Ga naar inhoud


Iemand verstand van een Aquarium die vol met slijm zit?


Loui (K)

Aanbevolen berichten

toppers,

 

opgelet dat je geen dingen gaat verwarren.

mijn vijver is ook 4 meter breedt op 9 meter lang, diepte 2 meter met koi's.

 

altijd.. lees ALTIJD :-) heb ik draadalgen in het voorjaar bij het opkomen van de zon..dus naar de lente toe.

 

draadalgen betekenen helemaal iets anders dan slijmalgen.

draadalgen tonen aan dat de bacteriologische werking van je filter begint te werken of zich hersteld van een probleem.

 

als je genoeg planten zetten, neem nu bv gele lis of de gele iris zoals wij zeggen, de reuzodotter is wat wij noemen de grote boterbloem, dat zijn nml planten met luchtwortels, deze filteren al heel wat overtollige stoffen om te groeien.

je zal zien zodra je planten beginnen te groeien en scheuten maken dan bij mij zijn die algen op 1 week weg.

 

je kan ze met een oude wc borstel of iets met haren opdraaien, maar dat hoeft niet.

 

wat velen niet weten is dat je beter je filter in de winter TOCH laat doordraaien..waarom?

je bouwt een kolonie bacteriën op in je filter die het nitrificatie uitvoeren en dus afval gaan omzetten naar voedingsstoffen.

gezien je filter in de winter zou stilvallen dan gaan die miljarden kolonie gewoon dood, en sterven ze af, komen in je water terecht en dan als het water rond de 14°C komt begint te misserie, wratten, infecties,...

 

bij mij blijft de filter altijd draaien enkel zorg ik ervoor dat het invallend water nooit hard de diepte in gaat.

dit zorgt ervoor dat in de winter de warme waterlaag onderaan onaangetast blijft. (kan soms tot 3-4°c) verschil uitmaken.

 

stro is een oplossing maar eigenlijk hoeft het totaal niet.

ik ga ervan uit, mijn filter, vijver moet het zelf ophalen, dan ben ik zeker dat alles perfect is qua waterwaardes, en ik meet noooooit meer met setjes, omdat ik gewoon perfect kan zeggen hoe het water is...das ervaring.

 

ps : waterlelies zijn heeeeeel moooi, maar verbruiken weinig afval stoffen. dus zet maar gele lis en boterbloem erbij, die groeien gelijk kolen en kan je in najaar dan snoeien.

als je in regio kortrijk woont België, niet kopen, maar mij pm'en.

zodra het voorjaar aanschiet heb ik na 3 maand al een grote snoeibeurt en gaat alles anders op de kompost, ik probeer zoveel mogelijk weg te geven, kost minder want in de winkels betaal je potverdikke 10 euro voor 1 stengeltje, bij mij ga je buiten met vuilzakken vol :D en gratis.

 

ps 2 : zuurstofplanten zijn leuk maar eigenlijk heel broos en breekbaar en brengen wel geen zuurstof, mensen denken van wel , maar das niet echt zo.

ik heb een zware luchtpomp met ongeveer 7 grote bruisballen.

die liggen winter en zomer aan, zeker in de zomer opletten dat je genoeg zuurstof/waterwoeling hebt.

 

alle succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wij hebben een Aqua Medic Tridacna 200

We hebben hem gebruikt gekocht zonder bioloog en lichtkap.

Hij is 2 meter bij 85 hoog en 70 diep

Het is nu een zoetwater bak , van mijn vrouw .

Ik verzorg de technische kant , zij de vissen .

Ook is zij moderator bij het vissenforum .

 

tridacna.jpg

 

Een bak van 95 diep !!! , daar kun je wat mee .

 

De vijver bij ons is 25 kub , ook daar blijft het filter het hele jaar draaien .

3 kamer filter van 2 meter

Ook samen met een zware luchtpomp met daaraan een schijf te grote van een LP.

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

boelo,

 

das ook al een aardig bakje man :D

niet bang dat de filter iets te klein is voor je bezetting?

je kan mss een potfilter bijzetten?

 

maar je discussen zijn nog jong zeker? of is dat bedrog op de foto.

je diamond blues zijn mooi. en de ronde vorm ook.

leuk dat ze mooi afzetten. dat was altijd kijken en hopen wink

als ik een foto terug kan vinden van mijn discussen (wat mis ik ze ) zal ik ook eens posten.

