Ga naar inhoud


Inschakelvertraging voor luidsprekers


Aanbevolen berichten

Ik heb een versterker Canford 20-301 van 2 x 30 Watt. 19"/1RU.

Eigenlijk een professioneel ding maar hij gaat niet bepaald zachtzinnig met mijn luidsprekers om.

Bij het inschakelen vliegen je letterlijk en figuurlijk de conussen om de oren bij een harde knal.

 

Mijn vraag is of iemand een schema heeft liggen voor een inschakelvertraging. Iets met een relais en een NE555 dat na een paar seconden na het inschakelen van de bedrijfsspanning dit relais doet aantrekken.

Geen verdere beveiliging is nodig. Alleen een relais dat vertraagd opkomt.

Misschien is er iets kant en klaar of als bouwpakketje te koop voordat ik het wiel opnieuw moet gaan uitvinden?

Schema is ook goed.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Schema v/d elektuur is "te mooi"; schakelt de boxen in als er een signaal wordt gedetecteerd.

 

M.i. is kan het hier eenvoudig dmv vertraagd releais wat meeschakelt op de 230 volt. Dat kan eenvoudig en goedkoop dmv RC-netwerkje voor een relais. BV deze

 

of met een 555 zie bovenste schema in de bijlage

post-38911-1318260943,105_thumb.gif

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ iemand, bedankt voor het meedenken maar met een NE555 gaat het volgens mij niet, omdat de spanning van de versterker zich eerst vanaf 0 volt moet opbouwen bij het inschakelen. Ik heb er lang over nagedacht.

 

Ik heb de grijze massa even laten werken en snel wat op papier gezet.

Zo moet het werken. Ga het binnenkort opbouwen.

File0002.PDF

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat niet werken Sjaak(k).

Met jouw schakeling zal het relais bij het eerste inschakelen van de versterker opkomen om daarna weer vertraagd af te vallen.

 

Hetzelfde probleem doet zich voor bij de NE555 varianten van user iemand.

 

Ik heb net even de schakeling vliegend uitgeprobeerd en het werkt naar behoren. Relais is 12 volt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon die uit de Elektuur nabouwen ,is beslist niet te mooi,je kunt het display gedeelte weglaten.is zo wel inschakel vertaging als Dc beveiliging,en bij het uischakelen van de verst.valt het relais gelijk af.Wel goede relais gebruiken,want als het ooit mis gaat dan loopt er eenzeer grote stroom door,indien relais te licht is zal het schakel contakt heet worden en krom trekken waardoor de verbinding Niet verbroken word,en je speakers als nog overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k) maak even een tekening.

Ik heb het hier zoals jij het schrijft voor me liggen op papier maar het kan niet werken.

Bij het inschakelen zal door de hoge laadstroom het relais aantrekken, maar als de condensator opgeladen is, is er geen spanningsverschil over het relais en het zal weer afvallen. (het is gelijkstroom, weet je. Geen wisselstroom). Bij wisselstroom zou er continue stroom door het relais lopen.

 

Ik durf er een inlineversterker om te verwedden. :D

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens.. Ik begrijp er geen snars van ( het TE technische gedeelte dan..).. maar ik vind de discussie toch geweldig interessant..

Het zal mij benieuwen waar de oplossing ligt.

 

Succes !!

 

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Sjaak(k)Ik durf er een inlineversterker om te verwedden. :D


Een krat bier voor degene die mij vandaag nog harder kan laten lachen. smile

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...