Ga naar inhoud


Iemand verstand van een Aquarium die vol met slijm zit?


Loui (K)

Aanbevolen berichten

Mijn schoonouders hebben een Aquarium die 1½ week geleden helemaal schoon is gemaakt er zat een dikke slijm onder op de bodem,En de pomp was om de 3 dagen sterk vervuild. Maar nu begint dit probleem weer opnieuw Het stinkt naar een oude sloot waar alles ligt te rotten.Wat moeten we doen om dit probleem op te lossen.(mijn vrouw zegt bij grofvuil zetten)hihihi maar ik denk dat dit niet de bedoeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Waarschijnlijk de blauwpurperen smeeralg en die zijn verwant aan bacteriën.

In jou geval zijn het waarschijnlijk Cyanobacteriën dus de bestrijding doe je dan met antibiotica.

 

Hier is wat LEESVOER voor je

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik geen antibiotica! Daar kweek je resistentie mee.

Als je het toch doet, moet je het water dat je weggooit eerst

met chloor behandelen. Direct zonlicht vermijden. Weinig vissen en veel planten. Heel weinig voeren. Neem eens een watermonster en laat dat testen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okey heb jij geluk dat ik verwoed aquarist ben :-)

 

wat jij slijm noemt zijn idd blauwalgen.

reden: slechte waterkwaliteit.

hoe kan je ze kwijt geraken.

 

probeer het hele aquarium af te plakken met papier of zakken zodat er geen licht aan kan.

doe het licht van je aquarium uit.

dit voor min 1 week.

licht versterkt de groei.

 

of je probeert alles slijmen eruit te zuigen met een slang en overhevelen naar emmers of riool.

daarna vers water erbij (je mag nu tot 2/3 vervangen)

dit doe je na 4 dagen opnieuw (50%) verversen.

dan na 6 dagen opnieuw (50%) verversen.

tijdens dit het voederen limiteren.

max 1X per 3 dagen.

 

ik heb nu naast de plantenbak een cichliden zitten in een bak.(zie foto2) en ik voeder die beesten amper 1X in 3 dagen.

dit omdat ze anders te dik worden, te sterk vervuilen en dat het gewoon heel ONGEZOND is vissen iedere dag te voederen.

als je ooit eens een dode vis van overvoeding opensnijd dan zie je dat direct, alles is witte vette massa..nie goed.

 

 

of je kan alles uitkuisen. en herbeginnen, maar blauwalg is een oorzaak. je fosfaten, nitraten zijn veel te hoog.

oorzaak : overvloedig voederen en te weinig water verversen.

 

wat voor aquarium heb je?

inhoud? afmetingen? bezetting van vis?

welke filtering? interne filter of biologisch of pot filter?

 

als ik dat weet, kan ik je beter helpen

 

en iedereen komt het eens tegen, natuurlijk met zo'n plantenbak als hieronder is dat een ramp.(één van onze creaties en ook lauriaat 1ste plaats)

 

post-43448-1318261791,6307_thumb.jpg

post-43448-1318261791,6529_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben eigenlijk totaal tegen middeltjes....

 

waarom, je neemt het probleem weg niet de oorzaak.

en zoals je zelf aangaf, minder licht om te starten en zeker veeeeeeeel water verversen is de enige oplossing.

 

alle middeltjes kosten geld en zijn voor mij dan toch not done.

na 15 jaar ervaring met 5 bakken had ik in het begin ook van alles staan, maar na een tijdje snap je wel echt dat een aquarium een gigantisch chemisch proces is waar je na tijd inzicht in krijgt.

 

soms is de visbezetting te hoog, de etensfrequentie te veel en te kort en de waterverversing te weinig.

 

om je een idee te geven.

in mijn cichliden bak zoals je die op de foto ziet zitten nu 40 volwassen dieren.(10-15cm lang)

de bak is 180cm breedt, 85cm diep en 65 hoog, daaronder een biologische filter van 650liter.

iedere dag automatisch verversen van 100 liter.

en dat houd nu net de balans perfect.

 

uiteraard in een plantenbank is de visbezetting minder, de planten zelf gaan al heel wat vuiligheid verbruiken om te groeien (soms moet ik zelfs fosfaten toevoegen met computerdossering, samen met Co2, ....), maar ook daar geld de regel, teveel = teveel en krijg je zeker algen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
okey heb jij geluk dat ik verwoed aquarist ben :-)

wat jij slijm noemt zijn idd blauwalgen.
reden: slechte waterkwaliteit.
hoe kan je ze kwijt geraken.

probeer het hele aquarium af te plakken met papier of zakken zodat er geen licht aan kan.
doe het licht van je aquarium uit.
dit voor min 1 week.
licht versterkt de groei.

of je probeert alles slijmen eruit te zuigen met een slang en overhevelen naar emmers of riool.
daarna vers water erbij (je mag nu tot 2/3 vervangen)
dit doe je na 4 dagen opnieuw (50%) verversen.
dan na 6 dagen opnieuw (50%) verversen.
tijdens dit het voederen limiteren.
max 1X per 3 dagen.

ik heb nu naast de plantenbak een cichliden zitten in een bak.(zie foto2) en ik voeder die beesten amper 1X in 3 dagen.
dit omdat ze anders te dik worden, te sterk vervuilen en dat het gewoon heel ONGEZOND is vissen iedere dag te voederen.
als je ooit eens een dode vis van overvoeding opensnijd dan zie je dat direct, alles is witte vette massa..nie goed.


