Ga naar inhoud


Zendamateurisme vs. Ether-Piraten. Hoe denk jij daar over?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Zendpiraten uit de eind jaren 70 en begin 80 was een uitdaging omdat er geen comerciële Radio in de FM band legaal mogelijk was en ook geen 27MC. Tegenwoordig zit die hele band vol met dik betalende stations voor hun FM licentie. Vroeger was er wel wat bandbreedte over maar nu echt niet meer.

Ik heb zelf ook van die zenders gebouwd en ben helaas ook 1 keer de l.l geweest sick maar dat is het risico van het vak.

De eerste die je bouwde was net een racefiets zo denderde hij over de 3 meterband maar zijn we allemaal niet zo begonnen ?

Als ik nu nog wat kristal bakken tegenkom (inruil) gaan ze direct naar de echte zendammateur die er leuke dingen mee doet.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

niks mis met wat ether piraten.. MITS ze maar geen betalende omroepen storen.. smile

 

kwam vanmiddag een piraat tegen die op de 103,8 is gaan zitten

 

( oude frequentie van Arrow Classic ) imo stoor je dan _GEEN_ andere zenders.. gezien die frequentie toch al door het AT ingeplant is voor gebruik.. smile

 

en ik de piraat nog tegen komen die meer vermogen uit weet te blazen dan de landelijke zenders zonder dat t AT binnen notime op de stoep staat wink

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat de piraten toch,alleen om het spannend te houden moeten ze af en toe worden gepakt

En even voor degene die het nog niet weet ,definitie van zendamateur ten heden dage

Licentie gekregen bij 40 pakjes boter van de supermarkt en een tranceiver gekocht van minimaal 2000 euro en minimaal met 40 knoppen uitgerust,wel kant en klare antennekabel gebruiken met de pluggen er al aan anders lukt het niet hi hi

 

voor dat er komentaar komt ,heb al heeeeel lang zo'n boterbriefje met een call waaraan je nog kunt zien dat je "alles " hebt

satzoeker`

 

No,No y No

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satzoeker
laat de piraten toch,alleen om het spannend te houden moeten ze af en toe worden gepakt
En even voor degene die het nog niet weet ,definitie van zendamateur ten heden dage
Licentie gekregen bij 40 pakjes boter van de supermarkt en een tranceiver gekocht van minimaal 2000 euro en minimaal met 40 knoppen uitgerust,wel kant en klare antennekabel gebruiken met de pluggen er al aan anders lukt het niet hi hi


antennekabel(RG58) is gelijk aan dropfeter hahahaha

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kun je me dat adres geven van die supermarkt, ik weet nog wel wat piraten die te stom zijn om er zelf moeite voor te hoeven doen om hun licentie te halen.

 

Misschien dat die jongens helemaal geen zin hebben om experimenten te doen, maar puur in plaatjes draaien... Laat ze dan gewoon hun ding doen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo nauwkeurig is het hele licentiegebeuren nou ook weer niet. Maat van me heeft de F-licentie en als je die in het Hamcall opzoekt, zou ie volgens de coördinaten 20 km uit de kust boven Den Helder zitten. whistle

 

En nee, ik ben geen amateur maar heb wel lang onder de noemer "toezicht voor studie" bij een gelicenseerde amateur thuis zitten brabbelen op de 2 meter. Was voornamelijk een potje schaken. Behoefte om een licentie te halen had ik niet.

 

Toen ik net mijn rijbewijs had heb ik aan vele vele vossenjachten meegedaan op diverse banden en ook amateurs op de 2 meter knalde over de luidsprekers heen van het PA-systeem van een Bingo die werd gehouden van dezelfde locatie (dorpshuis). Bleken die "zelfbouw-bakkies" of linears whistle toch iets breedbandiger te zijn als de bedoeling was.

 

Ach ja de definitie in opvolging is hedendaags piraat-amateur-professional of vrijgesteld van een vergunning (PMR en 27 MC hoofzakelijk).

 

En de GEKOCHTE zendlicenties in het begin met de 27 MC bakkies, waren wel veroorzakers van vele storingen met RC-apparatuur. Vergeet ik nog bijna de "tokkeldeuk" in menig auto.

 

Wat betreft de Etherpiraten betreft, probeer een lokale omroep op te zetten. Is wel legaal en je soort geen apparatuur meer.

