Ga naar inhoud


Hoe lang worden rijbewijsgegevens bij het CBR bewaard?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik bedoel inderdaad BE.

 

Het is ook alweer een paar jaar geleden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: ceesv
Ik bedoel inderdaad BE.

Het is ook alweer een paar jaar geleden.


Lijkt me dat er dan voor de EEG nog een schone taak ligt om alles in die landen eens gelijk te trekken dus ook de leeftijds keuringen alles op één lijn.
Als je dus in het ene land een rijbewijs hebt dat het in het andere land zo overgenomen wordt nog mooier in het ene land behaald in het ander zo om te ruilen voor een nieuwe.

Als je in Duitsland dus een levenslang rijbewijs hebt dat ziet er bij intensief gebruik dus dat je het altijd bij je moet hebben na 10 jaar ook niet meer uit en je foto ook niet.
Dus dan hebben we volgens mij hier een betere regeling elke 10 jaar omruilen en dan een nieuwe foto er op. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Ik heb een Frans rijbewijs, en daar staat op NL de de datum van omwisseling van Nederlands naar Frans rijbewijs.

Verder staat erop 'permis depuis 26/02/1987' (rijbewijs sinds..etc.). Dit laatste klopt niet, want ik heb mijn rijbewijs in 1976 gehaald.

Verder staat er op dat er een geldigheid is voor A1 (motor tot 125 cc) en bij de caravan geldig tot 2/12/2013 70NL.

Waarschijnlijk omdat dit een eis is uit Nederland? In 2013 wordt ik 55 jaar, wordt dan al je caravan rijvaardigheid tegen het licht gehouden?

Verder houd ik mijn Franse rijbewijs want is levenslang geldig, hoewel de EU de lidstaten verplicht heeft om de geldigheid tot 10 of 15 jaar te beperken en de mogelijkheid te geven op creditkaart formaat over te gaan.

Als ik mijn Franse rijbewijs zou inruilen voor een Nederlands vraag ik me ook af of het motorgedeelte vervalt, de gemeente in Nederland kon hier geen antwoord op geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
geldigheid tot 10 of 15 jaar te beperken en de mogelijkheid te geven op creditkaart formaat over te gaan.

Ohh..? Is dat zo? dan wil ik die creditcard dingen niet.
Blijf ik mooi met mijn paarse lap rijden. Die is geldig tot ik het graf in ga. Niks geen geneuzel met geneeskundige keuringen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti

Verder staat er op dat er een geldigheid is voor A1 (motor tot 125 cc) en bij de caravan geldig tot 2/12/2013 70NL.
Waarschijnlijk omdat dit een eis is uit Nederland? In 2013 wordt ik 55 jaar, wordt dan al je caravan rijvaardigheid tegen het licht gehouden?


Voor Nederland niet alleen de C-E, alle andere rijvaardigheisbewijzen in NL geldig tot 70 en dan voor 70+ na goedkeuring huisarts er weer 5 jaar bij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
geldigheid tot 10 of 15 jaar te beperken en de mogelijkheid te geven op creditkaart formaat over te gaan.

Ohh..? Is dat zo? dan wil ik die creditcard dingen niet.
Blijf ik mooi met mijn paarse lap rijden. Die is geldig tot ik het graf in ga. Niks geen geneuzel met geneeskundige keuringen.


Eigen medische verklaringen is invullen ik voel me prima en je kan er weer 10 jaar tegen. Vanaf 70 moet de huisarts zeggen dat het goed met je gaat. Dan krijg je weer 5 jaar erbij.

Die plastic kaartjes vergaan eerder dan die papiertjes kwa houdbaarheid. Vrouwlief heeft al legio gebroken, gescheurde en te warm gewassen kaartjes gezien. Mijn paspoort is op bladzijdde 1 ook plastic.Zal voordat die verlopen is al wel uit meerdere delen bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
caravan geldig tot 2/12/2013 70NL.
Waarschijnlijk omdat dit een eis is uit Nederland?


Ik denk dat je NL rijbewijs nog geldig was tot deze datum. In Frankrijk is voor aanhanger een (periodieke-) medische keuring vereist, maar men neemt de geldigheidsduur van een ander EU land over bij omwisseling.

A1 krijg je in Frankrijk 'gratis', net als vroeger in Nederland de E.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Ik heb net nog even gebeld naar CBR, die me doorverwees naar de RDW en die weer terug naar CBR, en kreeg te horen dat bij inwisselen van een Frans rijbewijs (CBR)de A1, motor tot 125 CC twee jaar geldig is (?) en daarna omgezet wordt in een motorrijbewijs boven de 125 CC.

Vreemd, want ik heb nooit een motorrijbewijs gehaald.

Het RDW wist te vertellen dat het Franse rijbewijs 10 jaar geldig is (in Nederland) na datum uitgifte.

Dit strookt natuurlijk niet met de eeuwige geldigheid van een Frans (Europees) rijbewijs; ik zal dit nog eens nakijken in de Europeese regelgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Lees net op de Europeese site dat de rijbewijzen in creditkaartvorm gaan komen, eventueel met een chip erop.

Ook wordt de geldigheid beperkt tot 10 jaar na inwisseling.

