Ga naar inhoud


crontab -e en/of /etc/crontab


labyrint

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wat is het verschil tussen de /etc/crontab en de crontab die jij opent in een terminal met het commando crontab -e

 

Als er regels via een scriptje toegevoegd worden in de /etc/crontab vind ik deze niet weer als ik het commando crontab -e geef.

 

Ook krijg ik het script niet werkend als ik deze aanmaak met vim /etc/crontab of via winscp. als ik de regel via cronatb -e maak werkt het vlekkeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: labyrint
Hallo,

Wat is het verschil tussen de /etc/crontab en de crontab die jij opent in een terminal met het commando crontab -e

Als er regels via een scriptje toegevoegd worden in de /etc/crontab vind ik deze niet weer als ik het commando crontab -e geef.

Ook krijg ik het script niet werkend als ik deze aanmaak met vim /etc/crontab of via winscp. als ik de regel via cronatb -e maak werkt het vlekkeloos.

In principe moet je crontab -e gebruiken. Dan zorgt het systeem ervoor dat de juiste uid/gid wordt gebruikt voor het starten van het script/programma.
De /etc/crontab is een systemwide crontab welke in principe alleen door systeem processen zou moeten worden aangepast...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je "eigen" scripts kunnen overal staan en/maar juist niet op de plaats die ik net genoemd heb! Die noemde ik voor als je een keer iets zou willen checken of heel snel zou willen zien hoeveel en welke crontabs er zijn.

 

Zolang je maar "heel het path" incl. scriptnaam in de crontab opneemt (moet je toch) kunnen ze dus overal staan je bent niet plaats gebonden aan een directory.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen. Waar de scriptjes mogen staan is mij duidelijk. Wat ik wil is een scriptje maken die voor mij een aantal regels ( cronjobs ) aanmaakt in de crontab.

 

Ik heb nu een scriptje dat 5 regels maakt in /etc/crontab. Het probleem is dat geen van de regels uitgevoerd wordt door de cronjob als deze in /etc/crontab staan.

 

Mijn vraag is dan of ik de regels wel met een scriptje in /etc/crontab moet maken of moeten zij naar een andere plek.

 

Eigenlijk is het dus zo;

 

Staan de regels wel goed in /etc/crontab of moeten ze via crontab -e in een terminal gemaakt worden. Ik zou het liever via een scriptje doen zodat ik niet alle regels hoef te typen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

volgens mij moet je de cron daemon wel opnieuw starten als je wat toegevoegd hebt, ik meen dat cron alleen tijdens starten de crontab leest, en als ik mij niet vergis is dat niet zo als je het in /var/spool/cron/crontab zet.

 

Dus als je de crontab wijzigt zul je de cron daemon moeten herstarten, doe je het met crontab -e dan hoeft dat niet.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: labyrint
Staan de regels wel goed in /etc/crontab of moeten ze via crontab -e in een terminal gemaakt worden. Ik zou het liever via een scriptje doen zodat ik niet alle regels hoef te typen.

Kan je dan niet beter een script(file) (of meerdere als iets op verschillende tijden gedaan moet worden) aanpassen die in/vanuit de crontab opgestart wordt!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat hij opnieuw gestart moet worden. Voor wat betreft de regels typen het volgende. Als ik eenmalig de regels moet maken kan dit net zo goed in de crontab -e. Ik ben vaak met zaken aan het testen en dan loopt er het een en ander nog wel eens vast of werkt niet naar behoren. Ik heb dan 1 scriptje die voor mij alles 1 een keer op de goede plek zet. Het zou dan mooi zijn als ook de cronjob regels meegenomen worden.

 

Misschien door al het geklooi dat ik even opnieuw moet beginnen met een schone linux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome gaan.

 

Omdat ik het op geen enkele manier voor elkaar krijg om een cronjob regel in /etc/crontab uitgevoerd te krijgen heb ik nu maar het volgende gedaan.

 

Ik heb in het script de regel die aangemaakt moet worden in de crontab maar verwezen naar /var/spool/cron/crontabs/

 

Er wordt een cron aangemaakt voor root en deze wordt netjes uitgevoerd.

 

Het is wel niet de juiste oplossing maar vooralsnog werkt het wel.

 

Een ieder bedankt voor zijn/haar bijdrage.

 

Labyrint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...