of je kan alles uitkuisen. en herbeginnen, maar blauwalg is een oorzaak. je fosfaten, nitraten zijn veel te hoog.
oorzaak : overvloedig voederen en te weinig water verversen.

wat voor aquarium heb je?
inhoud? afmetingen? bezetting van vis?
welke filtering? interne filter of biologisch of pot filter?

als ik dat weet, kan ik je beter helpen

en iedereen komt het eens tegen, natuurlijk met zo'n plantenbak als hieronder is dat een ramp.(één van onze creaties en ook lauriaat 1ste plaats)



Het aquarium is van Juwel Vision 180 de pomp is van Eheim groot genoeg voor dit aquarium
De vissen zijn verschillende soorten o.a maanvissen 3X zoenvis Neontetra´s 12x en nog een paar soorten die ik zo niet ken.
In totaal denk ik zo´n 25 vissen.
Ik zal morgen als ik er kom een foto maken voor ik het water ga verversen en die dan hier laten zien .
Ik hou je op de hoogte

post-6488-1318261793,1282_thumb.jpg

post-6488-1318261793,1443_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 stuks is in dit aquarium al knap bezet :-)

 

maar heb je veel planten?

 

ik zou dus echt gaan waterverversen.

ps : hoeveel keer voeder jij?

 

spoel je filter NIET uit hé.

das dodelijk voor je bacterie kolonie die je daar opbouwt.

 

dus gewoon slijmen weg zuigen, en verversen...verversen....

je komt er uit.

licht max nog 6uur per dag aanlaten nu tot je alles kwijt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALs de pomp van het filter te snel loopt heeft de bacteriekolonie geen gelegenheid biologisch te filteren. Het filtert dan alleen

mechanisch. Langzaam laten lopen die waterstroom. Inderdaad heel weinig vissen/ Liefst een paar schooltjes van de zelfde soorten.

Geen postzegelverzameling. Hierboven zijn al goede adviezen gegeven v.w.b. voedering (weinig), planten (veel), weinig vis.

Geen opvallend zonlicht op de bak. Op zich mag je de filter wel enigzins uitspoelen, als het dicht gaat zitten. Echter, inderdaad niet helemaal schoon spoelen.Er moeten bacteriën in blijven zitten.Als je water gaat bijvullen kan het geen kwaad waterverbeteraar en/of bactarial te gebruiken. Neem vissoorten, die hetzelfde biotoop hebben. zuur, neutraal of alkalisch.

De waterkwaliteit is afhankelijk van de omgeving van de waterwinning.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SatMann heeft het bij het rechte eind .

Alle middeltjes zijn goed voor de omzet , meer niet .

Ik filter over keramische pijpjes , japanse filtermatten

en watten , co2 stop gezet .

Ook eens in de week halen wij er 40 a 50 procent water uit ,

dat is ongeveer 450 liter , filteren met een Eheim 2260 ,

dat ding heeft een filter als een pedaalemmer .

Filter oppervlakte is zeer belangrijk , hoe meer hoe beter .

Japanse matten gebruik ik ook bij de vijver ,werkt super .

Als je daar last van alg hebt , gooi je er een plak stoo in

, in een jute zak .

dsc9546e.jpg

 

Wel heb ik ondervonden , hoe groter de bak ,

hoe makkelijker te onderhouden .

 

dsc1217b.jpg

 

Anders kijk hier eens KLIK

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boelo,

 

leuk te horen dat jij hier ook aquarist bent. :-)

mooie discussen, mijn 3de bak was een bak van 2meter bij 95 diep op 70 hoog, met 25 discussen, helaas bij een overstroming van de straat was de kelder beginnen onderlopen, en daar stond een bioloog van 2000 liter, die is volgelopen met ... nou ja, je weet wel, en toen was het game over. nog alles ververst en geprobeerd maar helaas na 10 dagen allemaal gestorven door infecties cry

 

zo gaat dat helaas.

 

ik zou geen waterstofperoxide gebruiken, of andere blauwe toestanden, helpt echt niet met blauw algen.

je moet de overschot van fosfaten en alle andere gebufferde materie kwijt geraken.

dat kan enkel door slijmen weghalen, verversen tot 4 weken lang.

 

voor de filter, je mag wel je filter kuisen om de x maand als die dichtslibt, maar NOOIT met warm of lauw water.

ideaal is = net als je ververst van water neem je oud water van je aquarium in een grote emmer (2Stuks) en dan spoel je alles uit in die emmers van je matten. en dan er terug in...das het beste dat je kan doen.

 

natuurlijk in een bioloog heb je veeeeeel meer marge.

als er iemand interesse heeft in de hele techniek, het maken van de valse wanden, stenen en de volledige sturing (licht, waterverversing, overloopveiligheden) laat maar weten ik heb een pdf maar die kan hier niet gepost worden = 3.5mb groot :-)

pm me maar dan.

 

greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gevormde discusssen. Misschien ken je me.

Ik heb een aantal artikelen geschreven voor de discusgroep over

chemie van het aquariumwater.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, voropgesteld ik heb geen kennis van/over vijvers maar een huis gekocht (4 jaar terug) met een vijver en leuke vis.

De vijver(bak)is groot 5x11m en 1,50m diep. In potten zijn zo'n 5-tal zuurstof planten gezet en er zijn een 3-tal potten met waterlelies.

 

Echter, ieder jaar hangt er een sluier in van alg omdat de zon er "bovenop hangt". Nu spreek jij over "Als je daar last van alg hebt , gooi je er een plak stoo in, in een jute zak." Wat is dat en wat bedoel je ermee ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...