Ga naar inhoud


Dell PowerEdge 840 drives


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik moet voor een neefje zijn Dell PowerEdge 840 server in orde maken maar het is de eerste keer dat ik hiermee werk.

 

Het eerste probleem zijn de harde schijven. Hier zitten 3 HD's in van 250 Gb die in een raid opstelling zitten.

 

Maar ik zie maar 500Gb aan HD ruimte en mis dus 1 schijf? Kan dat met die raid te maken hebben? Of wordt een schijf gewoonweg niet gezien?

 

Er staat windows 2003 server op als besturings systeem.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

oke..Ik was er idd al achter dat het een RAID5 opstelling is.

 

Maar waarom is die 3e drive niet te zien? is dat normaal of klopt er iets niet? En hoe los ik dat evt op?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Windows zal je hem niet zien want voor het systeem is er "1 grote hd". Dan ga ik er even vanuit dat er een raid kaart inzit en het geen software raid oplossing is.

 

Dus bij het opstarten even checken welke ctrl-<combo> toets je moet drukken om in de setup te komen van de kaart. Eenmaal daarin kan je zien hoeveel hd's er nog echt draaien/werken want het zou kunnen dat er 1 hd stuk is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij ziet de schijven als 1 grote van 464,5 Gb maar alle 3 de schijven worden wel gezien (3x 237824Mb).

 

Op het moederbord zit idd een aparte raid5 kaartje (PERC 5/i adapter).

 

Maar ik zie nergens een mogelijkheid om die "verloren Gb's" toe te voegen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je even een beetje moet inlezen over RAID.

 

Redundant Array of Inexpensive Disks

 

In RAID-5 heb je redundancy om een kapotte schijf op te kunnen vangen.

Je steekt dan een nieuwe schijf voor de kapotte in de plaats en de controller bouwt de RAID weer op.

 

Als je van de redundancy afwilt, dan kan je dat in de bios van de RAID controller instellen.

Je kan er dan RAID-0 van maken of JBOD.(RAID-0 is sneller)

 

Vermoedelijk kan je die kant op zonder alles kwijt te raken en opnieuw te installeren, terug gaat echter niet.

 

Je moet bij het opstarten dus op de melding van de PERC controller wachten en dan de bios van die kaart ingaan.

 

Daar kan je de instellingen wijzigen.

 

Waarom wilt je eigenlijk van de RAID-5 configuratie af?

Heb je de extra ruimte nodig en is de veiligheid van de bestanden geen issue?

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

inlezen over raid is een goed idee want ik heb daar totaal geen verstand van wink

 

Voor mij is het iets nieuws om te leren.

 

 

Citaat:
Waarom wilt je eigenlijk van de RAID-5 configuratie af?

Heb je de extra ruimte nodig en is de veiligheid van de bestanden geen issue?

 

Ik wil niet van de RAID-5 af maar me neefje heeft op de server een ruimte gebrek.

 

Veiligheid is wel belangrijk want hij is DJ en maakt zelf ook muziek met nog een paar vrienden van hem.

Ik heb hem al gevraagt om precies te omschrijven wat hij wilt en nodig heeft.

Want nu is alles half ge-installeerd. Bijv een SQL software maar zonder een database.

 

En alles is zo rete-traag. Mijn p4/3ghz is sneller dan deze server.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen... het ligt er ook maar helemaal aan wat voor een processor erin zit... celeron, Pentium4 of een Xeon....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die machine zou toch aardig snel moeten zijn.

Ik weet niet wat de configuratie is, maar er zal minstens 1 Xeon processor inzitten, meestal meer.

 

Zo afgaande op de schijven zijn het SATA schijven, en geen SAS schijven.

Die zou je kunnen wisselen voor 3 nieuwe grotere schijven.

 

De RAID controller, de PERC5/i regelt alles met de schijven en toont de array als 1 enkele schijf aan het besturingssysteem.

Als je 1 nieuwe grotere schijf erin steekt, dan bouwt de controller de array opnieuw op totdat de integriteit hersteld is.

 

Op dat moment kan je een 2e schijf wisselen en weer wachten tot de controller klaar is met het opnieuw opbouwen van de array.

 

Tot slot de 3e schijf nog.

Als de array op de derde schijf opnieuw is opgebouwd dan heeft deze nog de grootte van de oude schijven.

Meer ziet het besturingssysteem nog niet.

 

Bij veel controllers kan je dan de array laten groeien naar de grootte van de kleinste schijf in de array. Ik denk dat de PERC het ook ondersteund maar zeker weten doe ik het niet.

Als dat niet kan zit er niks anders op dan opnieuw installeren.

 

Hier: http://en.community.dell.com/support-forums/servers/f/946/t/19322194.aspx zegt men dat de PERC5/i de array niet kan laten groeien.

Je kan de nieuwe ruimte wel gebruiken om een extra virtuele disk te maken.

Of helemaal opnieuw beginnen met een schone array.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zit idd een xeon quad processor in (X3210) en zou 64 bits zijn.

 

Het geheugen is 2Gb en dan de drie WD sata schijven van 250Gb per stuk.

 

Maar de ruimte van de derde schijf zou toch wel ergens te zien moeten zijn? Als ik kijk bij diskmanager dan zie ik die extra ruimte helemaal niet.

Hij is ,behalve als fysieke schijf in de RAID bios, nergens te vinden.

 

En als ik hem niet vind dan kan ik uiteraard ook geen virtuele partitie of schijf maken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet vanuit je besturingssysteem alleen de virtuele schijf, dat is het enige wat de PERC je laat zien en er dus voor je is.

 

Windows weet niet beter.

