Ga naar inhoud


Wel of geen spanningsstabilisator voor 12V DC LED strip?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Deze week heb ik op een van de bekende veilingssites een rol met 5m 12VDC LED strip besteld.

Het gaat hierbij een strip met 60 stuks waterdichte 3528-SMD LED`s per meter en een opgenomen vermogen van 4,8W p/m.

 

Het is de bedoeling dat deze LED strip de huidige in mijn caravan ingebouwde 12V transparante 10mm lichtslang met gloeilampjes vervangt.

De LED strip wordt rechtstreeks op de 12V voorziening van de caravan aangesloten.

De 12VDC spanning wordt geleverd door een 220V - 12VDC omvormer.

In de regel levert deze omvormer niet meer dan 13,2VDC maar er zijn omstandigheden mogelijk, b.v. als de caravan achter de auto met draaiende motor hangt, dat de spanning boven de 14V kan oplopen.

 

Mijn vraag is, is het raadzaam om de LED strip d.m.v. een 12V spanningsstabilisator (DC/DC converter 8-15V --> 12V) te beveiligen?

 

Zo, ja heeft iemand een tip welke spanningsstabilisator hiervoor geschikt zou zijn?

 

Omdat ik maar 4m van deze strip gebruik is het maximale benodigde vermogen maar 20W.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Doorgaans zijn piekjes helemaal niet zo heel erg volgens mij. Heb je misschien de mogelijkheid om de strip met een led-driver op 220V aan te sluiten misschien?

 

Aan de andere kant. Je laat ze toch niet branden als je onderweg bent toch? Dus ja, waarom de moeite ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Mijn vraag is, is het raadzaam om de LED strip d.m.v. een 12V spanningsstabilisator (DC/DC converter 8-15V --> 12V) te beveiligen?

Zo, ja heeft iemand een tip welke spanningsstabilisator hiervoor geschikt zou zijn?

Omdat ik maar 4m van deze strip gebruik is het maximale benodigde vermogen maar 20W.


Een ledstrip heeft geen gestabiliseerdevoedingspanning nodig en mag best iets meer (3V) of minder dan 12volt hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een spanningsstabilisator gebruikt ben je al 1,5 volt kwijt, bijvoorbeeld de 7812, die moet dan toch minimaal een voeding hebben van 13.5 volt.

 

p=u.i

p=20 watt

u=12 volt

i=p/u

i=20/12=1.6 ampere

 

die kan deze standaard 7812 niet leveren dus kom je op een zwaardere uitvoering, byvoorbeeld de LM350/317

 

gewoon op die 14 volt laten branden, die ledjes gaan niet zomaar kapot, levensduur zal wel afnemen, maar ik denk dat je ledjes het nog doen als de caravan bij de sloop gebracht wordt cool

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor de verstrekte info.

Aangezien nog niemand echt negatieve ervaringen heeft gemeld en de LED strip hoofdzakelijk via de omvormer 220V - 13,8VDC (gestabiliseerd) wordt gebruikt zal ik nu inderdaad geen stabilisator toepassen.

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check de strip eens of er voor iedere LED een weerstand is gebruikt. Of misschien voor een LED string op de strip.

Wat ik zou doen is een weerstand pakken van 1 Ohm / 2 Watt en deze in serie zetten met de voeding. De LEDs zullen nu iets minder fel branden maar dat verschil zou je bijna niet moeten zien. Echter de levensduur van de LED wordt wel veel langer... Veel goedkope chinese LED strips gebruiken goedkope LEDs welke heel vaak overstuurd worden om het maximale licht te geven, echter de levensduur is wel veel korter... Voor je caravan maakt dat niet veel uit, maar voor een huis installatie zou ik toch altijd Osram, Philips of Neo-Neon pakken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...