Ga naar inhoud


Waarom zijn oplaadbare AA batterijen 1.2 Volt en normale 1.5?


jonas

Aanbevolen berichten

Hi,

 

i.v.m. het vele elektrische speelgoed van mijn kinderen heb ik een hele zooi oplaadbare batterijen (Eneloop etc) gekocht van verschillende formaten.

 

De AA batterijen geven echter slechts 1.2 Volt spanning en niet oplaadbare 1.5 volt.

 

Waarom is dat?

Kan het voorkomen dat bepaalde apparaten de 1.2 Volt niet pikken?

 

gr

 

Jonas

Greetz van Jonas

 

Pioneer 506-XDE plasma met Yamaha YSP-1000 Surround receiver; DM800; DM7000; DM500; Iphone 3G(S); iMAC 2.7i met SNOW leopard OSX; PS3 en WII; Apple TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat komt door de natuurkundige eigenschappen van de gebruikte materialen, daar is niets aan te doen. En inderdaad er is de nodige apparatuur die niet goed overweg kan met de lagere spanning. Er bestaan wel AA accu's met 1,5V, maar die zijn moeilijk te vinden en blijkbaar ook niet erg betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, staat tegenover dat bij een 1,5V alkaline de spanning onder belasting veel sneller inzakt dan bij een 1,2V NiMH. Daarbij is de spanning niet continue hetzelfde:

 

Fresh AA/AAA alkaline: 1.6V

Empty AA/AAA alkaline: 1.25V (also depends on your appliance. a clock may very well work down to 1V, for an electric razor or flashlight you might consider it empty at 1.35V)

Charged AA/AAA NiMH (smart charger): 1.37V

Charged AA/AAA NiMH (dumb charger): 1.4V-1.5V

Empty AA/AAA NiMH: 1.2V

Charged Li-ion cell: 4.2V

Empty Li-ion cell: 3.6V-3.7V

Full CR2032 and similar lithium cells: 3.2V-3.3V

 

AA/AAA figures should also be valid for C and D.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: FalconerThe
Vrijwel alle apparaten werken goed op 1.2 volt, hoef je je niet veel zorgen over te maken.


Dat is wel heel kort door de bocht, en dus ook onjuist. Ik heb bijvoorbeeld een kleine digitale wereldontvanger, en die doet het echt niet op 4 x 1,2V in plaats van 4 x 1,5V. Ik heb verder nog een grote staafflitser, die werkt op accu's en op batterijen. Alleen zie je in het accupack één extra AA cel zitten ten opzichte van de batterijhouder. Met name wat complexere apparaten kunnen niet goed overweg met de lagere spanning, tenzij ze er voor ontworpen zijn natuurlijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normale batterijen geven belast binnen enkele minuten na ingebruikname ook 1.2 volt .. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drz
Normale batterijen geven belast binnen enkele minuten na ingebruikname ook 1.2 volt .. :D


Dan moet je ze wel heeeeeeel erg zwaar belasten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die keuze is heel simpel. Heeft te maken met apparaten die zelf batterijen kunnen opladen. De laadspanning moet altijd hoger liggen dan de werkspanning. Indien de oplaadbare batterijen 1,5V zouden zijn, dan zou je een hogere laadspanning krijgen. Heb je 4 van die penlites dan wordt de aangeboden spanning van de lader dermate hoog dat het apparaat ook een veel hogere werkspanning zou moeten hebben.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon uitproberen.

 

Er is geen zinnig woord over te zeggen, of je toepassing werkt met een lagere voedingsspanning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: drz
Normale batterijen geven belast binnen enkele minuten na ingebruikname ook 1.2 volt .. :D


Dan moet je ze wel heeeeeeel erg zwaar belasten.


Of tegen leeg zijn aanzitten. Meet maar eens een lege batterij, die zijn vaak genoeg 1.2 volt.

