Ga naar inhoud


dts geluid via hdmi


Aanbevolen berichten


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

een hdmi kabel naar welk apparaat is natuurlijk de vraag

als het enkel naar een tv-toestel gaat ligt het aan de tv of dat dts ook verwerkt kan worden

(meestal of beter de meeste tv-toestellen niet)

 

als het via een AV-receiver doorgegeven wordt zal dts verwerkt worden in de AV-receiver en geluid weergeven via de 5in1 of 7in1

 

optisch verbinden + hdmi verbinden is dus afhankelijk van de apparatuur

 

als je een moderne AV-receiver zoekt (av-versterkers zijn zeldzamer en vaak duurder) zijn er bekende goede merken zoals de Denon / Maranz / Yamaha / Nad om maar enkele te noemen.

voor 400 euro heb je al een echt degelijke Denon AVR790 te pakken

 

ciao

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien even een aanvulling.

 

DTS geluid kan zowel via coax, optisch en HDMI. Dat is in principe gelijk aan elkaar. Echter wil je HD gaan kijken met daarbij ook HD geluid werkt het alleen via HDMI!!

 

Bijkomend voordeel is (je wilt een andere receiver) dat je alles op je receiver aansluit met 1 kabel per apparaat (HDMI) en vanuit je receiver naar je tv gaat met 1 kabel

 

Goede merken zijn al genoemd en vergeet Onkyo daarbij niet. Een en ander hangt sterk af van je budget natuurlijk

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb z'n voor voor voor voorloper de DSP-A1

 

Blijft een geweldig apparaat.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Origineel bericht van: concordia
hallo,

mischien heel domme vraag.
dts geluid gaat dat via hdmi kabel nu,

nu heb ik het nog via mijn sony Qs systeem, via de optisch.

en nog een vraag wat raden jullie mij aan, als ik nu een andere versterker moest kopen

jan


HDMI heeft een veel grotere bandbreedte als TOS (optisch). Voor zeer hoge geluidskwaliteit (Audio DVD, SACD) moet je HDMI gebruiken. Echter je moet dan minstens HDMI 1.3 hebben, i.v.m. copy protectie gelazer.

Als je nu een receiver koopt, let er dan op dat hij HDMI 1.4a heeft. Dan ben je ook op 3D TV voorbereid. Yamaha heeft net een nieuwe serie receivers die daar aan voldoen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Volgens mij mag SACD niet eens digitaal naar buiten.


Dat is niet zo, Er moet een copy protection aanwezig zijn en dat is niet voorzien in spdif. Je kunt vanaf HDMI 1.1 een SACD gewoon digitaal uitsturen. HDMI heeft immers wel copy protection aan boord.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: Psychosammie
Volgens mij mag SACD niet eens digitaal naar buiten.


Dat is niet zo, Er moet een copy protection aanwezig zijn en dat is niet voorzien in spdif. Je kunt vanaf HDMI 1.1 een SACD gewoon digitaal uitsturen. HDMI heeft immers wel copy protection aan boord.


Neen, voor SACD is die copy protectie pas vanaf HDMI 1.3 aanwezig. Voor die tijd kon je alleen met iLink (=firewire) de maximale kwaliteit halen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: Psychosammie
Volgens mij mag SACD niet eens digitaal naar buiten.


Dat is niet zo, Er moet een copy protection aanwezig zijn en dat is niet voorzien in spdif. Je kunt vanaf HDMI 1.1 een SACD gewoon digitaal uitsturen. HDMI heeft immers wel copy protection aan boord.


Neen, voor SACD is die copy protectie pas vanaf HDMI 1.3 aanwezig. Voor die tijd kon je alleen met iLink (=firewire) de maximale kwaliteit halen.


Weet je wat we gaan er tussenin zitten.... HDMI 1.2 laugh

Citaat:
SACD players are not permitted to offer an output carrying an unencrypted stream of Direct Stream Digital (DSD)[30]. Players initially supported only analog output; later some proprietary digital interfaces such as Denon Link permitted encrypted transmission of DSD. There are now two standard digital connection methods capable of carrying DSD in encrypted form: i.Link and HDMI (version 1.2 or later, standardised in August 2005).

The older i.Link interface is generally found on older mid- to high-end equipment and some current top-of-the-line units from Japanese manufacturers. HDMI is more common, being the standard digital connection method for high-definition video with audio. Most new mid-level and higher 2007 model year and later A/V processors support the HDMI 1.2 specifications DSD over HDMI feature. Most boutique manufacturers still do not support DSD. Some HDMI 1.1 spec DVD players convert DSD to LPCM and then pass it to an HDMI 1.1 spec or later processor. Lower end processors usually convert the DSD to LPCM, higher end ones usually convert it to LPCM for bass management or DSP but can also process it natively at the expense of DSP and bass management. Some new DVD players from Oppo Digital, Pioneer, Onkyo, etc. now support HDMI 1.2 or 1.3 and will pass DSD over HDMI as well as LPCM. Be aware that some players, for instance, Onkyo DV-SP504, will not support DSD or LPCM over HDMI without resampling it to 48 kHz. SACD or DVD-A will be played through analog outputs instead. The older i.Link interface has been dropped from all but high-end A/V processors and DVD players.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: grunnsat


HDMI heeft een veel grotere bandbreedte als TOS (optisch). Voor zeer hoge geluidskwaliteit (Audio DVD, SACD) moet je HDMI gebruiken. Echter je moet dan minstens HDMI 1.3 hebben, i.v.m. copy protectie gelazer.

Dat betwijfel ik toch als ik de specs lees shocked

HDMI: specificaties
maximale specificaties van HDMI versie 1.3:
- bandbreedte: 340 MHz
- transfer snelheid: 10,2 Gbit/s
- beeldresolutie: 2.560 x 1.600 pixels (WQXGA) bij 60 Hz
- kleurdiepte: 16 bit per kleur (Deep Color)
- audio kanalen: acht
- audio sampling: 192 kHz bij 24 bit/sample- ondersteunde audio-formaten: One Bit Audio, Super Audio CD, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio

Toslink:
Geluidssignaal Digitale audiobitstream.
Oorspronkelijk beperkt tot 48kHz bij 20 beetjes. Breidde zich uit om alle moderne formaten, behalve Dolby Digitaal plus, TrueHD en audiostromen DTS HD te ondersteunen.
Breedte audiopakketten met 32 bits
Bandbreedte Oorspronkelijk 3.1 Mbit/s;(Ontworpen in 1983! )
Nu 125 Mbit/s !!!!


Dat kan wel kloppen, ik heb er ergens iets over gelezen, echter ga je niet beeld en geluid apart aansluiten. Dat kan veel simpeler met alleen een HDMI aansluiting. Verder is, voor zover ik weet, deze nieuwe Toslink aansluiting op geen enkel gangbaar apparaat aanwezig.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: winwiz
Verder is, voor zover ik weet, deze nieuwe Toslink aansluiting op geen enkel gangbaar apparaat aanwezig.

Waarom een andere aansluiting? alleen de specs zijn volgens mij beter geworden in de loop van de jaren.
Ik heb op diverse apparatuur een Toslink zitten en daar past nog steeds dezelfde glasvezel kabel op.
Er zijn wel 3 soorten binnenwerken en betere afscherming bij die glasvezel kabel maar dat is dan ook het enige verschil.


Het gaat juist om de elektronica erachter... Niet om de fysieke aansluiting. Dat bedoelde ik dus. spdif (de coax uitvoering) is ook maar een cynch aansluiting, evenals cvbs, audio out enz..., maar er komen andere signalen uit die bepaald niet compatibel zijn met elkaar.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...