Ga naar inhoud


[ET5000] Iemand al ervaring?


kurkie

Aanbevolen berichten

Michel, het blijft maar waar wat je belangrijk vind. Er is bij veel leveranciers toch een flink prijsverschil (70-80 Euro). En ook voor dit lagere bedrag doet de ET5000 waar hij voor wordt aangeschaft. TV-kijken in prima HD-kwaliteit met alle genoegens van een Enigma II systeem. Kortom, het blijft persoonlijke keuze. De één kiest ook een Volkswagen, de andere een Opel.

 

Ik begrijp ook dat de ET9000 wel warm wordt en dan ook dat dit op de duur problemen kan opleveren. Maar in dit item hebben we het over de ervaringen met de ET5000, een eenvoudige ontvanger zonder HDD, met externe voeding, vaak gekocht door mensen die gewoon niet met alles de top-of-the-bil willen maar er wel een leuke ontvanger aan hebben. Ook prima geschikt als 2e ontvanger.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Michel
Als je gaat vergelijken is de ET5000 het meest vergelijkbaar met de Dreambox DM500HD en de VU+ UNO eigenlijk direct vergelijkbaar met de DM800HD-SE.


Beetje krom, de DM500HD heeft geen USB aansluiting, wat ik persoonlijk een veel groter gemis vind dan het schermpje. En de DM800HD-SE heeft ook "maar" 256MB RAM.

In grote lijnen zijn de single-tuners van DM, ET en VU gewoon een pot nat, en koop je gewoon degene die het beste bij de gordijnen enzo past.

Het nut van 512 MB is met de huidige enigma2 stand toch nog afwezig (heb wel eens geprobeerd te time-shiften in de extra RAM, goed voor 5 minuten zonder draaiende disk, maar de timeshift code is zo'n spaghettizooi dat ik ermee opgehouden ben).

Wat betreft warmte, de ET9000 staat hier tussen een VU en een 7025, geen probleem met warmte, gewoon een aangename handwarmer net als de andere ontvangers, en minder warm dan de DM8000 in de huiskamer.
Volgens mij heeft Michel een speciaal soort groene stroom thuis waardoor alle clarke-tech ontvangers warm lopen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MiLo

In grote lijnen zijn de single-tuners van DM, ET en VU gewoon een pot nat, en koop je gewoon degene die het beste bij de gordijnen enzo past.


Juist. En als er dus al verschillen zijn, zullen de meeste gebruikers deze niet eens opvallen. Die hebben ze ook niet naast elkaar staan, maar zijn gewoon tevreden met wat ze hebben!
En alle 3 de merken maken gewoon in dit segment (single-tuners) een top-product.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: schimpie
Michel, het blijft maar waar wat je belangrijk vind. Er is bij veel leveranciers toch een flink prijsverschil (70-80 Euro).


Jij bent helemaal een fraaie. Jij pakt van de een de goedkoopste prijs en van de ander de duurste en 'vergelijkt' die dan.

Als ik gewoon naar de gemiddelde straatprijs van beide modellen kijk, scheelt het € 30,00

Voor die 30 euro krijg je dan:

- Interne SATA aansluiting en inbouwruimte voor een HDD
- 256MB meer RAM geheugen (512MB totaal)
- Een verwisselbare tuner
- Een 12 karakter VF-display in plaats van 3 ledjes.
- Actieve koeling met temperatuursensoren
- Een betere (stevigere) behuizing
- Een kwalitatief betere afstandsbediening

Dan zou ik toch iedereen voor € 30,00 meer een VU+ UNO aanraden.

[Veronderstel modus] Als het andersom was geweest, had nu iedereen die hier loopt te munken meteen gezegd dat je een ET5000 moet kopen, want ook als is die 30 euro duurder krijg je dan wel een display, hdd inbouwruimte, 512MB geheugen enz..
[/Veronderstel modus]

Nu jullie weer.

De objectiviteit is bij sommige leden weer ver te zoeken.

Je zou bijna zeggen dat sommige mensen hier aandelen bij Xtrend hebben.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel, we hebben echt geen aandelen en als de AEX tegenwoordig bekijk blij toe. wink

Maar volgens mij valt het kwartje nog steeds niet dat er mensen zijn die gewoon heel dik tevreden en gewoon blij zijn met hun ET5000.

