Ga naar inhoud


[Elektra] SDkaart geknikt, hoe foto's redden????


Hasselt

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb hier een SDkaart van 1GB uit mijn foto toestel.

Bij het inschuiven in de cardreader is deze geknikt....

Het omhulsel bleek later niet goed verlijmt te zijn...

 

Nu staan er foto's op van verjaardagen en de kinderen.

 

Hoe kan ik nu het beste, de zaak repareren?

 

Kan ik de chip het beste met hete lucht eraf fikken en dan overzetten op een andere sdkaart?

Is dat nog merk gebonden? het was zo'n no-name geval namelijk..

 

Graag advies.

foto

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik het goed intrepeteer is de print dus geknikt bij de pijltjes op de foto.

 

Zie niet echt dat er schade is aan de print. Desolderen en solderen heeft geen zin van de chip.

 

Hooguit als de printbaantjes gebroken zijn deze even solderen met draad. (Superdun die ik ook gebruik om gameconsoles te modden met een hele fijne soldeerpunt).

 

Probeer eerst eea in elkaar te zetten met tape en voorzichtig in een reader te steken, werkt dat niet, dan ben ik wel bereid om de baantjes te repareren. Klaar terwijl u wacht.

 

Kan ook het spul in een cardreader solderen om hem uit te lezen. Heb wel vaker kaartjes en USB-Sticks gerecoverd, die gesneuveld waren.

 

Mocht je een hele behuizing willen hebben pm je adres en ik stuur een splinternieuwe 32MB kaart die je mag openslopen.

 

Ik hoor het wel....Kimble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor de reacties.

 

Nee, hij is niet gebroken..

Hij is 90gr.? geknikt bij de pijltjes.

Ik wilde de sdkaart in de kaartlezer duwen, echter bij het induwen viel de behuizing uit elkaar.

De print die in de behuizing zit is flinterdun!

Ik zie optisch zelf verder niets aan de print.

Ik denk dat de printbanen vanaf de zwarte chip naar de geheugenchip onderbroken zijn.

 

Als ik alles terug monteer met tape, dan hoor ik wel dat XP de SDkaart herkend, alleen Het "schrijfstation" blijft leeg.

 

Is een optie nu om de geheugenchip eraf te fikken met hete lucht, en dan terug plaatsen op een nieuwe sdkaart?

 

Ik baal als een stekker namelijk!

Staan ook kinderfotos op, de rest kan me gestolen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de geheugenchip eraf föhnen, dat is op zich geen probleem. Zal je wel een éénzelfde merk, type en grootte geheugencard moeten hebben wil je het probleem van de sturing moeten uitsluiten.

 

Kan je niet garanderen dat ieder merk zijn zelfde wijze van opslag heeft (dit bv mbt snelheid e.d)

 

Op die druppel staat helaas niets vermeld. Heb verschillende kaarten in de loop der tijd en de ene is kwa prijs exact hetzelfde als een andere, maar de snelheid volledig anders. Staat er niet eens Ultra oid op.

 

Maar dat je systeem de kaart ziet, wil iig zeggen dat t/m de druppel alles werkt en er hooguit een onderbreking zit naar de memorychip. Zou het iig niet meten met een digitale multimeter met een piepsignaal daar de spanning al te hoog kan zijn om je geheugenchip te wissen.

 

Hoogomig meten, liefst met een analoge meter raad ik aan. (Dus bijna spanningsloos meten).

 

Kimble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoogomig meten, liefst met een analoge meter raad ik aan. (Dus bijna spanningsloos meten).

Zou je dat dan niet beter met een digitale multimeter doen?
Niet zo´n China klungel-prul maar een echte Fluke bijvoorbeeld.
Die zijn zo hoogohmig als de neten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier nog een bakeliet Avometer met spiegelschaal uit mijn geboortejaar. Weegt bijna 3,5 kilo en is toch aardig compact.

 

Beestje doet het nog perfect na een halve eeuw. Ooit van mijn Opa gehad toen ik begon met solderen, die zat bij de PTT en deed TV-verbindingen.

 

Die is echt wel hoogomhmig en dat wil ik een el-cheapo nog wel eens zien doen. Die el-cheapo's kunnen niet eens 15KV meten whistle

 

Meer terug on-topic, meet anders even hoeveel spanning er gebruikt wordt in de "doormeet" stand. Dank voor alles boven wat volgens de datasheet van de geheugenchip aan programmeerspanning is. Ik neem als vuistregel 2,5 Volt is al te hoog 2 Volt is acceptabel. CMOS is al functioneel op 3,3 volt en je weet niet wat er voor lading er in de C'tjes in je meter wordt opgebouwd/achtergelaten.

 

Ik prefereer een naaldmeter met het checken van sporen. Voor signalen CMOS/TTL heb je een probe/scope en voor het overige je multimeter van een redelijk merk. Fluke, Marconi, Philips zijn de betere. Voor 29,95 kan je bv niets verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sjaak(k),

 

Pm over AVO, leuke meter.

 

Voor de TS wil ik alleen maar aangeven dat ie niet op een DIODE stand door gaat meten/bleepen of een spoortje heel is.

 

Geloof me maar dat die memorykaarten intern daar niet tegen kunnen, getuige een gameconsole die ik om lood heb gelegd (even meten of van pootje op pootje of de soldering goed zat en eraf glippen) blush

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen, even een update

 

Ik heb inmiddels met hetelucht de chip eraf gehaald.

[img:center]1283859278-080.jpg[/img]

Heb een nieuw sdkaartje gekocht van hetzelfde merk, een 2 GB.

Zoals jullie zien zit hier helaas een andere chip in.

Kan er dus niets mee helaas...... (weg 10,-)

[img:center]1283858814-920.jpg[/img]

 

Wat kan ik nu nog ondernemen?

Die 1GB sdkaarten zijn niet meer te krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste zou zijn een 1GB kaartje zien te pakken te krijgen.

 

Anders wordt het met een scalpelmesje de spoortjes bij de "druppel" blank te maken, baantje te volgen en hem NA de knik ook weer blank te maken.

 

Je hebt van die printreparatiedraad van 0,05 dik, superdun door het te verwarmen met je soldeerbout lost de emaille op en kan je het vertinnen.

 

Dit draad gebruik je om de mogelijke gebroken spoor als het ware te overbruggen.

 

Vaste hand, goed soldeerstation, loeplamp met 20x vergroting en het lukt prima.

 

Ik heb hier nog wel wat kaartjes liggen, maar ben bang dat ze allemaal een andere sturing hebben. Nieuwe generatie heeft zelfs maar één heel klein druppeltje (Micro-SD kaart) en die kan je in je lezer steken met een adapter.

 

Wil best voor je solderen, maar Steve gaf ook al aan een poging te willen wagen. Eerlijk gezegd zal hij meer soldeerervaring hebben als ik.

 

 

Kimble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...