Ga naar inhoud


Doneren aan zogenaamde goede doelen


pearlpeter

Aanbevolen berichten

Bedoelen de goede doelen, het wel zo goed als ze voor doen?

 

Ik had altijd al mijn bedenkingen, over de vele zogenaamde goede doelen, waar je geld aan kunt doneren.

Want we weten allemaal, dat er veel geld blijft hangen voor salarissen van de top van zo een bedrijf.

En heel vaak komt het geld ook helemaal niet bij de mensen terecht, die het echt nodig hebben.

 

 

Maar waar ik vandaag weer achter kwam, is eigenlijk te gek voor woorden.

Hoe sommige goede doelen te werk gaan.

 

Mijn vrouw is tegenwoordig vrijwilligster.

Zij gaat bij oude en eenzame mensen, een paar uurtjes per dag even wat gezellig praten en koffie drinken met die mensen, omdat die verders niemand meer hebben, die voor hen kan of wil zorgen.

 

Vandaag was ze bij een oude mevrouw die zeer eenzaam en alleen leeft.

Ook is deze mevrouw een beetje vergeetachtig aan het worden.

 

Ze vroeg aan mijn vrouw of ze ook eens even de stapel post eens door wou kijken, omdat daar heel veel post bij zat, van diverse goede doelen waar je aan (moest) doneren.

En dit terwijl ze al jaarlijks aan een paar goede doelen geld stortte via een automatische machtiging.

 

Na het bekijken van de post, bleek dat zowat bijna elke stichting in Nederland haar wel een brief had gestuurd, om een donatie te doen, voor hun goede doel.

Ook zat er al een acceptgiro cheque bij die ze in kon vullen en op moest sturen, of meteen al een automatische machtiging zodat er meteen jaarlijks een bedrag afgeschreven kon worden.

 

Op zich komt dat wel eens voor, dat je zoiets in de bus krijgt.

Maar hoe komen al die organisaties aan haar adres?

Lijkt wel of er ergens een data bank is voor de mensen die geld doneren, en dat de adressen onderling door worden gegeven, of verkocht.

 

Maar zij kreeg dus ook deze brieven, van de organisaties, waar ze elk jaar al via een automatisch incasso geld aan schenkt.

 

Zij dacht dat ze daarom nog geen geld overgemaakt had, naar de organisaties waar ze dat graag voor deed.

En wilde dat daarom ook meteen weer doen.

 

Daarom had mijn vrouw even alle bankafschriften nagekeken, en het bleek dat alle instanties al hun geld hadden ontvangen.

 

Ik vind het daarom crimineel, dat organisaties dit soort mensen, die toch al jaarlijks een vrijwillige donatie doen, ook nog eens een brief sturen met een acceptgiro cheque er bij, zodat ze eventueel nog meer geld over maken naar hen.

 

Ik denk dat dit vaker gebeurd, en dan vooral bij de oudere mensen.

Want die zijn vaak wat meer vergeetachtig en denken dan dat het geld wat ze graag over hadden willen maken, niet over gemaakt was.

 

Ik vind dit soort praktijken zeer schooiers achting, en daar zou een eind aan moeten komen.

 

Ik ga ook zeker dit soort organisaties aanschrijven op naam van die oude mevrouw, om te stoppen met dit soort in mijn ogen criminele praktijken.

Want ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die dan alsnog een bedrag storten aan die organisatie, omdat ze denken dat het geld niet over gemaakt is.

 

Dus kijk even bij je oude ouders/grootouders na, of zoiets ook niet bij hen gebeurd.

Want deze mensen worden soms al vaak genoeg me dit soort dingen geconfronteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: pearlpeter
Bedoelen de goede doelen, het wel zo goed als ze voor doen?

Ik had altijd al mijn bedenkingen, over de vele zogenaamde goede doelen, waar je geld aan kunt doneren.
2
Origineel bericht van: pearlpeter
Want we weten allemaal, dat er veel geld blijft hangen voor salarissen van de top van zo een bedrijf.
2
Origineel bericht van: pearlpeter
En heel vaak komt het geld ook helemaal niet bij de mensen terecht, die het echt nodig hebben.
2

Origineel bericht van: pearlpeter
Ook zat er al een acceptgiro cheque bij die ze in kon vullen en op moest sturen, of meteen al een automatische machtiging zodat er meteen jaarlijks een bedrag afgeschreven kon worden.
wegggooien !!!!

???? automatische machtiging ????

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je trekt wel erg snel conclusies.

 

Wie zegt dat deze oude dame in het verleden niet aan al deze doelen heeft gegeven? Zich ergens heeft ingeschreven? Op straat iets heeft ingevuld? Ergens aangevinkt dat haar naam en adres verspreidt mag worden onder deze goede doelen? En ga zo maar door.

 

Je zegt zelf dat ze vergeetachtig is.

