Ga naar inhoud


Noodplan ligt al klaar


AEO

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: caveman
Energie uit het stopcontact word opgewekt met een rendement tussen pakweg de 40 en 95% (WKK). Komen nog transportverliezen bij, omzetverliezen in de electrische auto enzo. Eens kijken of het rendement dan nog zo geweldig is.


En dat wordt vaak vergeten in de berekeningen.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Energie uit het stopcontact word opgewekt met een rendement tussen pakweg de 40 en 95% (WKK). Komen nog transportverliezen bij, omzetverliezen in de electrische auto enzo. Eens kijken of het rendement dan nog zo geweldig is.

 

Het rendement van een verbrandingsmotor in een auto is ongeveer 30%. Je doet het met een electrisch aangedreven auto dus al snel goed.

 

Centrales met een rendement van 40% zal je trouwens niet meer tegenkomen in west Europa, zo'n leverancier zou allang failliet zijn.

Een wkk (warmte kracht koppeling) met een rendement van 95% is ook theorie. Zelfs met het benutten van de condensatiewarmte van de waterdamp in de rookgassen lijkt het mij moeilijk haalbaar.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektriciteitscentrales hebben inderdaad een rendement wat gemiddeld iets hoger ligt dan 40%. Zie daarvoor dit document .

Daarna krijg je nog de transport verliezen. Het rendement van automotoren stijgt, en ligt m.i. toch al wel boven de 30%.

 

Wat iedereen altijd vergeet is de autokachel. Dat ding gebruiken we een groot gedeelte van het jaar. Zo'n kachel heeft de capaciteit van een kleine CV ketel, maar bij een gewone auto is die energie min of meer gratis, want het is de afval warmte van de motor die toch al vrijkomt.

 

Sommige kleine Volkswagen motoren zijn zo zuinig dat VW een standkachel moet inbouwen omdat de auto anders niet warm te stoken is.

 

Elektrische auto's hebben geen afval warmte, dus er moet een aparte standkachel ingebouwd worden. Niemand heeft het daar ooit over, maar als je dus alles bij elkaar optelt is het rendement van een elektrische auto niet bijster hoog als de stroom door een centrale opgewekt moet worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrische apparaten, dus ook electr. autos zullen altijd vervuilender zijn dan benzine diesel of gas. Alleen Hydro, Wind, Tidal. kern, solar is interessant. "Groene" energie is de duivel zelver. Staat ergens een WKC met rendement van > 68% en wat is rendement aan stop contact?. los van het rijden op.

Ook H2 moet gegeneerd worden>> geeft alleen wat schonere uitstoot ter plekke, wel vervuiling in de centrale die niet "schoon" is.

 

Wat vaak vergeten wordt bij fossile en groene energiebronnen is dat deze energiekosten om gewonnen te worden. Best veel. Net als in geval produceren katoenen t-shirtje. Je moet er naar zoeken, oppompen, transporteren, raffineren en weet ik wat voor handelingen. Vaak moet daarbij hoopjes staal gebruikt worden met inherente verslindende processen. Er kan dus heel wat bezuinigd worden.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...