Ga naar inhoud


[ET9000] HOW TO Fan aansluiten met foto's


pinnoes

Aanbevolen berichten


Hallo Allemaal,

 

Naar aanleding van de hitte problemen heb ik mij box in de afgelopen twee dagen maar eens onder handen genomen en wat aangepast. Het resultaat heb ik in een document gegoten met daarin wat tips hoe je de box goed stil maar toch een stuk koeler kunt krijgen.

 

BB2000

My ET9000 Cooling modification.pdf

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dit lijkt mij en zeer goede oplossing, maar zal niet voor iedereen weg gelegd zijn.

 

Je moet dan toch al een gevorderd knutselaar zijn.

 

Bedankt BB2000. Dit soort how-to's stellen wij zeer op prijs!

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik mijn complimenten geven.

Dit is iets waar ik al even op zat te wachten.

Ik heb zelf de kennis niet om dit uit te dokteren jammergenoeg.

En al heeft xtrend dit achterwegen gelaten, of niet nodig gevonden.

Dan nog is het goed dat het probleem wat wel komt op langere termijn, als ik goed gelezen heb weer een beetje minder kans heeft.

Gegroet: Doruske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie leuke reacties.

Het is idd een klusje wat misschien niet direct voor iedereen is weggelegd maar helaas meer dan noodzakelijk.

 

Heb inmiddels wat metingen gedaan en kan vertellen dat de temperatuur gemiddeld 20 graden lager ligt dan voorheen bij volle belasting!

 

De tuners blijven louw, net zoals de CPU. De voeding is nu op een meer dan acceptabele temperatuur en dit maakt oa het plaatsen van de tuner in een afgesloten kast mogelijk, iets wat ik voorheen absoluut niet aan durfde.

 

Kan echt iedereen adviseren deze stappen te doorlopen om echt langer plezier van de ET9000 te kunnen hebben.

 

Een los koelertje onder de harddisk plaatsen is, zoals hier al eerder is aangehaald, echt zinloos en zonde van je geld en tijd !!!

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hoe hoog was de temperatuur van de lucht in de kast en de temperatuur van kritische componenten dan voor de modificatie?

 

Ik ben hier namelijk al een aantal keren voor leugenaar en ondeskundig uitgemaakt, dus zou het graag eens horen van iemand die het kennelijk wel snapt.

 

Ik roep al de hele tijd dat de temperatuur in de ET9000 veel te hoog oploopt, maar als ik het zeg ben ik ondeskundig en een leugenaar.

 

Ook ik heb al diverse keren geschreven dat de inbouw voorziening voor de fan in de ET9000 totaal onlogisch gekozen is, maar als ik dat zeg ben ik .....

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: BB2000
Een los koelertje onder de harddisk plaatsen is, zoals hier al eerder is aangehaald, echt zinloos en zonde van je geld en tijd !!!


Daar kwam ik ook achter nadat ik deze geplaatst had. (Is er nu dus weer uit)

De bracket voor de harde schijf is veel te laag waardoor de fan zijn lucht nergens heen kwijt kan.

Ik denk dat ik zelf nu een NoiseBlocker XM2 op de CPU ga monteren en voor over de andere fan (EBM Papst 612F/2L) een aangepaste HDD bracket maak, zoals jij gedaan hebt.

post-9065-1318262261,5559_thumb.jpg

post-9065-1318262261,8472_thumb.jpg

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel,

 

Om op je vraag antwoord te geven:

 

Citaat:
Hoe hoog was de temperatuur van de lucht in de kast en de temperatuur van kritische componenten dan voor de modificatie?

 

Ik heb nog ff wat tijd uitgetrokken en zopas nog snel even een serie metingen verricht en opnieuw in een document samen gevat.

Hierin wordt je vraag ook beantwoord en "hopenlijk" overtuigt het de ongelovigen van het feit dat actieve koeling echt nodig is.

 

Als laatste toevoeging, ik heb de modificatie niet gedaan omdat ik toch niks beters weet te verzinnen met m'n tijd.. MAW, jou bevindingen zijn correct en je opmerkingen terecht!!

 

My ET9000 Cooling modification mesuarments.pdf

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ok en dit is dus gemeten zonder draaiende 3,5" HDD. Dan vind ik de meting vrij hoog omdat er bij jou geen HDD draaide.

 

Bij mij waren de temperaturen zelfs nog iets hoger rond de componenten (wel met 2 opnames) maar ik heb op de meest gunstige plaats gemeten en alleen die resultaten gepubliceerd.

 

Zo ver mogelijk vanaf de CPU, tuners en de voeding dus.

 

Dat jij dit ook met k-sensoren gemeten hebt, stelt mij gerust.

 

Ik heb zowel met k-sensoren als later ook nog met een fluke 62 gemeten.

 

Meet ik hetzelfde in de VU+ DUO liggen de temperaturen daar in het slechtste geval ruim 25 graden lager.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eindigt hiermee een beetje met een dilemma:

 

- Verspeel ik m'n garantie nu door de box aan te passen?

- Wacht ik tot de elco's net buiten de garantie dood gaan om ze dan door betere te vervangen?

 

Om het goed te krijgen zou ik bij voorkeur een fan in de deksel boven de voeding maken om daar de lucht af te zuigen.

 

Alleen moet ik dan de deksel verzagen.

 

Als ik daar een langzaam draaiende 80 mm fan plaats dan heb ik waarschijnlijk voldoende flow door de hele box heen.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

De metingen zijn nu verricht met een 2,5" Black edition van WD onboard. Deze stond in standby op het moment van meten.

Ondanks de stilstand komt ook hier warmte vanaf.

 

De temperaturen tussen de 65 en 72 graden heb ik pas geleden gemeten, ook toen was de harddisk niet actief maar de box nog niet aangepast.

 

Ten aanzien van de huidige resultaten ben ik meer dan tevereden en durf ik als nog een hete zomer in te gaan wink

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobbieT

 

Citaat:
Om het goed te krijgen zou ik bij voorkeur een fan in de deksel boven de voeding maken om daar de lucht af te zuigen

 

Geloof me, je voeding is nog niet eens het grootste probleem.

Je tuners, cpu en voltregulators produceren nog vele malen meer hitte en daar zit nu net het hele probleem ten aanzien van hoe je daar een fan bij in de buurt krijgt die deze hitte afvoerd. Ik kan je mijn oplossing echt aanraden wat betreft een een oude laptop koeler zoals in het document staat afgebeeld. je kunt ze voor weinig krijgen, zijn al erg stil en nemen nagenoeg geen stroon waardoor je voeding niet ook nog eens extra belast wordt.

 

Ten aanzien van je garantie, je hoeft niks aan je ET9000 te veranderen waardoor je garantie zou kunnen vervallen, mits je een mogelijk garantie zegel van je toeleverancier zou moeten verbreken of echt gaat zagen in de behuizing.

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...