 

en tvrouwke mod op vissenforum, alle, ik zat veeel op vinividi...

en op aquaplantexchange.

 

leuk wat mensen te zien naast sat met een bak :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 100L per dag water verversen niet teveel van het goede? Ik ververs 1 keer per week een litertje of 200 en de bak blijft biologisch mooi in balans.

 

Ohja, wat mensen ook vaak vergeten als ze een aquarium hebben gekocht om de inrichting rustig op te bouwen.

Voor je eindelijk de vissen in de bak kan leggen moet een bak toch eerst de eigenschappen krijgen van gezond leefwater.

Zelf ben ik een maand bezig voor de vissen er eindelijk in mogen, maar dan is het water perfect en hebben de planten ook al 2 weken kunnen wortelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clarke,

 

waterverversing hangt af van :

je inhoud van je aquarium,

je inrichting,

je visbezetting,

je filtermethode

 

in een plantenbak vol met planten en kleine visjes is het zeker niet nodig.

in mijn cichliden bak waarvan 1 vis evenveel vervuild als 40 kleine visjes en geen planten om te verbruiken is het wel nodig hoor. ook al heb ik een heuse biologische filterinstallatie.

 

je moet dat zelf zien.

ook naar voedergedrag, als ik mijn vissen cichliden eten geef, dan is dat geen potje meer, want die vissen zijn echt wel 10-15 cm groot, dan is dat veel, en dat komt er wel weer uit...dus :D

 

maar zeg eens, wat heb jij, grote, afmetingen, inhoud, bezetting, inrichting, filtering...is altijd leuk te horen.

 

en wat je zegt is 1000% waar, een aquarium starten vergt tijd en geduld. mijn cichliden bak heeft 2 maand gedraaid zonder 1 vis voor ik startte. wel na 1 maand eten in de filter strooien zodat de werking kan starten, maar direct alles erin kappen = miserie vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hem ook eerst rustig opgestart , eerst 1 dikke vis erin .

dsc5499.jpg

 

Wat was dat zweten in z,n bak .

 

Ik heb de voorfilter van de bioloog eruit gesneden .

dsc5501w.jpg

 

De losse pomp heb ik nog , kan ik je er blij met maken ?

 

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

aah zo toch een bioloog eronder....ik dacht al, met zo'n kleine binnenfilter :-)

wat zijn je pH,Nitraat, nitriet, fosfaat waardes en temp?

ververs je met osmoze of leidingswater of regenwater?

 

ik zal eens mijn diy project van mijn cychliden eens posten. van begin tot einde, zonder teksten, het wijst zichzelf wel uit.

de bedoeling, achterwanden, onderkantwand en boven overhangende want om schaduwpartijen te creëren en natuurlijk hun biotoop achter te doen..zelf gemaakt in piepschuim en lavastenen voor de losse stenen.

 

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Ik heb ervoor gekozen om het water (de inloop) in te werken in de wand.

Ik heb 6 ingangen.

De middenste 2 waar de meeste druk zal op zitten straalt net onder het wateroppervlakte.

De volgende 2 stralen 25 graden naar beneden

de volgende 2 45 graden naar beneden (daar zal niet veel druk meer opzitten.)

zo heb ik overal in de bak een gelijke verdeling en voorkom ik stilstaand water.

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22.jpg

21.jpg

 

inloop van water gebeurt via bovenplaat en ondergat zie rode lijnen

23.jpg

 

voor :

18.jpg

 

en na :

19.jpg

 

nu nog de rest cementeren :

20.jpg

16.jpg

17.jpg

 

dan alles monteren in de bak en de naden dichten.

hier een totaal stuk bij stuk overzicht

25.jpg

26.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

32.jpg

 

en dan laten drogen, en gedurende 1 week iedere dag vullen en legen crazy

 

na 2 weken dan gevuld met gefilterd rijnzand en dit zonder vissen 2 maand laten draaien

opstart.jpg

 

ps alle stenen die je ziet zijn lavastenen met de hand ingesmeerd met die portland cement, mijn vingers waren verbrand omdat ik (het kieken) geen handschoenen had aangedaan... sick

 

en dan na 2 maand jonge vissen erin en al lichte algengroei,

want zonder die bruine/groene algen op de stenen = vissen sterven, zeker de soort die ik heb moeten echt op die algen kunnen teren en schrapen die af met hun tanden (4 rijen tanden onderaan, 5 rijen tanden bovenaan)

36.jpg

 

mijn topper : Sciaenochromis Fryeri Iceberg, één van de weinige waarvan de witte streep aan de mond gelijk loopt tot staart, en deel van oog mee wit kleurde.