Hoe het nou zit met Franse- en Duitse rijbewijzen die eeuwig geldig zijn staat er niet bij.

 

 

RICHTLIJN 2006/126/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 20 december 2006

betreffende het rijbewijs

 

Het model van het rijbewijs zoals vastgesteld bij Richtlijn

91/439/EEG dient te worden vervangen door één model

in de vorm van een plastic kaart. Tegelijkertijd dient dit

model van het rijbewijs te worden aangepast wegens de

invoering van een nieuwe rijbewijscategorie voor bromfietsen

en een nieuwe rijbewijscategorie voor motorrijwielen.

(17) De inbouw van een facultatieve microchip in het model

van het rijbewijs in de nieuwe vorm van een plastic kaart

moet de lidstaten in staat stellen de bescherming tegen

fraude verder te verbeteren. De lidstaten zouden de

mogelijkheid moeten hebben om nationale gegevens op

de chip op te slaan op voorwaarde dat dit geen gevolgen

heeft voor de gemeenschappelijk toegankelijke gegevens.

De technische specificaties van de microchip zouden

moeten worden vastgesteld door de Commissie, bijgestaan

door het Comité voor het rijbewijs.

 

wat betreft de geldigheid van eeuwig geldige rijbewijzen vond ik toch nog even dit:

 

Rijbewijzen worden onderling erkend. De lidstaten

moeten de bij deze richtlijn voorgeschreven geldigheidsduur

kunnen toepassen op een rijbewijs met een onbeperkte

administratieve geldigheid dat door een andere

lidstaat is afgegeven aan een houder die sedert meer dan

twee jaar op hun grondgebied verblijft.

 

De rest moet ik nog even goed doorlezen, kom daar nog op terg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
Verder staat er op dat er een geldigheid is voor A1 (motor tot 125 cc) en bij de caravan geldig tot 2/12/2013 70NL.


De 70 is een code die aangeeft dat het rijbewijs(onderdeel) oorspronkelijk in een ander land is afgegeven. Bij mij staat er ook nog een code 01 bij, omdat ik 'optische hulpmiddelen' (bril/lenzen) nodig heb.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Die plastic kaartjes vergaan eerder dan die papiertjes kwa houdbaarheid. Vrouwlief heeft al legio gebroken, gescheurde en te warm gewassen kaartjes gezien. Mijn paspoort is op bladzijdde 1 ook plastic.Zal voordat die verlopen is al wel uit meerdere delen bestaan.


Die papieren versies gingen ook dikwijls kapot, maar die kon je tenminste nog plakken. Ik werd voor het eerst in Turkije aangehouden scheurt de agent mijn rijbewijs doormidden (over de vouwrand, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem zelf al aardig had gescheurd) doordat hij er iets te lomp mee omging.

Hij stelde voor dat ik het aan elkaar plakte... smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ m.boretti

 

Staat er al;

 

Citaat:
RICHTLIJN 2006/126/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

 

Tja en zo wijkt ieder land dus gewoon af. Staat er nu REGELGEVING dan weer wel.

 

Blik op de weg laat wel zien dat ze buitenlanders hard aanpakken en tolken inschakelen. Integendeel hoor.... Aandacht trekken van bestuurder is het advies en een werelwijd bekende zwaai met de arm.... rustig rustig. Voor de rest, waarom moeilijkheden opzoeken. Alleen de Poolse, Letse en sommige andere oostbloklanden chauffeurs worden streng op rijden onder invloed gecontroleerd, omdat er hier procentueel te veel ongevallen mee gebeuren (hier hebben ze kaartjes voor met de vertaling voor de chauffeur wat de bedoeling is inzake de staandehouding)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: Kimble
Die plastic kaartjes vergaan eerder dan die papiertjes kwa houdbaarheid. Vrouwlief heeft al legio gebroken, gescheurde en te warm gewassen kaartjes gezien. Mijn paspoort is op bladzijdde 1 ook plastic.Zal voordat die verlopen is al wel uit meerdere delen bestaan.


Die papieren versies gingen ook dikwijls kapot, maar die kon je tenminste nog plakken. Ik werd voor het eerst in Turkije aangehouden scheurt de agent mijn rijbewijs doormidden (over de vouwrand, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem zelf al aardig had gescheurd) doordat hij er iets te lomp mee omging.

Hij stelde voor dat ik het aan elkaar plakte... smile


Waarmee je dus in NL een ongeldig rijbewijs zou hebben :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep... ongeldig.

 

Mij mogen ze met heel die papierwinkel enzo een chip (geen windows OS crazy ) in mijn nek plaatsen zodat ze hem overal kunnen uitlezen. Dat gesleep met die autopapieren, polissen, aktes, rijbewijzen, ID, BSN, reisdocumenten, flytickets etc begint me behoorlijk uit de keel te hangen.

 

Mocht echter zich iemand vrijwillig (blonde secretaresse van max 35) aanbieden om het voor mij bij te houden en dragen graag. Hoef ik geen chip. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Outta space
Waarmee je dus in NL een ongeldig rijbewijs zou hebben :-)


Ja ik heb toen maar gelijk zo een plastice aangevraagd

In Turkije zelf deden ze er niet zo moeilijk over. wink

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...