Ga naar inhoud


Hoe lang worden rijbewijsgegevens bij het CBR bewaard?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Het CBR geeft alleen een bewijs van rijvaardigheid af.

De gemeente verstrekt je je rijbewijs( en die kan dus ook controleren of je het rijbewijs wel mag hebben(denk aan rijontzegging e.d., het CBR heeft hier geen inzicht in)

 

Wanneer je je rijbewijs hebt kom je alleen weer bij het CBR uit wanneer je door je eigen stommiteit je rijbewijs kwijt bent of wanneer je voor de een of andere manier een keuring moet doorstaan.

 

Wil je trouwens het CBR bellen dan heb je als particulier tegenwoordig de pech dat ook het CBR een 0900 nummer heeft(sinds kort).

Er is ook een 088 nummer voor de rijscholen maar die zet ik hier niet in het openbaar neer.

 

Mijn advies dus: neem contact op met je gemeente waar je je rijbewijs de eerste keer hebt behaald

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Gipfo

Die echtheidsverklaring van de RDW checkt voorzover ik weet de geschiedenis van de aanvrager in dit geval Drs. IJzerbout.

 

Het wel of niet op dit moment in het bezit zijn van een rijbewijs al of niet geldig is niet van belang voor dit formulier.

De Duitse instansies kunnen dan op basis van die uitdraai het verleden van Drs. IJzerbout zijn rijbewijs geschiedenis zien en de fout corrigeren.

Dreambox 800 HD 320GB intern - Pioneer 1530 - PS3 250GB - 2x Bulsatcom ontvangertjes - DM500S - TD110 19.2 23.5 13 28.2 - 120cm Draaibaar - 60 cm vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het CBR heeft alle gegevens mbt je rijbewijs (al dan niet verlopen en/of opgeschort). Indien bij een verkeerscontrole van een buitenlander "het bewijs van rijvaardigheid" moet worden opgevraagd loopt dit via het CBR die een koppeling heeft met de buitenlandse diensten.

 

Het RDW doet alleen aan registraties van voertuigen.

 

Bron: Mijn vrouw eek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ze een email of brief sturen.

Het enigste wat ik wil is een bevestiging op welke datum ik mijn NL rijbewijs heb verkregen. Daarmee neemt de gemeente waar ik woon al genoegen om het nieuwe EU rijbewijs af te geven. Dan krijg ik de juiste stempel of gaatje of vermelding dat ik met mijn 125 cc mag rijden.

In feite rij ik al 12 jaar "illegaal" rond.

Er wordt hier veel gecontroleerd omdat ik in een gebied woon waar heel veel met de motorfiets gereden wordt vanwege de routes en bergachtige wegen in de Spessart en Odenwald.

Een eldorado voor motorfietsers dus.

En er gebeuren om de haverklap ernstige ongelukken.

Vandaar dat de politie heel alert is.

 

Rechtelijk gezien moet de politie uitvogelen wanneer ik mijn eerste rijbewijs heb gehaald.

Ik heb dat eens nagevraagd op het politiebureau hier.

De bewijslast ligt niet bij mij maar bij de politie. Vandaar dat ze me telkens weer vriendelijk laten gaan bij een controle.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: POLAKS
Als ik me niet vergis zijn al jouw gegevens, rijbewijs - paspoort enzovoort, bekend bij de laatste gemeente waar je in Nederland hebt gewoond. Zij bewaren dit totdat er een andere Nederlandse gemeente naar vraagt (bij remigratie bv).


Trouwboekje via burgelijke stand gemeente huwelijksvoltrekking of gemeente van inwoning (Database Landelijk)
Bewijs van goed gedrag via gemeente van inwoning (Database Justitie)
Woning via notaris waar akte van inschrijving heeft plaatsgevonden(Database kadaster)
Rijvaardigheisbewijzen via gemeente van inwoning (Database CBR)
Motorrijtuigen (Database RDW en Douane)
Digi-ID (Database Landelijk)
Voertuigverzekeringen (RDW)
enz enz. alles is onderling weer gekoppeld middels een BSN-Nummer.
Met het verdrag van Sengen (of hoe die man ook mag heten) is uitwisseling binnen Europa van gegevens mogelijk.
Gaat echter heeeeeel moeizaam.

