Ga naar inhoud


Aardlekschakelaar te gevoelig?


Belsat

Aanbevolen berichten

Maja,

 

Met deze informatie moet je juist blij zijn dat dit gebeurt.

Een aardlekschakelaar is niet om apparaten te beschermen, maar om persoonlijk contact te beschermen.

Wanneer stroom via metalen delen kan wegstromen waarbij de mogelijkheid bestaat dat personen deze metalen delen kan aanraken, dan is het maar wat fijn dat je een aardlekschakelaar hebt die goed werkt.

 

Ik zou persoonlijk niets wijzigen aan je installatie, maar misschien is het een idee om iets tussen het bakje en de motor te plaatsen, waardoor er geen vocht de motor inloopt.

Een andere optie is het bakje af en toe schoonmaken en het creeren van meer ventilatie achter de diepvries.

 

Waarschijnlijk vindt deze watervorming alleen plaats gedurende de zomer. De diepvries moet harder werken om het koud te houden, waardoor meer watervorming plaatsvindt.

Misschien is het legen van het bakje 1 x per maand de meest geschikste oplossing. Of plaats een flesje onder de afvoer.

 

Succes

Schotel: 80cm; universele single LNB (Comag);

receiver : Medialink Multimedia box Smart Home S2 FTA premium magic ML 1150S

Multimedia box + IPTV + S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Mijn buurman had zijn diepvriezer vol met vis geladen.

Tijdens zijn vakantie ging het circulatiepompje van de verwarming lekken, waarna de aardlek tripte....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
Mijn buurman had zijn diepvriezer vol met vis geladen.
Tijdens zijn vakantie ging het circulatiepompje van de verwarming lekken, waarna de aardlek tripte....

... daar komen luchtjes van... :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij is leraar van beroep, iets van 6 weken vakantie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Hij is leraar van beroep, iets van 6 weken vakantie.

Dan hoop ik voor hem dat 'ie ook sportvissen als hobby heeft... laugh

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij heeft een huisje aan een Noorse Fjord, daarom lag de vriezer ook vol.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals dank voor de nuttige antwoorden. Na alles buiten schoon en droog te hebben gemaakt lijkt het probleem voorlopig even voorbij :-)

 

Overigens is een bevriende electrotechnisch ingenieur van mening dat 0.03 A alleen zin heeft voor natte ruimtes, vnl badkamers. Voor de kelder en buiten is volgens hem 0.3 A voldoende.. Zeker als je alles goed aardt.

 

Vriendelijke groeten, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je genoeg eelt op je handen hebt?

 

Of is je vriend iemand met 2 linkerhanden? :D

 

Wat ook helpt, is een hand in je broekzak houden.

 

Voor alle andere mensen zou ik toch maar vertrouwen op 30 mA.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
Overigens is een bevriende electrotechnisch ingenieur van mening dat 0.03 A alleen zin heeft voor natte ruimtes, vnl badkamers. Voor de kelder en buiten is volgens hem 0.3 A voldoende.. Zeker als je alles goed aardt

Ik weet niet hoe de regels in BE zijn, maar voor zover ik weet mogen 0,3A (en vroeger 0,5A) in NL helemaal niet meer.
En je weet ook dat 100mA al dodelijk kan zijn?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt zo gevaarlijk is, waarom mag 0.3 dan in bestaande situaties wel?

 

Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
Als het echt zo gevaarlijk is, waarom mag 0.3 dan in bestaande situaties wel?

Voortschrijdend inzicht voornamelijk denk ik. Vroeger stonden werknemers bij een van de fabrieken waar ik gewerkt heb hun gereedschap met tri (wiki) schoon te maken, want het werd mooi schoon en het ging er van glimmen. Heden ten dage weet men dat het door de huid heen het zenuwstelsel aantast.
Nog maar te zwijgen van de grappen en grollen die vroeger met asbest werden uitgevoerd.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Overigens is een bevriende electrotechnisch ingenieur van mening dat 0.03 A alleen zin heeft voor natte ruimtes, vnl badkamers. Voor de kelder en buiten is volgens hem 0.3 A voldoende.. Zeker als je alles goed aardt.

 

Ik ben maar een botte boerenlul, dus geen elektrotechnisch ingenieur, maar ben het absoluut niet met de beste man eens.

30mA gedurende 1 seconde recht door je rikketik is dodelijk (honderd slagen per seconde is wat teveel van het goede). Dat is ook de reden dat 30mA voor huisinstallaties als norm is verheven.

 

Als je wilt begrijpen waarom een aardlekschakelaar van 30mA zo handig is is het begrijpen van de werking ook noodzakelijk.

Een aardlekschakelaar is inderdaad een differentiaalschakelaar of verschilschakelaar. Als een bepaalde stroom door de fasedraad loopt zal deze door de nulleider ook teruglopen. Verliesvrij.

Ontstaat er nu een verschil in stroom tussen de fase en nulleider die groter is dan 30mA dan schakelt de aardlekschakelaar binnen 20mS de spanning af om elektrocutie te voorkomen.

 

Een aardlekschakelaar is een ideaale beveiliging voor apparaten die juist niet zijn geaard. Bijvoorbeeld die oude schemerlamp waar het antieke tweelingsnoertje contact maakt met het metalen frame. Als dat de fasedraad is en je pakt de lamp beet, tik, aardlek uit. Zonder aardlek, liever niet.

Of je gebruikt een verlengsnoer welke niet helemaal lekker meer is. En die ligt in een plas water bij de verbouwing van je keuken. Zonder aardlek, even dat stukje koperen waterleidingbuis pakken, AUW GVD... Met aardlek, klik, donker.

Misschien ook GVD maar geen AUW.

Die dingen hebben mij in elk geval al diverse keren gered.

 

300mA of 500mA aardlekschakelaars, niet toegestaan in woningbouw, gewoon niet gebruiken.

 

Als laatste, zie wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

 

Geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...