Ga naar inhoud


PIC16F876: Clock t.o.v. timers, USART, I³C, ADC en RTC


Aanbevolen berichten

Oud draadje.... Maar een tip... Kijk eens naar Rabbit SBC's. Die zijn (erg) goedkoop en kunnen erg veel. (Veel I/O pinnen, meerdere UARTS etc) Als je een developer kit koopt zit er standaard een uitgebreide C compiler bij, voorbeeld programma's etc. (Ik geloof dat je zelfs tegenwoordig de compiler legaal kan downloaden zodat je alleen nog maar een programmeer kabel moet maken voor je module...)

Voor weinig kan je zelfs een ethernet aansluiting op de controller krijgen. Een CV ketel met een webserver :-) .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Hi Big fellow,

 

Ik ben momenteel een proef-programma aan het maken voor de ATmega op Simulator. Ik sta daar redelijk ver mee (heb nog niks gekocht hoor!), maar het ziet er tot nu toe goed uit, zodat het vermoedelijk een ATMega zal worden.

 

Huidige stand:

 

Brandercontrole:

5 ingangen

3 uitgangen

- relaispompsturing

- uitloop timer-led

- relais aansturing kamerthermostaat

- een bijkomende relais voor de sturing van de electro-vane voor de keuze boiler/radiatoren wordt hardware uitgevoerd

 

Temperatuurlogging voor 4 KTC100

Interne Real-time clock

Power-up power-down controle, bij power-down loopt de clock verder op batterij

Seriële poort RS232 voor opvragen van de log-files en instellen van de clock

 

Momenteel ben ik bezig met de SD of uSD te integreren, zit dus diep in de FAT (16)...

 

Als de basis voor het lezen en schrijven er is moet ik de logging nog verder afwerken en de communicatie voor het opvragen van de logfiles.

 

Ik heb via de tips een logger naar SD-card gevonden voor ATMEGA 163 en ik ben de source nu aan het omvormen naar ATMEGA 8.

 

Tot nu toe blijkt alles doenbaar met de ATMEGA 8, zodat ik me vermoedelijk aan deze zal houden.

 

Bedankt voor de tip hoor, ik volg ze steeds op (kende de Rabbit nog niet!)

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

 

Sathopper,

 

Het heeft inderdaad een aantal mogelijkheden en voordelen, mits de PF0 - PF3 en eventueel PF4 naar buiten kunnen gevoerd worden. (Ik zie momenteel de werking van PF4 nog niet direct zitten (ligt gewoon op A-Ref...)

 

Het is kant en klaar, het heeft een display en het klokje kan via de joy-switch gezet worden. Flash geheugen. Zelfs vermoedelijk om te bouwen voor SD-kaartje of extra flash (I²C).

 

Het zou dus eventueel kunnen.

 

Ik zit momenteel in een gevecht met de Belgisch tak van Luminus, want ik wil mijn rekening zelf kunnen opmaken, maar Luminus verwijst mijn mails naar mijnheer of mevrouw Recycle.Bin. Luminus verliest uiteindelijk toch... Bij Nuon staat hun berekeningswijze gewoon op de website...

 

Ben nu een programmatje aan het maken om zelf de factuur te berekenen en als Nuon goedkoper is ... dan krijgt Luminus in maart zijn opzeg. (wedden dat ze dan wel zullen antwoorden op mijn e-mails...)

 

Na dit programmatje wordt het weer project verwarming!

 

Bedankt voor de tip,

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

PF3 staat in de datasheet gewoon verbonden met Aref... zoals eerder gezegd. Je meet dus enkel de Maximum waarde met je ADC converter... Ik weet niet of ze er verder iets mee doen, maar of het nuttig is... Kan gewoon zijn om een niet gebruikte ingang af te stoppen.

 

Kan waarschijnlijk ook gebruikt worden.

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Je meet dus enkel de Maximum waarde met je ADC converter... Ik weet niet of ze er verder iets mee doen, maar of het nuttig is...

 

Is wel degelijk belangrijk want de meetwaarden zijn heel klein.

 

Zou je geen referencie gebruiken dan zou elke storing in je voeding de verkeerde analoge waarden geven.

Het wordt dan een erg onbetrouwbaar systeem.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vermoed dat in het schematje van sathopper een klein foutje staat en dat het daarmee niet goed overkomt wat ik wil zeggen.

(Maar het idee om de ADC ingangen te hergebruiken blijft wel overeind natuurlijk)

 

Ik heb hierbij het schema van ATMEL genomen: de referentiespanning wordt geleverd door AREF (wat logisch is) en niet door PF3. De referentiespanning heet op dit schema VCP.

 

PF3 ligt hier rechtstreeks aan de referentiespanning. De enige reden die ik kan bedenken is dat men de stroom door de LDR en de NTC gaat meten (spanning over weerstand 208 resp 210) t.o.v. VCP.

 

PF3 doet dan dienst als "andere" poot voor PF0 en PF2 die beiden geprogrammeerd moeten staan als verschilversterker.

 

Uiteindelijk zou ik PF0, PF1, PF2 en PF3 gewoon kunnen gebruiken als ADC, als ik ze naar buiten breng en er de geschikte hardware voorhang. (mijn constante stroombron met diode correctie...) Dan kan ik er 4 temperatuursensors op aansluiten.

 

Kan dus eigenlijk wel.

 

Eddy Vl

 

 

 

post-32896-1318261245,8541_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...