 

De bekende Stentor 5 watters waren voldoende om zo "hobby"-matig af te stellen alleen op een power/swr meter dat ie over de gehele band een paar keer terug kwam en de nodige storing veroorzaakte en bij oom agent over zijn mobilofoon binnenkwam shocked

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het natuurlijk zo dat die grote jongens die met een paar kW in de FM bezig zijn niet zo erg meer storen als de hobby dozen van vroeger. Er is doorgaans wel wat kennis nodig om die zenders in de lucht te brengen en te houden, daarnaast zijn het vaak afgeschreven fabriekszenders.

 

Blijft natuurlijk interferentie staan, wanneer een bepaalde frequentie wordt gebruikt die enkele km verderop eigenlijk al in gebruik is door een legale zender.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf zendamateur (F) en ik hou me ook bezig met de bouw van 3 meter zenders. De tijd dat 3 meter zenders storen is al lang voorbij, de meeste piraten bedienen zich van fabrieksapparatuur van oa RVR, Elenos en noem maar op. Dat ze gelijk met 10 Kilowatt gaan zenden is een ander verhaal natuurlijk smile Tegenwoordig zijn de meeste zelfbouw piraten zenders al pll gestuurd.

 

Om nog even terug te komen op dat citaat over de kabelboeren: Een profline modulator doet maximaal 120 dBuV wat overeen komt met ongeveer 20 mW. Daar is een piraat zeker niet jaloers op, wel op de modulator zelf :D

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
De bekende Stentor 5 watters waren voldoende om zo "hobby"-matig af te stellen alleen op een power/swr meter dat ie over de gehele band een paar keer terug kwam en de nodige storing veroorzaakte en bij oom agent over zijn mobilofoon binnenkwam shocked


Duh, zelfs de Stentor was, met wat aanpassinkjes (gestabiliseerde lagere spanning voor de oscillator/ buffer, stroomvoorziening van de oscillatoer en buffer scheiden, in de voedingslijntjes extra ontkoppelingen/smoorspoeltjes/ontkoppelingen, continue stroom voor de varicapafstemming en een extra afstembaar bandfilter op weg naar het antennechassisdeel, vermits goed ingebouwd, en goed afgeregeld, met wat kennis, op swrmeter en dummyload afgeregeld, en vervolgens aangesloten op een GOEDE antenne die goed gedipt was nog best bruikbaar hoor....
Dan had je zo'n 3 wattjes stroringsvrij....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stentor was volgens mij toen in de supermakrt verkrijgbaar.... :D

 

Je had er zeer ervaren ammateurs bij die dat ding afregelde met een fietslampje.... hoe feller die brande hoe hoger het vermogen volgens die gasten...... en op hoe meer plaatsen je ze in de band tegen kwam. =)

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je legaal wilt ben je niet op de FM band te ontvangen tenzij je een lokale omroep wilt gaan starten. In het noorden zijn overigens nog heel veel frequenties vrij. Deze frequenties zijn niet toegekend omdat er geen rendement meer zou zijn omdat er dan te veel radio stations zouden komen aldus www.cbt.nl

 

Hier even een lijstje ter illustratie:

 

89.0MHz Irnsum

90.1MHz Zwolle

91.5MHz Irnsum

92.7MHz Irnsum

93.5MHz Irnsum

94.4MHz Burgum

94.5MHz Smilde

95.2MHz Locatie nader bepalen

96.3MHz Groningen

96.4MHz Balk

97.0MHz Leeuwarden

98.3MHz Leeuwarden

100.0MHz Hoogezand

101.4MHz Groningen (zou beter de 92.4MHz kunnen vervangen)

102.0MHz Harlingen

102.8MHz Groningen

104.0MHz Groningen

104.2MHz Dokkum

104.5MHz Franeker (steunzender voor Holland FM)

 

En deze lijst (van Jassy)

 

Alphen aan de Rijn 104,3MHz 100W

Arnhem 90,7MHz 5kW

Bladel 97,2 400W

Breda 93,2 1000W

Bussum 103,8 50W

Den Bosch 90,7 5kW

Doetinchem 92,3 1000W > Sinds kort onbruikbaar door 92,3 Rijssen

Eindhoven 90,7 1000W

Eindhoven 101,0 2,5kW

Goes 92,1 2000W

Goes 98,4 4000W > Is geslacht voor frequenties in Goes en Vlissingen.