Ik heb in het verleden een heel ziekenhuis (groot) van batterijen naar oplaadbare cellen moeten helpen. Over 350 verschillende apparaten (niet medisch) van intercoms tot die lampjes waarmee de doctor in je ogen kijkt. We vonden slechts een apparaat, een afstandsbediening, die niet goed werkte (of precies gezegd te kort).

Als een apparaat niet met 1,2 volt per cel wil werken moet het een heel laag gebruikt hebben anders zal hij de batterijen slechts gedeeltelijk kunnen gebruiken. Ik zelf heb de laatste 5 jaar geen enkel apparaat gezien die niet met 1,2 volt cellen kan werken. Maar ze zullen er vast wel zijn, inderdaad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: FalconerThe
Vrijwel alle apparaten werken goed op 1.2 volt, hoef je je niet veel zorgen over te maken.


Dat is wel heel kort door de bocht, en dus ook onjuist. Ik heb bijvoorbeeld een kleine digitale wereldontvanger, en die doet het echt niet op 4 x 1,2V in plaats van 4 x 1,5V. Ik heb verder nog een grote staafflitser, die werkt op accu's en op batterijen. Alleen zie je in het accupack één extra AA cel zitten ten opzichte van de batterijhouder. Met name wat complexere apparaten kunnen niet goed overweg met de lagere spanning, tenzij ze er voor ontworpen zijn natuurlijk.


Als het apparaat in kwestie een fatsoenlijke spanningsregelaar in het voedingscircuit heeft dan maakt het niet veel uit of er 1,2 of 1,5 volt cellen gebruikt worden. Ik heb een el-cheapo wereldontvanger gehad en die had er ook problemen mee, mijn Sony ICF-SW7600GR heeft er geen enkel probleem mee.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Golfdiesel

Als het apparaat in kwestie een fatsoenlijke spanningsregelaar in het voedingscircuit heeft dan maakt het niet veel uit of er 1,2 of 1,5 volt cellen gebruikt worden. Ik heb een el-cheapo wereldontvanger gehad en die had er ook problemen mee, mijn Sony ICF-SW7600GR heeft er geen enkel probleem mee.


Oudere versies van de 7600 haden er volgens mij ook problemen mee. Ik heb nu een Sangean 909 en die kan niet overweg met accu's. Een nieuwere versie die net op de markt is kan er weer wel mee overweg. Sangean zul je misschien niet kennen, maar ze maken wereldontvangers voor allerlei grote merken en staan goed bekend om hun radio's. De 909 en de 7600 zijn gelijkwaardig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Golfdiesel

Als het apparaat in kwestie een fatsoenlijke spanningsregelaar in het voedingscircuit heeft dan maakt het niet veel uit of er 1,2 of 1,5 volt cellen gebruikt worden. Ik heb een el-cheapo wereldontvanger gehad en die had er ook problemen mee, mijn Sony ICF-SW7600GR heeft er geen enkel probleem mee.


Oudere versies van de 7600 haden er volgens mij ook problemen mee. Ik heb nu een Sangean 909 en die kan niet overweg met accu's. Een nieuwere versie die net op de markt is kan er weer wel mee overweg. Sangean zul je misschien niet kennen, maar ze maken wereldontvangers voor allerlei grote merken en staan goed bekend om hun radio's. De 909 en de 7600 zijn gelijkwaardig.


Sangean ken ik wel degelijk, voor mij zijn er maar twee merken die in aanmerking komen als ik een wereldontvanger zoek of aan moet bevelen en dat zijn Sony en Sangean. Ik heb zelf getwijfeld tussen de Sangean 909 en de Sony 7600. De 909 was duurder en daarom heb ik toen de 7600 gekocht.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,2 V is ander type battery en helaas er is een scala apparatuur die het niet doet met 1,5 V of andersom.

Kunnen mobieltjes of speelgoed zijn.

 

Als je engels kunt lezen google even op "1.5_vs_1.2_Volt_Batteries.pdf"

vang je wat goede toelichting

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...