35.jpg

 

jonge Aulonocara's :

34.jpg

 

ik post nog wel eens foto's nu 2 jaar later.

vissen zijn euh....X3 in grote :-) en alle stenen komen dus heel wat natuurlijker over nu door groei en slijtage van het schrapen van hun tandjes :-)

 

en wil je mij techniek eronder zien : sensoren boven en onder op de bak, automatisch verversingssysteem, automatische licht- en verwarmingsturing, led nacht verlichting, avond sfeer verlichting...laat maar weten, post ik nog wat.

 

hopelijk een leuk overzicht zo :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier veranderen de tijden. Mijn vader en ik hadden vroeger een bak van 250 liter. Water, zand, stenen, plantjes en vissen erin. Klaar!

 

Eheim filter ernaast, 2 keer per jaar voor de helft verversen. Nooit enig probleem gehad.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ook hier veranderen de tijden. Mijn vader en ik hadden vroeger een bak van 250 liter. Water, zand, stenen, plantjes en vissen erin. Klaar!

Eheim filter ernaast, 2 keer per jaar voor de helft verversen. Nooit enig probleem gehad.


Ik zat precies hetzelfde te denken... wij hadden vroeger een glazen bol met een goudvis erin...

Jeetje wat een vak apart is dit weer. smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie interessante reportage, SatMann!

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg mooi .

Wat voor pompen gebruik je ?

Ik heb echt een 2260 GEEN bioloog , maar voor nog wat extra

beweging in het water heb ik ook nog een 2217 .

Das met elkaar 3000 liter per uur , dat is genoeg .

De 2260 heeft een filtervan 17 liter , dat gaat goed .

75923111.jpg

 

71657766.jpg

 

Watvoor verlichting heb je in de plantenbak ?

 

 

98906872.jpg

 

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

thx voor de commentaren, tja net als satelliet kan je het altijd beter en goed doen, maar ja, hobby hé.

 

de plantenbak heeft 8 TL-5 gedimde ballasten en de sturing heb ik zelf gemaakt.

ik kan zelfs wolken nabootsen met da spel :-)

ook de lampen gaan 's morgens zachtjes branden op 5% en dan langzaam op ingestelde tijd gaan ze naar 100% sterkte.

 

altijd min 7uur vollen bak alles op 100% en dan geleidelijk weer de avond en vallende zon creëren.

 

je filtermassa is goed, en gezien je vissen grote van bak, zou het geen probleem mogen zijn.

voeder je runderhart? want dat is een echte vervuiler van je water en kan ook wormen bevatten, dus ieder jaar best dan een kuurtje ontwormer, dan hou je de discussen goed.

 

bij besmetting van kieuwparasieten fermol gebruiken (dat blauwe spul die je in de apotheker kan maken, ik heb ergens nog de juiste samenstelling in %).

 

maar alle, wat een leuke hobby hé :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle omdat er toch een paar interesse hebben, de techniek :

 

de bioloog onder de kast :

37.jpg

 

bioloog gedeelte links vergroot

42.jpg

1) inloop van het water die uit het aquarium komt

2) grove filtermat over de hele breedte en hoogte

3) pomp die het vuil water wegpompt (plus de nadere helft filtermat), ook de verwarmingssensor zit hierin. Je zal ook zien dat er nog precies een groen slangetjes in mijn tuinslang zit, wel dat is omdat na het pompen de pomp dan lucht zuigt zodat de hele bak niet leeg loopt.

4) grove filtermat over de hele breedte en hoogte

5) hydrokorrels in netten (GEEN ARGEX maar hydro, deze vergaan niet)

 

bioloog gedeelte rechts vergroot

 

43.jpg

 

1) volledig gevuld met plastiek netjes (van appelsienen, en ander fruit)

2) grove filtermat over de hele breedte en hoogte

3) volledig gevuld met actieve kool (dit gaat eruit na 4 maand en worden ook terug plastiek netjes)

4) verwarmingselement

5) plastiek netjes en onderaan de hele breedte filtermat

6) Vers water die uit de kraan komt wordt in dit vak gedaan en de pomp die het water naar het aquarium pompt.

