zelfgemaakte kabeltjes eraan.

 

Thx voor jullie antwoorden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

er bestaan ook gewone T-stukjes om je schroefconnectoren op te bevestigen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
op die ontvangers zit geen doorlus mogelijkheid?


Ook voor wat betreft de andere quotes :
Euhh.. Misschien stom van me :-)
Er zit inderdaad zo'n mogelijkheid op. Daarmee is het snel opgelost denk ik.
Bedankt aan allen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Had toevallig dezelfde vraag, heb nu de kabel via één van de receivers doorgelust en werkt inderdaad. Wel een vraag waar een van jullie misschien antwoord op weet:

De receiver zet de spanning op de LNBs. Maar kan het dan geen kwaad als je beide receivers tegelijk aan hebt staan? Je zou toch zeggen dat er altijd een klein potentiaalverschil tussen die receivers onderling zal zijn of maakt dat niets uit (mogelijk omdat er een stroom- of overspanningsbeveiliging in zit)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb.

 

Er kunnen inderdaad potentiaalverschillen optreden waardoor er ongewenste stromen kunnen lopen.

Om dat te verhinderen worden spanningsuitgangen altijd door middel van dioden ontkoppelt.

Er kan dan niets gebeuren.

 

Bij één antennekabel naar 2 ontvangers, dat zou kunnen via een splitter. Maar dan heb je altijd het probleem dat beide ontvangers niet verschillende polarisaties en band (High of Low) kunnen ontvangen.

 

Een DISECQ switch is daarom aan te bevelen met de juiste LNC, of een LNC met 2 uitgangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. Ijzerenbout

Zal het proberen beter uit te leggen via het plaatje van satencom wat in deze draad staat, zo heb ik namelijk nu twee receivers aangesloten op één schotel (niet via een verloopstuk zoals de titel van de thread is). De mogelijkheden zijn dan volgens mij als volgt:

 

- Receiver I staat aan, receiver II staat uit >> Niets aan de hand, receiver I zet namelijk spanning op de LNB (via wat in het plaatje LNB input heet) en receiver II doet verder niets

(op zijn aansluiting: LNB input)

- Receiver I staat uit, receiver II staat aan >> werkt ook. Ook als receiver I helemaal spanningsloos is, is er blijkbaar een verbinding via de "doorlussing", want ik blijf beeld houden. Daaruit heb ik geconcludeerd dat de spanning in deze situatie via receiver II op de LNB/schotel wordt gezet, want als receiver I volledig spanningsloos is kan die dat niet doen.

 

Mijn vraag gaat dan eigenlijk over mogelijkheid 3:

Receiver I en II staan beiden aan. Werkt vreemd genoeg ook, maar welke receiver zet er nu feitelijk spanning op de LNBs en hoe kan het dan ze geen "last van elkaar hebben"? Zoals jij ook aangeeft, je zou toch verwachten dat er ongewenste stromen gaan lopen door potentiaalverschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ontvanger 1 die regelt de spanning naar de lnb

ontvanger 2 krijgt antenne signaal van ontvanger 1

 

dat zou je kunnen testen door ontvanger 1 op een zender te zetten die op horizontal is in gestelt

dan kun je ook alleen maar op ontvanger 2 zenders krijgen die op horizontal zijn ingesteld kunnen krijgen

zet je ontvanger 1 uit dan regelt ontvanger 2 de lnb spanning

 

dit alles word elektronisch geregeld in de ontvanger

zodat er geen ongewenste stromen gaan lopen door potentiaalverschillen.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...