En ik blijf erbij dat de verschillen jou wel, maar een hele grote (doel-)groep niets kan schelen.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

ij bent helemaal een fraaie. Jij pakt van de een de goedkoopste prijs en van de ander de duurste en 'vergelijkt' die dan.

Dat is inderdaad niet objectief.

Bedankt voor de Tip Michel... Waar kan je het beste die Uno kopen?

Zo ver ik kan zien is hij zelfs nog goedkoper dan de SOLO en kan en heeft ook nog meer???

Tja tov de solo was inderdaad de ET5000 beter... maar met de nieuwe UNO van de VU zit dat zo te zien toch wel ietje anders..
En daarboven op is de UNO ook nog goedkoper????
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is er dus iets heel leuks aan de hand.

De markt is echt open gebroken.

De ontvangers kunnen steeds meer, kosten steeds minder.

Maar dan kun je ook aan het twijfelen raken. Ieder momant is er weer een ander model uit.

Ik ben benieuwd wat de volgende zal zijn.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik ook. Ik ben in het begin enorm sceptisch geweest over zogenaamde 'self pronounced Dreambox killers'.

 

Er zijn er al diverse geweest die het gewoon niet zijn. ABcom, Azbox, Kathrein, allemaal niet of net niet.

 

De Clarke Tech/Xtrend en VU+ receivers zijn de eerste merken die echt best goed zijn voor een zeer acceptabele prijs.

 

Ik vind persoonlijk wel de VU+ receivers op de belangrijkste fronten beter, maar geen van beide merken is slecht.

 

Als Clarke Tech/Xtrend beter naar de concurrentie kijkt en een beetje meer naar de consument luistert en zorgt voor (stille) actieve ventilatie, zijn tuners uitwisselbaar maakt, een betere afstandsbediening bijlevert en een betere behuizing kiest voor het volgende model, zal het ook daar helemaal goed komen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een paar ontvangers nast elkaar staan, en er blijkt wel degelijk een belangrijk nadeel aan slecht 256MB RAM te zitten.

Die ontvangers komen vaak in de problemen zodra er wat meer wordt gevraagd, zoals een image-backup, een online update en het behandelen van een flinke hoeveelheid EPG-data. Een 256MB RAM machine trekt het dan niet (tenzij je een Swap-file in gebruik hebt) en de 512MB machine doet het dan probleemloos. Als je alleen maar "gewoon" opnames maakt en bekijkt, loop je daar niet tegen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

zijn tuners uitwisselbaar maakt

In ieder geval hiermee gaan de ET boxen (ik noem het maar even so om de verwarring ClarkTech/XTrend te voorkomen) ook mee komen... Google maar eens op "XTrend ET9500".

Ik heb ook eens gegoogled op XTrend ET5500 (gokje) maar daar kon ik niets vinden. Maar als hij komt dan kan het zomaar zijn dat die ook 512 MB RAM heeft... wie weet is dat het nieuwe minimum...

Als je de ET9000 nu echt persoonlijk te warm vindt worden dan kan je er nog altijd zelf een stille ventilator inbouwen. Er is zelfs een aansluiting voor aanwezig. Ach ja... wat is eigenlijk de definitie van te warm? Ik neem aan dat het gewoon binnen de specs valt...

Ach ja, met de DM8000 moest je dat ook al zelf doen (€ 900+, mag ik zeggen een beetje hobbyfaktor heeft ook zijn prijs!! :D)...

Wat betreft de ET5000 weet ik niet of die een fan aanschuiting voorbereid heeft. Ik heb deze box niet...

Aan de limieten met backups wat betreft te weinig RAM ben ik nog niet aangelopen. Waarscheinlijk omdat ik niet te veel EPG in lees (Rytek)... Helaas schrijft enigma2 de EPG nog altijd helemaal in de RAM weg frown... Ik hoop nog altijd dat hier een betere oplossing voor komt...

Citaat:

Eigenlijk is er dus iets heel leuks aan de hand.

Voor DMM is het blijkbaar niet leuk. Begin vorig jaar is de VU+DUO eigenlijk precies in het gat gesprongen wat DMM had laten liggen. Namelijk een DUO ontvanger voor een redelijke prijs. DMM zit nu plugins dicht te timmeren met tmpd checks zodat deze niet meer op een VU of ET kunnen werken. Wat mij ook opvalt is dat op git.opendreambox.org de aktiviteit enorm is afgenomen.... Ik weet niet wat ik daarvan moet denken?!?!?
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: Littlesat

Als je de ET9000 nu echt persoonlijk te warm vindt worden dan kan je er nog altijd zelf een stille ventilator inbouwen. Er is zelfs een aansluiting voor aanwezig. Ach ja... wat is eigenlijk de definitie van te warm? Ik neem aan dat het gewoon binnen de specs valt...