 

Toen ik nog in NL woonde doneerde ik aan Greenpeace, daar heb ik jaren lang nog post met donatie verzoeken van gehad nadat ik hiermee gestopt was. En het zou me niets verbazen als ze nog steeds naar mijn oude adres post sturen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Giro 0000 voor het "Please me and my family fund".

 

Het geld blijft nergens hangen (ik heb een gat in mijn hand)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ cooky monster

Jou antwoord slaat nergens op, en kan ik niet plaatsen.

Graag even wat duidelijker antwoorden.

 

@ sjattuh

 

Ik weet dat deze oude dame in het verleden niet aan al deze tillers geld heeft gegeven.

Dit omdat ze alleen aan de instanties doneerd, die te maken hebben met de ziekte waaraan haar man gestorven is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpezl:

(Voor /van mij) uitgzonderd Braillleliga , rest krijt niks !!

 

AL die goededoelen,(internet/ opstraat / waaar ook)

willenkel geld binnenrijven , de restkan z niks schelen !!!!

alsje AL die goed doelen ingaaat , m.a.w. bescherlm uw bankrekeninng !!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cookie monster
Simpezl:
(Voor /van mij) uitgzonderd Braillleliga , rest krijt niks !!

AL die goededoelen,(internet/ opstraat / waaar ook)
willenkel geld binnenrijven , de restkan z niks schelen !!!!
alsje AL die goed doelen ingaaat , m.a.w. bescherlm uw bankrekeninng !!!!


Nee, nou ben je een stuk duidelijker! crazy

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, oud nieuws. Natuurlijk is er handel in adressen.

 

Zogenaamde goede doelen is big business. Met interessante subsidies. En het leuke is, het hoeft allemaal niets op te leveren want geen controle.

 

En kijk ook eens waar het geld van de postcode loterij naar toe gaat. Ik heb zo mijn bedenkingen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom heb ik dus de postcode loterij opgezegd.

 

en hoeveel geld is er al uitgekeerd aan haiti??

dat blijft zo lang mogelijk op de bankrekening met rente staan, en dan breekt de cholera uit en willen ze weer/nog meer geld...

 

nee, van mij krijgt geen enkel goed doel nog geld, en greanpeace, dat zijn gewoon terroristen, kunnen die lui niet gewooon gaan werken ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonmoeder kocht een appartement dat daarvoor van een oude dame was geweest. Ondanks dat de oude dame al bijna een jaar daarvoor overleden was werd de brievenbus nog steeds dagelijks overspoeld met "goede doelen" brieven, zelfs van de kerk waar ze lid was geweest en die haar begrafenis gedaan hebben... Al dat soort administraties zjn vaak gericht op het invoeren van nieuwe adressen, en niet op het verwijderen van "oude" adressen.

 

Wil je zekerheid hebben of een goed doel werkelijk nuttig werk doet vraag dan de jaarrekening eens op, dat deed een kennis van mij die accountant is. Het resultaat is dat hij nooit meer aan deze doelen geschonken heeft.

 

En topic-starter heeft gelijk, heb je kwetsbare oudere mensen in je omgeving, dan is het een goede zaak om hen te helpen zich niet te laten uitbuiten.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet ook niets zomaar geven je moet weten of het goed terecht komt, maar ik wil toch jullie attentie hebben voor het goede doel

 

BOB moet naat Vegas

 

Ik weet uit eigen ervaring dat dit een goed en legetiem doel is

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er circuleert op internet een lijst met de namen van de bestuurders van Goede doelen. Toen ik zag wat die salarissen zijn heb ik besloten om NOOIT meer voor een goed doel meer iets te betalen ( ja wel via de belasting een verplichte bijdrage ).

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet te beroerd om aan een goed doel te doneren. Helaas zijn het zoals uit de media blijkt steeds stichtingen e.d. waar een dusdanige overhead aan bestuur wordt opgesoupeerd dat ik al heel lang niet meer mee doe.

 

Als een aardig iemand aan de deur komt wil ik niet bot zijn en vertel daarom dat ik al gegireerd heb. Ze lopen bij wijze van spreken al bedankend achteruit weg. Lullig dat het zo moet gaan.

 

Aan kanker-, nier- en hartstichting zou ik best wat willen doneren maar als ik me herinner wat het manneke van de hartstichting een paar jaar terug verdiende dan ben ik gezien. En als ik langs de villa van de nierstichting in Bussum rij hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eentje vergeten. Jaren bloeddonor geweest in de regio Amsterdam. Ergens rond 2002 sprak ik een gefrustreerde donorarts. Zijn baan was in een functiewaardering gelijk gesteld aan banen zoals een hogere beroepsopleiding als instellingskok. Dit laatste leek niet te vergelijken met een universitaire opleiding, maar was wel reden om de functie financieel af te waarderen.

 

Het kl..tz.kje dat dit doorvoerde had een havo diplomaatje. Tegen de tijd dat mijn gratis bloed bij de patient is heeft deze een gigantische financiele transformatie doorgaan waarbij de overhead de grootste boosdoener is. Om die reden ben ik met dit goede doel gestopt n.l. bloeddonor zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...