De politie heeft niets en kan slechts opvragen; persoonssignalering, ter naam stelling kenteken, APK en verzekering (RDW) en Rijbewijs (CBR). Willen ze iets meer dan is dit alleen mogelijk middels toestemming van de (hulp)officier van justitie. Licht/geluid ook alleen met toestemming van meldkamer, zonder verkeer te hinderen. Bonnetjes printen en straffeloos op de stoep parkeren bij de chinees mag wel : :o(
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Brombeer
Een Nl rijbewijs moet je wel vernieuwen om de X jaar (ik vaker) maar hij verloopt nooit in die zin van hij is voor eens en altijd weg)


Klopt helemaal
zo heb ik mijn groot rijbewijs ook al weer een paar jaar in de ijskast staan.
als ik hem weer eens nodig heb dan ga ik alle dingen wel doen die benodigd zijn.

edje

btw het is wel een klein beetje offtopic

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet off-topic. Bij verlenging van een C-E Rijbewijs moet je bij iedere verlenging een medische keuring ondergaan via een ARBO of Bedrijfsarts.

 

70+ ers zijn ook welkom bij de huisarts ipv bovengenoemde.

 

Alle andere rijbewijzen mogen verlopen zijn en kan je tot je 70ste verlengen met een eigen medische verklaring.

 

Omdat rijbewijzen tegenwoordig langer geldig zijn wordt vanaf je 65e een rijbewijs afgegeven voor steeds max. 5 jaar en dan kan je langs de huisarts (dus vanaf je 70ste jaar) voor een verlening van 5 jaar.

 

Als een huisarts/arts besluit om je rijbevoegdheid in te trekken dan kan hij dit doen via het CBR als je boven de 70 bent. Dit is ook zo bij 70+ ers die het verkeer meerdere malen hinderen bij vaststelling van een (on)opvallende surveillance, of een overtreding hebben voor artikel 5 wegenverkeerswet. Een rechtsgang met een bezwaar is zinloos.

 

Verder weer terug naar de topicstarter met bovenstaande in acht genomen te hebbende.

 

Als je in Nederland een rijbewijs hebt gehaald, dan kan je als je in het buitenland woont een verklaring krijgen van het CBR dat je in Nederland een rijvaardigheidstest hebt ondergaan voor de desbetreffende catagorie die positief is beoordeeld.

 

Afhankelijk van de eisen die gesteld worden aan de rijvaardigheid in het buitenland, kan je als deze gelijkwaardig zijn hem bij laten zetten op je buitenlands rijbewijs.

 

Een voorbeeld van zo'n tegenstrijdigheid is bijvoorbeeld een Amerikaan die daar zijn rijbewijs heeft op 16 jarige leeftijd. In Nederland kan hij deze niet laten omzetten op bv 17-jarige leeftijd omdat hij niet aan de eisen voldoet van de minimum leeftijd die geldt in Nederland.

Volgens de wegenverkeerswet mag hij ook geen meter rijden en is hier strafbaar voor. Nederland kan echter zijn rijbewijs niet afnemen omdat dit buiten het verdrag valt.

 

Wel mag je bv als Nederlandse motorrijder in Amerika zonder helm rijden.

Voorbeeld is de ook de gordelplicht in diverse landen en de verschillende snelheden.

 

Je rijbewijs blijft altijd een rijvaardigheidsbewijs en kan verlopen zijn maar vervalt pas na inname (art.5 wegenverkeerswet, afkeuring (huis- bedrijf- ARBO- arts) of na overlijden.

 

(Uitzondering is een beperking op de reikwijdte. Dit heeft te maken met bv ouderdom/max afstand woonhuis/verblijfplaats of verplichtte aanpassing voertuig ivm invaliditeit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Drs.

 

Ik zit met precies hetzelfde probleem.

Ik heb mijn eerste nederlandse rijbewijs in 1974 gehaald, en heb sinds 1985 mijn duitse rijbewijs, waarop staat, dat in 1984 mijn nederlandse rijbewijs is afgegeven.

 

Ik ben dus benieuwd, of deze zoektocht iets gaat opleveren.

 

Ik zal nog eens in de oude verhuisdozen gaan zoeken, of ik mijn eerste nederlandse rijbewijs nog ergens heb bewaard.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Drs.

