Ga naar inhoud


[Satelliet] omroep brabant stopt op satelliet


de vrije fries

Aanbevolen berichten

oh ja, het klinkt echter wel heel overtuigend. Dat is ook altijd het probleem met controlling. Moeten altijd lullen als brugman om het weer recht te breien. Maar goed, krijg je ook dooddoeners als 'de technische details interesseren mij niet'. wink

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 239
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja... maar het is wel meer realistischer dan de vraag of het WK2018 ons nu geld had opgeleverd of gekost had...

 

Gelukkig zitten we na het WK2018 niet met veel te grote stadia.

 

Dat het ongeveer de helft gaat kosten voor de Regionalen door het gebruik van DVB-S2/MPEG4 is niet door mij bedacht, maar valt zelfs in een persbericht te lezen. Vervolgens wordt ik door Ruudi getriggerd dat dit niet kan kloppen... dus ik ben maar zelf gaan rekenen/schatten. Ik denk niet dat ik er veel naast zit ;-)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan op behoefte...

 

huidige situatie..

2500 Kbit/sec video gemiddeld

192 Kbit/sec audio gemiddeld

128 Kbit/sec audio voor de radio's

384 Kbit/sec teletekst

Totaal: 3204 Kbit/sec nodig per zender

Totale netto capaciteit op de transponder 38000 Kbit, gaat 1 Mbit/sec van af voor PMTs enz... gebruik transponder per regionale omroep

In gebruik voor de regionalen 8.66%

 

nieuwe situatie

 

2000 Kbit/sec video gemiddeld

192 Kbit/sec audio gemiddeld

128 Kbit/sec audio voor de radio's

384 Kbit/sec teletekst

Totaal: 3704 Kbit/sec nodig per zender

Totale netto capaciteit op de transponder 60000 Kbit (met de parameters zoals gebruikt bij HistoryHD en EurosportHD), gaat 1 Mbit/sec van af voor PMTs enz... gebruik transponder per regionale omroep

In gebruik voor de regionalen 4.48%

 

 

Besparing door MPEG4/DVB-S2 47.1 %

 

Tja ik heb wel wat aannames gedaan.

 

Zoals de oude "gemiddelde" bitrate en dezelfde transponder parameters als gebruikt worden bij HistoryHD/EurosportHD en de 1 Mbit/sec voor PAT,NAT,PMTs,ECMs,NITs,EPG enz... en in dit geval 20% reductie door gebruikt te maken van MPEG4..

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Druid,

 

Ik word inhoudelijk niet gehinderd door kennis maar ben wel een goed lezer. En wat ik lees, is dat Littlesat met inhoudelijke bijdragen komt en daar heb ik jou in dit topic nog niet echt op kunnen betreappen. Dus zijn eerste opmerking: "Verklaar u nader" is helemaal op zijn plaats.

 

 

Groetjes van John uit Den Bosch, dus ja ik zal omroep Brabant ook gaan missen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een rekenfout gemaakt... ;-) Gek want het eindresultaat was wel bijna juist... en het vreemde was dat het bijna juist was zodat het mij niet opgevallen is.

 

Code:
2500	2000    Video192	192     Audio128	128     Radio384	384     Teleteskt3204	2704    Totaal37000	59000   Totaal netto transponder8.66	4.58    Percentage per kanaal op de transponder52.93           Verhouding bandbreedte

 

Bandbreedte reductie ca. 100-53%...= 47%

 

Ik heb ook even eens minder voor teletekst genomen

 

Code:
2500	2000    Video192	192     Audio128	128     Radio128	128     Teletekst2948	2448    Totaal37000	59000   Totaal netto transponder7.97	4.15    Percentage per kanaal op de transponder52.08           Verhouding bandbreedte	

 

Besparing is dan zelfs iets groter omdat de besparing door gebruik te maken van MPEG4 een iets grotere rol speelt... 100-52=48%...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer, ondanks ik niet in brabant woon.

Toch vind ik deze, samen met TV Oost de beste regionale omroep die we in Nederland hebben.

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat aangepast moet worden is de apperatuur voor de encoding inderdaad. En dat zijn eenmalige kosten die tov de huur van de transponders niet zo erg veel voorstellen. Zeker als je die over enkele jaren afschrijft. Het niet aanschaffen van deze apperatuur is nog duurder... En het is echt beperkt tot de encoders en hooguit de mux. Hoogstwaarschijnlijk kan de aanvoer en de zendapperatuur gewoon in tact blijven.