 

sensors en voelers :

 

40.jpg

 

nu wat meer uitleg over die sensor, vlotter,

dat blauw ding dat je ziet is een vlotter. komt het water te hoog dan zal deze contact geven en de pomp in het 3de vak van mijn bioloog zal dan het water wegpompen.

op de voorgrond zie je nog mijn pH electrode.

En dan de truk :-) 4 inox bouten op een stukje kabelgoot, achter de bouten zit een stuk zuurstofslang om zo geen contact met de wand te verkrijgen.

En vier kabbeltjes die lopen naar mijn Velleman Niveau regelaar (straks meer uitleg hierover)

je ziet ik heb 2 lage standen (buitenste bouten) en 2 hoog niveau (middenste bouten), als het water aan de lage standen komt geeft de Velleman kit orange licht. Komt het water aan de hoge standen dan krijgen we 2 X rode leds en stopt het vers toevoer direct.

Het vers water loopt eigenlijk via een kraan, op die graan heb ik een magneetventiel gezet van een wasmachine. Zodra dit ventiel stroom krijgt slaat dit open en komt het water er dus door...zo simpel. (straks nog een foto van mijn tijdsklok).

 

sensor boven op het aquarium tegen overloop

 

39.jpg

 

Dan op het aquarium heb ik in de linkerachterhoek een plexiplaat geplaatst. (die ligt los maar gesteund op de dekruiten).

Daar zitten terug 4 bouten (zie mijn beschrijving hierboven) en die zijn ook verbonden met een 2de Velleman niveau kit.

 

sturingsstukje

 

41.jpg

 

hier is mijn sturingskastje

wat zie je, het zwarte bakje. Dat is mijn lichtsturing en verwarmingssturing. Dit bakje dimt 3 groepen licht van 0% - 100% en regelt mijn verwarming. Er zit een sensor in de bioloog, mijn verwarmingselement staat op 26°C, mocht deze stuk gaan en zonder sensor veel te hoog gaan, dan is dit een ramp. Dus mijn controller meet de temperatuur en stopt de stroomtoevoer van mijn verwarmingelement.

Dan zie je een blauwe plaat, met knopjes, daar leg ik de lichten aan (ik kan nog manueel beslissen aan/uit, mijn verwarmingsknop - kan ik ook nog manueel onderbreken als ik dat wil), dan mijn zuurstofpomp,...

Dan zie je mijn digitale klok, die zorgt ervoor dat ik iedere dag vers water kan steken zoals vermeld. En die stroomdraad die inzit loopt naar het linker zwart bakje. Daar zit mijn eerste Velleman kit in.

 

daar word de stroom doorgelust naar mijn magneetventiel.

En dan een tweede Velleman kit, die verbonden is met mijn pomp die het water in het aquarium pompt en de sensors zitten in die plexi plaat.

 

verlichting

 

38.jpg

 

 

tegen mijn lichtkap zie je mijn tl lamp en dan een bakje met 10 leds.

Dat is het sfeerlicht voor na 22 uur tot 23 uur.

 

nacht en avond verlichting

 

44.jpg

 

in mijn kabelgoot waar ook mijn tl fitting aanhangen, zitten er links 6 ledjes (3 witte, 3 blauwe) en links ook. Deze zorgen voor het maanlicht na 22 uur en blijven als enigste branden de hele nacht.

Doordat mijn controller ook spanningen stuurt 1-10 Volt kan ik dus deze ledjes dimmen zodat ook 's avonds het licht meegaat en een perfect nacht nabootst.

 

De kits die ik gebruikte

De Velleman kit

ps. ik ben geen technische hoogstand en ik kon deze met de eenvoudige handleiding perfect in elkaar steken.

Kostprijs : 20 €

bakje om in te verwerken (gewoon een bakje) : 10 €

4 inox bouten met moeren en vlotjes : 4 €

en hupla je controller is gemaakt. zo heb ik er dus 2.

 

Ledjes : 1.5 euro het stuk, zeeeer helder en veel licht.

dus reken maar uit.

 

Mijn waterwaarden

de eerste waterwaarden zijn van puur leidingswater en dan mijn aqua water

Nitriet : 0.026 mg/l - 0.022 mg/l

Nitraat : 10.2 - 23.1

Chloride : 130 - 935 (normaal die hoge waarde in mijn bak, had net een kilo zout toegevoegd)

Ammonium : 0.019 - 0.032

Sulfaat : 96.7 - 104

ph : 7.26 - 7.9/8

 

et voila

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...