Ik zit met precies hetzelfde probleem.
Ik heb mijn eerste nederlandse rijbewijs in 1974 gehaald, en heb sinds 1985 mijn duitse rijbewijs, waarop staat, dat in 1984 mijn nederlandse rijbewijs is afgegeven.

Ik ben dus benieuwd, of deze zoektocht iets gaat opleveren.

Ik zal nog eens in de oude verhuisdozen gaan zoeken, of ik mijn eerste nederlandse rijbewijs nog ergens heb bewaard.


Datum eerste afgifte staat bij CBR geregistreerd. Afgiftedatum van rijbewijs die je net noemde is als het goed is bij je tweede verlening geweest. (Vroeger was het steeds 5 jaar geldig en moest je verlengen 10 jaar klopt dan)

Mocht je je rijbewijs kwijt zijn dan is het geen probleem, deze is verlopen en niet vervallen.

Contact opnemen met CBR in Nederland voor een bewijs van rijvaardigheid. Let wel op de medische keuring voor een groot rijbewijs.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: ceesv
Ik zal nog eens in de oude verhuisdozen gaan zoeken, of ik mijn eerste nederlandse rijbewijs nog ergens heb bewaard.


Dat heeft niet zo veel zin vrees ik, want die heb je in moeten leveren toen je het inruilde voor jouw Duitse rijbewijs.

Nederlandse rijbewijzen worden in Duitsland niet ongeldig gemaakt, maar ingenomen en terug gestuurd naar het CBR in Nederland.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn eerste nederlandse rijbewijs is mij uitgereikt in 1974.

Ik heb het rijbewijs wat ik in 1984 van het CBR gekregen heb een jaar later in duitsland omgeruild.

 

De nederlandse verlopen rijbewijzen hoefde je volgens mij niet terug te geven. De duitse overheid heeft slechts een nederlands rijbewijs van mij gekregen.

 

Duitse rijbewijzen worden nooit verlengd, ze zijn levenslang geldig.

 

Ik rij dus nog steeds rond met mijn papieren rijbewijs uit 1985.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Mijn eerste nederlandse rijbewijs is mij uitgereikt in 1974.
Ik heb het rijbewijs wat ik in 1984 van het CBR gekregen heb een jaar later in duitsland omgeruild.

De nederlandse verlopen rijbewijzen hoefde je volgens mij niet terug te geven. De duitse overheid heeft slechts een nederlands rijbewijs van mij gekregen.

Duitse rijbewijzen worden nooit verlengd, ze zijn levenslang geldig.

Ik rij dus nog steeds rond met mijn papieren rijbewijs uit 1985.


Verlopen rijbewijzen moeten ongeldig verklaard worden door het bevoegd gezag en dan mag je hem weer hebben. Dit om "handel" daarin te voorkomen. In Duitsland moet je een geldig rijbewijs inleveren en na contact met de Nederlandse autoriteiten voor accoordering krijg je een Duits rijbewijs.
In Nederland wordt tot je 70ste levensjaar je rijbewijs officieel ook niet verlengd maar vernieuwd ivm gelijkenis op de aanwezige pasfoto.

Wat ik vreemd vindt in ceesv zijn verhaal dat in Duitsland niet de gelijkwaardige catagorieen zijn overgenomen waardoor hij nu C-E mist. Voor een paar jaar terug zijn alleen in Europa de catagorieen A en M ingevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Duitsland had/heeft men een andere indeling.

 

Met CE mocht ik in Nederland voertuigen tot 3.300 kg besturen.

 

In Duitsland kreeg ik een Klasse 3 rijbewijs, voor voertuigen tot 7.500 kg.

 

Verlopen rijbewijzen moesten indertijd niet ongeldig verklaard worden.

Ze waren maar 5 jaar geldig, en werden daarna automatisch ongeldig.

Tegen die tijd moest je weer een nieuwe aanvragen, die weer voor 5 jaar geldig was.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Met CE mocht ik in Nedrland voertuigen tot 3.300 kg besturen.



Ben je niet in de war met BE rijbewijs C is namelijk vrachtauto en de E staat voor aanhanger.
Dus vrachtauto met aanhanger en in die tijd dat je het gehaald hebt waren er geen tussen liggende categorieën zoals tot 7.500 kg. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...