Ga naar inhoud


[ET5000] Iemand al ervaring?


kurkie

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
Citaat:
Tot over 3 jaar wink

Ik maak me geen zorgen. Zo lang hoef ik niet te wachten. wink

Die 5200 heeft als forum omschrijving maanden lang in dit forum gestaan.

Wij wisten dat al heel erg lang, maar omdat hij maar niet kwam, hebben we de omschrijving weer aangepast.

Er komt een ET9500 en een ET5200, beide met verwisselbare tuners tegen dezelfde prijs als de voorgangers.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Beheerder
Origineel bericht van: Littlesat
De ET9000 zijn gespecificeerd dat ze het blijven doen bij een omgevings temperatuur van 70 graden celcius... ;-)


Tja, bij een omgevingstemperatuur van 21 graden heb ik met een geijkte thermometer 67 graden gemeten. Dan krijgen we weer die discussie of die meting goed is en dan zeg ik ja, die meting is correct uitgevoerd omdat ik niet de individuele componenttemperatuur, maar de luchttemperatuur in de kast gemeten heb.

De componenten die dan heel dicht in de buurt van de hitteveroorzakers zitten, zijn dan bij passieve koeling hooguit warmer maar zeker niet koeler.

De ET9000 zit dus riskant dicht tegen de door jou gestelde max aan en als het in de zomer een aantal dagen wat warmer wordt en de omgevingstemperatuur naar 27-30 graden gaat, wordt het pas echt riskant (mits het klopt wat jij schrijft) wink

In onderstaande foto zijn de risicopunten rood omcirkelt:

binnenin1.jpg

Mvg,

Michel

binnenin1.jpg

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: Littlesat
En geef dan eens jouw meetpunten aan met de bijbehorende temperatuur?


Ik heb met een geijkte thermometer van het voormalig Philips lab van de HTC gemeten. Daar staat Philips op, maar dat zal alleen een stickertje zijn, want dat is vast geen philips product.

Dat ding is net iets kleiner dan een lucifer doosje en heeft twee uitklapbare voetjes met hele dunne kunststof pinnen waarmee je het op een mainboard kunt plaatsen om zo 2 a 3 cm boven het mainboard te laten 'zweven'.

Het werd in een kort verleden gebruikt om warmte ontwikkeling in consumenten AV receivers/versterkers te meten, dus het zal vast wel het juiste gereedschap zijn. wink

Daarnaast heb ik een Fluke 63 infraroodthermometer met laserpointer, maar daar kan je alleen componenttemperatuur (oppervlaktemeting) mee meten en om dat (heel) correct te kunnen doen moet ik gaten in de behuizing gaan maken en dat gaat mij te ver. De componenttemperatuur zal nogmaals in de buurt van de warmteveroorzakers alleen maar hoger liggen.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hier heb je dan nog even de VU+ DUO en als je dat ontwerp dan alleen op basis van de foto al vergelijkt met dat van de ET9000, weet je gewoon waarom dit beter is.

 

Image1.jpg

 

Mvg,

 

Michel

Image1.jpg

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... dat blijft dan toch een gevoel. Buiten de veel te lawaaierige ventilator, die je het liefst langzamer wilt laten draaien, zie ik niet echt een duidelijk ontwerp verbeterings verschil...?? En is het nu de voeding die zo heet wordt?

 

Wat ik vind wat heet wordt is vooral de broadcom...

 

Trouwens... leuke discussie zo...

 

Je ziet wel dat op de broadcom van de ET9000 een andere, duidelijk betere koelrib zit dan die eenvoudige U-vin in de Duo... In beide ontwerpen zitten in de buurt van deze broadcom aan de bovenkant van de printplaat weinig elco's... ofwel eigenlijk geen.

 

Kunnen we nu ook weer over de levensduur van de Broadcom discussieren...

post-245-1318262221,9345_thumb.jpg

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Er zijn (zowel bij de VU+ als bij de ET9000) 4 hoofdzakelijke warmteveroorzakers.

 

1. De CPU

2. De harddisk

3. De voeding (en dat met name de componenten die zijn voorzien van een koelblok)

4. De tuners

 

In het geval van de ET9000 worden de tuners en achtergelegen component met koelblok) een stuk warmer dan de broadcom tuners in de VU+ Duo.

 

Voor de rest is de warmteontwikkeling van de diverse componenten zonder Fan en zonder kap ongeveer gelijk.