Gouda 101,8 1000W

Groningen 101,4 100W > Evenementenfrequentie

Haarlem 88,4 1000W

Heerde 94,6 1000W

Hoogezand 100,0 1000W

Lingewaal 92,2 50W

Lochem 95,0 1000W

Losser 88,4 1000W

Maastricht 103,2 4000W

Markelo 100,7 8kW

Mierlo 103,3 2kW

Roermond 89,5 1000W

Roermond 91,8 100W

Roermond 92,8 100W

Roermond 94,1 1000W

Roermond Mehb 97,1 100W

Roermond 99,6 1000W

Roermond 101,0 2500W

Roermond 104,2 1000W

Rotterdam 91,1 5000W

Ruurlo 99,5 1000W

Schagen 97,8 1000W

Smilde 89,2 1000W (is verhuisd naar Zwolle)

Tilburg 88,0 4000W

Valkenburg 104,3 200W

Veldhoven 92,2 1000W

Veldhoven 96,3 4000W

Venlo 104,4 4000W

Weert 97,0 4000W

Weert 97,4 1000W

Ysselstein 93,8 50W > Megen 93,8?

Zwolle 90,1 800W > Evenementenfrequentie

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, maar hoeveel hebben we wel niet het bouwpakketje gekocht, antenne eraan, mengpaneel aan, voeding aan en afstemmen tot ze zich zelf hoorde op de gekozen frequentie.

 

"Finetuning" deden ze door wat aan EINDTRAP te draaien om max vermogen en een aardige 1:1 te halen.

 

Meer verstand hadden ze niet. Er waren wel tips om aan de groene varicap te draaien om de modulatie iets beter te krijgen.

 

Dat waren de Ethervervuilers en gewoonweg gevaarlijke Piraten.

 

Zonder licentie kan ik nu ook wel een PLL-zender-eindtrap bouwen met stereo encoder (19 KC piloottoon), RDS (57 KC AM mod.) geheel met limiter etc etc. Antenne is ook wel te berekenen. Wil niet zeggen dat ik een zendamateur ben.

Beginnen bij het begin..... voor een licentie.

 

Zij Brengt Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer, welke soldeerjunk is dit niet met de paplepel ingegoten om de kleurcodering te onthouden.

 

Aangezien ik geen behoefte heb aan een licentie maar wel enige kennis heb opgedaan met max 5 Watt puur uit nieuwsgierigheid (12 jaar was ik ofzo) hoef ik ook al die Q-codes niet te weten.

 

Gelukkig hebben ze die morse afgeschaft. Wat een pure in je hersens stampen vereistte was dat zeg. sick

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Meer verstand hadden ze niet. Er waren wel tips om aan de groene varicap te draaien om de modulatie iets beter te krijgen.



Mmmmmm, betere modulatie kreeg je door een extra varicap en koppel C'tje aan te brengen, samen met een spanningsdelertje op de constante stroom en een scheidings C, alleen voor de modulatie, zodoende bleef de modulatiesterkte ook constant onafhankelijk van waar je in de band zat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Origineel bericht van: Kimble
Meer verstand hadden ze niet. Er waren wel tips om aan de groene varicap te draaien om de modulatie iets beter te krijgen.



Mmmmmm, betere modulatie kreeg je door een extra varicap en koppel C'tje aan te brengen, samen met een spanningsdelertje op de constante stroom en een scheidings C, alleen voor de modulatie, zodoende bleef de modulatiesterkte ook constant onafhankelijk van waar je in de band zat.


Klopt, maar de piraat wist ook niet beter, dan aan het "groene" ding (die ze ook wel eens een regelbare weerstand noemde crazy) te draaien.

Zelfs nu zijn er piraten die wel de benaming PLL kennen, maar niet eens weten waar het voor staat en helemaal al niet hoe het werkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Gelukkig hebben ze die morse afgeschaft. Wat een pure in je hersens stampen vereistte was dat zeg. sick


Dat is ook de reden dat ik voor de F ben gegaan. Die morse troep heeft me lang tegengehouden totdat het afgeschaft werd. Daar waren een stel PAnullers helemaal niet blij mee. Ook een reden om geen lid te worden van een zendclub. Ik ben zendamateur voor de fun, niet om het moeten.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...