 

De enige plek waar meer te zien is, is in de bios van de PERC kaart.

De ruimte die je "mist" t.o.v. de 750 Gb die je verwacht is niet weg, maar is gebruik om ervoor te zorgen dat je vanuit willekeurige 2 drives van de set altijd weer al je data kan opbouwen.

 

raid0, striping, alleen snelheidswinst, geen extra veiligheid, alle ruimte beschikbaar.

 

raid1, mirroring, 2 schijven, 1 schijf puur voor veiligheid, ruimte van de kleinste schijf is wat beschikbaar is.

 

raid5, mirroring + striping, alle data verdeelt over alle schijven, dusdanig dat als een willekeurige schijf uitvalt alles weer op te bouwen is, niet alle ruimte beschikbaar.

 

Wil je met dezelfde schijven meer ruimte? => grotere schijven monteren of terug naar RAID-0, met verlies van alle extra veiligheid.

 

Leuker kunnen we het niet maken.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik snap em smile

 

Wilt hij meer ruimte dan moet hij andere schijven kopen.

 

Nu nog uitzoeken wat die netsupport inhoudt en hoe ik e.e.a sneller kan maken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Hij ziet de schijven als 1 grote van 464,5 Gb maar alle 3 de schijven worden wel gezien (3x 237824Mb).

Op het moederbord zit idd een aparte raid5 kaartje (PERC 5/i adapter).

Maar ik zie nergens een mogelijkheid om die "verloren Gb's" toe te voegen.


Je heb geen GB's verloren dat is gewoon dat (weer heel simpel gezegd) "ze" de hd's groter verkopen dan ze voor ons (mensen) in gebruik zijn. Iets minder simpel gezegd: het is het verschil tussen de decimal gigabytes waarin "ze" het verkopen, en de binary gigabytes waarmee het systeem werkt.

Je kan je raid 5 set (container) uitbreiden met een extra HD zodat je weer de ruimte bij krijgt ten grote van de extra hd (aangezien je de spare/redundent schijf al in de raid set heb zitten).

Het nadeel (ja, er is er 1) van het uitbreiden is dat je wel een gelijke (zeker snelheid en grote) hd moet nemen en vaak raden ze je het zelfde type zelfs aan. Van dat type is niet echt nodig, dat heb ik zelf een keer getest, of het echt wat uit zou maken als je er een veels te grote schijf zou in doen durf ik geen zekerheid te geven.

Bij een klein beetje groter heb ik nooit problemen gehad (een nieuwere schijf was nog geen 500mb groter) en eigenlijk verwacht ik bij nog iets grotere ook geen problemen al ben je wel die extra ruimte echt kwijt (al moet de techniek van koppen en schijven intern waarschijnlijk wel "het zelfde" zijn)!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt bij dat raid kaartje waarschijnlijk de mogelijkheid uit de volgende raid varianten:

 

  • Raid 0, Pure striping, is geen raid (er is geen redundancy) vandaar de 0. NOOIT gebruiken als je belang hecht aan de data op zo'n set. Hoe meer schijven in een raid 0 set, hoe meer kans om alle data te verliezen. Wel zeer snel. Je hebt de totale capaciteit van alle schijven.
  • Raid 1, mirror set van twee schijven. Alle data wordt dubbel weggeschreven. Effectief heb je dus de ruimte van één schijf. Valt één schijf uit, dan heb je nog steeds alle data op de andere schijf. Met vier schijven kun je twee raid 1 sets bouwen. Weinig overhead, bij schrijven wat trager (dubbel schrijven), bij lezen iets sneller (kan van twee schijven lezen) als één schijf.
  • Raid 0+1, ook wel raid 10 genoemd. Een raid 0 set van twee raid 1 sets. De snelste vorm, en heel veilig. Je hebt 50% van de capaciteit van alle schijven.
  • Raid 5, striping met parity. Je bent de capaciteit van één schijf kwijt voor de parity informatie. Bij drie schijven verlies je dus 33%, bij vier schijven 25%. Bij lezen net zo snel als raid 0, bij schrijven vrij traag. Bij één schrijfopdracht moet twee keer gelezen worden, de parity berekend, en dan twee keer geschreven worden. Kost veel cpu power als de raid controller dat niet zelf doet. Je kunt één schijf verliezen zonder verlies van data.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless

En als ik hem niet vind dan kan ik uiteraard ook geen virtuele partitie of schijf maken.


Dat moet je ook niet willen. Die raid 5 zorgt ervoor dat de parity over het totaal aantal discen gespreid wordt.
Dit kost je in geval van 3 discen netto een disc. Je kunt de raidset enkel uitbreiden door de mogelijkheden die de raidcontroller heeft.
Hopelijk is het geen lowcost ding want dan is uitbreiding niet zo makkelijk.
Je zou extra disc van minimaal 250 Gb bij kunnen plaatsen en daarna raidcontroller opdracht geven om deze extra disc toe te voegen aan
de huidige raid5 set. Hierdoor kom je op bijna 700 Gb aan bruikbare ruimte.

Stel dat je controller dit soort acties niet handig aanbied dan moet je alles backuppen raid5 set verwijderen en opnieuw aanmaken over 4 discen.
En data weer restoren. Maar of je nu zo blij moet worden van 200 Gb extra dataopslag?
Wellicht beter om 3 discen te vervangen door terabyte exemplaren.

1 voor 1 Wisselen zoals eerder gezegd, telkens gewisselde disc laten rebuilden en daarna de volgende.
En dan is het weer wat je controller kan doen. Soms niets tot weinig en moet je wederom backuppen en dan raid5 opnieuw aanmaken en data restoren.

Suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...