Ach ja, met de DM8000 moest je dat ook al zelf doen (€ 900+, mag ik zeggen een beetje hobbyfaktor heeft ook zijn prijs!! :D)..


Ik ga die discussie niet nogmaals aan. We wachten gewoon af wanneer de eerste 'slachtoffers' met regelmaat vallen. Ik weet zeer zeker dat na verloop van (XX) tijd eerst de ET9000 in aantallen gaan vallen en dan pas de VU+ DUO met zijn actieve koeling.

De DM8000 heeft een veel ruimere behuizing en veel meer natuurlijk ventilatie(gaten) en heeft onder normale omstandigheden geen actieve koeling nodig.

Indien je het apparaat daar plaatst waar actieve koeling nodig is (in een kastje bijvoorbeeld), is de DM8000 daar op perfecte wijze op voorbereid.

De ventilator is niet alleen heel erg eenvoudig (helemaal bovenin voorbereid) in te bouwen, maar er kan ook nog eens een standaard 6 cm PC koeler met toerentalregeling in, die dan door de DM8000 niet alleen op basis van spanning in snelheid geregeld wordt, maar ook nog eens op basis van diverse temperatuursensoren in toerental geregeld wordt.

Dat is echt wel een heel stuk beter geregeld dan in de ET9000!

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Ik weet zeer zeker dat eerst de ET9000 in aantallen gaat vallen en dan pas de VU+ DUO met zijn actieve koeling en goede behuizing.

Kratje Bier??? laugh

De ET9000 zijn gespecificeerd dat ze het blijven doen bij een omgevings temperatuur van 70 graden celcius... ;-)

Bron: google "heat ET9000"

Maar dit stukje is ook belangrijk...
Citaat:

This is how electrolytic caps are specified. Typical temperatures are 85C and 105C. Usullay the life is 2000 or 3000 hrs at one of the above temperatures. The cap's life doubles for every 10C below that temperature. So for your cap, if the maximum temperature will only be 4C, then you can expect it will last 2^(4.5)*2000=32000 hrs≈5.1 years.
Typcially,products are designed for about 5 years design life. So your cap would make it at 40C, but it would make it at say 45C.

End of life usually means the capacitance has dropped by 20% of its initial value.

One thing to remember is that the initial tolerance is usually 20%, so the initial capacitance could be only 0.8*Crated. At end of life, the capacitance will be 20% lower than that, so Ceol=0.8*0.8*Crated=0.64*Crated.
Products must be designed so that they still meet their specs at end of life, otherwise their life would end sooner. That means that your product has to work with a cap that is only 64% of its value. So make sure you choose the right capacitance initially.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat

Ik heb ook eens gegoogled op XTrend ET5500 (gokje) maar daar kon ik niets vinden.


Klopt, beestje heet Xtrend et5200, maar ook daar is met Google nog niks over te vinden.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Daar wil ik wel een kratje bav op zetten.

 

De ET9000 kan prima tegen de door jou genoemde temperaturen, maar het steeds weer afkoelen en verwarmen naar die temperaturen verkort wel zijn levensduur aanzienlijk.

 

Ik heb onlangs nog uitgebreid met een reparateur gesproken die (met name) Samsung apparatuur repareert en die vertelde dat hij niet meer kan tellen hoeveel 85 graden SamYoung elco's hij in Samsung TV's vervangen heeft.

 

Een beetje hitte en weer afkoelen en dat maal 500 of 1000, kunnen die goedkope elco's heel erg slecht tegen.

 

Er van uitgaande dat er verder in beide modellen geen belangrijke ontwerpfouten zijn gemaakt, weet ik 100% zeker dat de VU+ aanzienlijk langer mee zal gaan, mits uiteraard de ET9000 niet zelf van een fan wordt voorzien.

 

Mvg,

 

Michel

 

P.s. Mijn eerst DM8000HD-DVD is nu volgens mij al bijna 3 jaar oud en draait nog steeds als een zonnetje. Die heeft zichzelf al aanzienlijk bewezen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...