 

Die CPU koeler van de VU+ is een zwart gespoten koper koeler van Rad 'n Cool. Dat merk staat juist bekend voor hun uitermate goede warmte dissipatie. Op de ET9000 zit een goedkoop merkloos aluminium koelertje wink

 

Plaats je dan de stekker van de Fan en de kap terug, is er een enorm verschil tussen de VU+ DUO en de ET9000. Beide gemeten met identiek dezelfde HDD (Seagate 500GB media schijf), 2 HD opnames en 1 HD zender op de output.

 

De VU+ zat na exact 30 minuten op 39 graden en de ET9000 op 67 graden.

 

Ik weet verder niet wat je tekening met rode cirkeltjes voor moet stellen, maar de VU+ heeft actieve koeling op een heel erg logische plaats en die componenten krijgen dus helemaal niet de kans om warm te worden.

 

Een volkswagen Golf zonder Fan voor de radiator zal ook een stuk minder lang rijden dan de golf met Fan wink

 

Dergelijke receivers hebben die koeling nu eenmaal nodig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Nou nee, dat is niet alleen een mening, maar ook een met metingen onderbouwd feit. wink

 

Nu ga ik er echt mee stoppen, want wij willen beide te graag gelijk hebben. smile

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de langere of kortere levensduur is er nog niet mee bewezen... Daarvoor zullen we enige jaren moeten wachten...

 

Ach ja een tijdje geleden terug (herhaaldelijk) met Dreamboxen hoefde je niet zo lang te wachten... wink

 

Ik dacht dat het met een kratje bier al afgedaan was laugh Tot over 3 jaar...

 

 

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je niet gelijk kunt krijgen moet je inderdaad met volstrekt niet ter zaken doende argumenten aankomen, zoals een oud type dreambox afplassen.

 

Ik heb het alleen over een VU+ en een ET. Wat jij er allemaal onnodig bij betrekt is voor jouw rekening wink

 

Als ik had willen vergelijken met een oud type Dreambox DM7025 had ik dat wel gedaan. Dat heeft alleen niet zo gek veel zin in deze discussie.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf natuurlijk (onderbouwd) bij m'n bewering dat je meting van de luchttemperatuur

a niet deugt

b niet relevant is.

 

Alleen de temperatuur van de componenten is belangrijk, de rest is geneuzel rond een boom.

 

Voor zowel de Vu als de ET voorzie ik primair problemen met de elco's van de voeding. Die zitten m.i. te dicht bij hete componenten en worden daardoor 'aangestraald'. Ook een luchtstroom helpt daar niet tegen.

 

Laten we a.u.b op dit forum niet ook in de discussie 'domdozen' v.s. 'buitenaardse' dozen geraken.

 

Dream is de uitvinder en verdient de credits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@1664,

 

Hoe moeten er dan gemeten worden volgens jouw... zo te lezen gebruikt Michel echte goede meters...

 

Waar het eigenlijk om gaat is of er echt wel dramatisch veel de levensduur beperkt wordt...

 

De specs van de elko's geven in ieder geval aan hoe warmer hoe eerder ze slechter worden. Dat is een feit!

 

Maar of het wel echt zo erg is als het gebracht wordt...?

 

Ook is het een feit dat als je in een VU+ meet dat het koeler is, in ieder geval volgens Michels meetingen. Maar is dat dan tevens het ultime bewijs dat een VU langer mee zal gaan???

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het is hoe dan ook een natuurkundig feit dat de componenten direct rondom de warmte/hitte veroorzakers in een behuizing zonder ventilator na 30 minuten verwarmen altijd minimaal net zo warm of warmer zullen zijn dan de warme lucht die zich binnen die behuizing verzamelt.

 

Ik heb die omgevingstemperatuur gemeten op 67 graden, dus zullen die componenten nooit koeler zijn.

 

Als je dat wilt ontkennen, ben ik zeer benieuwd naar jouw natuurkundig onderbouwde verklaring, want die is er niet wink

 

Of er moet natuurlijk een ingebouwde koelkast in die ET9000 zitten die er voor zorgt dat die componenten hun omgevingstemperatuur niet aan kunnen nemen :D

 

Als iemand de deksel van zijn ET9000 op wil offeren, boor ik er graag 1 of 2 gaten in en mag je bij mij komen kijken hoe ik het met de Fluke de componenttemperatuur eenmaal met en eenmaal zonder deksel meet. Dan heb je 100% bewijs.

 

Dan wil ik daarna ook nog wel een keer de VU+ meten met en zonder ventilator.

 

Dan weet ik wel wie er gelijk krijgt wink

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...