 

Ik hoor het graag als jij een schatting kunt maken wat die nieuwe apparatuur ongeveer kan gaan kosten... Inderdaad mijn schatting gaat alleen uit naar de transponderkosten en kijkt alleen hoeveel % transponder gespaart kan worden door gebruik te maken van DVB-S2 en MPEG4 voor SD zenders in "matige" kwaliteit.

 

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de aanvoer naar de uplink kan niet bespaard worden, omdat Canal Digitaal het signaal net als andere TV-boeren afneemt op de Mediagateway in Hilversum. De aanvoer naar de Mediagateway wegbezuinigen betekent dat ook allerlei andere partijen het signaal kwijt zijn, waaronder wellicht kabelboeren, IPTV-aanbieders. Vermoedelijk gebruikt ook de NPO deze aanvoer om beelden van regiozenders over te nemen in eigen uitzendingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sheeplover
Beste Druid,

Ik word inhoudelijk niet gehinderd door kennis maar ben wel een goed lezer. En wat ik lees, is dat Littlesat met inhoudelijke bijdragen komt en daar heb ik jou in dit topic nog niet echt op kunnen betreappen. Dus zijn eerste opmerking: "Verklaar u nader" is helemaal op zijn plaats.


Groetjes van John uit Den Bosch, dus ja ik zal omroep Brabant ook gaan missen...


voor een goede lezer heb je gemist dat littlesat dat niet tegen mij zei.

je begrijpt me ook verkeerd. Ik zeg niet dat littlesat ongelijk heeft. Stelliger nog, elke persoon die zijn aannamen opschrijft en zegt, 'daar ga ik van uit, en dus kom ik tot dit rekensommetje' heeft gelijk tot bewezen is dat zijn aannamen niet kloppen.

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omroep Brabant heeft nog een reactie onder zijn persbericht geplaatst:

 

Citaat:

Naar aanleiding van uw reacties heb ik nog de behoefte om iets toe te voegen aan ons persbericht. Omroep Brabant heeft er alles aan gedaan om ons signaal te blijven verspreiden via de satelliet. Vorige week is een laatste keer overleg gevoerd en daaruit is helaas gebleken dat het te duur gaat worden om uit te blijven zenden via de satelliet. De hoogte van de kosten staat niet in verhouding tot het aantal huishoudens dat we bereiken. Dat wil niet zeggen dat wij het niet uitermate betreuren dat we die mensen nu niet meer via de schotel kunnen bedienen. Gelukkig zijn er wel alternatieven, al realiseren wij ons ook dat die in sommige gevallen niet als ideaal worden ervaren. Via de live-stream op internet is het sinds kort mogelijk om Omroep Brabant televisie live te bekijken. We hebben die capaciteit zelfs uitgebreid om zoveel mogelijk mensen van dienst te kunnen zijn. Daarnaast biedt een externe partij als digitenne een oplossing voor weer een andere groep maar ook hier niet voor iedereen.

Er is dus geen panklare oplossing helaas maar neemt u van mij aan dat wij alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om u van informatie te blijven voorzien.

Vriendelijke groet,

Henk Lemckert

Hoofdredacteur

Omroep Brabant

 

Als ik dit zo lees ben ik niet optimistisch over de overige regionale zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de aanvoer al meteen in MPEG4 gebeurt dan kan ook daar gespaart worden ;-) maar inderdaad mijn berekening houd alleen rekening met transponderkosten.

 

Uit onderzoek van Omroep Brabant blijkt dat satelliet per satellietkijker te duur voor hen is... maar hebben ze ook al gelijkwaardige cijfers wat betreft digitenne? Of krijgen ze voor digitenne wel nog subsidie???

 

Tja als er in Brabant maar 5000 per satelliet kijken dan is 1500000 euro per jaar aan alleen geschatte transponder kosten zo'n 300 euro per kijker per jaar. dus 25 euro per kijker per maand... Dan kan je je wel voorstellen dat dit nog steeds te duur is. dus die 5000 satelliet kijkers die mogen aan een digitenne ontvanger of aan een webstream... Wat ik mij af vraag... zijn er maar 5000 satelliet kijkers in brabant???

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...