Ga naar inhoud


HDMI CEC - advies nieuwe TV gevraagd met hoge WAF


Aanbevolen berichten

Om de WAF (Wife Acceptance Factor) van de TV / HT installatie wat te verhogen, wil ik mijn setup veranderen.

 

Grootste probleem is dat het schakelen naar de juiste ingangsbron van de TV problematisch is. Nu heb ik een Logitech Harmony afstandsbediening daarvoor, maar dat gaat best vaak mis (vanwege een jochie van bijna 2 die wel eens door de infrarood beam loopt :-) )

 

Ik wil de TV vervangen voor een groter scherm, dat de schakelproblemen naar de juiste ingangsbron niet heeft.

 

Ik heb nu

- Philips 26" HD-ready scherm, met alleen scart, SVHS en DVI aansluitingen (dus moet worden vervangen). Hier zit volgens mij het probleem. Om naar de juiste ingangsbron te schakelen moet de harmony een stuk of 8 commando's afvuren. Wordt er 1 gemist, dan staat de ingangsbron keuze verkeerd en dit is door de harmony mbv de help functie niet te herstellen.

- Sony DVD/HD recorder met component uitgang (nominatie vervanging door een blu-ray speler, want dit apparaat heeft geen HDMI);

- Sony STR-DG910 receiver met 3x HDMI in en 1x HDMI uit met Bravia Theater Sync;

- AZBox Premium+ (HDMI, CEC onbekend) en een DM7020 (via CVBS, wordt vervangen tzt);

- CFULLHDMA mediaplayer (schijnt HDMI CEC te ondersteunen)

 

Mijn doel is:

- De te kopen TV moet altijd schakelen naar de (HDMI) ingang van de te gebruiken bron. Geluid dient te lopen via de receiver.

 

In principe zou je de volgende strategieën kunnen volgen:

- Sony receiver is de "schakeldoos" tussen de bronnen en verstuurt het signaal naar de TV via HDMI. De receiver ondersteunt Bravia Theater sync (de Sony CEC implementatie, naar ik begrijp);

- De TV is de schakeldoos, de receiver is via SPDIF (voor HDMI bronnen) en tulp aangesloten (voor analoge bronnen) voor geluid en de receiver staat altijd op ingangsbron "TV".

 

Nu de hamvraag: wat voor merk(en) werken gegarandeerd goed met CEC zoals ik me dat voorstel? Moet ik dan persé een 2010/2011 model Sony TV kopen? Of moet ik alles vervangen? (Zou bv een samsung tv kunnen kopen met een samsung ht/blu ray receiver voor Anynet+).

 

Compromis is dat de logitech rechtstreeks naar de juiste HDMI bron op de TV kan switchen, dus niet door het doorlopen van een ingangsbron menu op de tv (zoals nu op de philips). Rechtstreekse ingangsbron keuze is dus een must.

 

Wie wil ervaring delen, zodat ik de juiste TV koop? Alvast bedankt, namens de vrouw :-)

 

 

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij maak je de meeste kans met alles nieuw en van 1 merk.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso zou je maar 1 hdmi ingang nodig hebben als je er een goede receiver tussen zet met voldoende ingangen. Dit wordt je schakelpaneel dan.

 

1 ding.... Sony maakt mooie beeldschermen, maar kwalitatief goede versterkers hebben ze nog nooit kunnen bouwen.....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een HDMI probleem tussen mijn Panasonic en Onkyo.

Beide fabrikanten wijzen naar elkaar, hun eigen apparaat

is goed volgens beide.

 

Dus hou het, voor alle zekerheid, op één merk indien mogelijk

of zorg ervoor als het niet werkt je apparatuur kunt ruilen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips, bedankt!

 

Omdat ik eigenlijk best tevreden ben over mijn Sony receiver (heb ook redelijk hoog rendement speakers) en deze over voldoende HDMI ingangen beschikt, neig ik er toch heel erg naar om een Sony Bravia TV te kopen.

 

Mijn voorkeur lag op een samsung, sony of philips tv. Samsung heeft kennelijk vaak problemen met Anynet+ las ik op een aantal fora. Philips maakt mooie tv's, maar ik ben niet zo kapot van de HC receivers (veeeeeel te veel bas bij een aantal luistertests). Dus blijft sony bijna alleen over.

 

Of inderdaad thuis mogen proberen. Ga ik sowieso proberen!

 

Heeft iemand ervaring met Sony Bravia Theater Sync?

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen ervaring. Maar ik heb ooit een analoge Sony-versterker

gehad en daarna heeft geen versterker de geluidskwaliteit

kunnen verbeteren. Ik heb na 12 jaar nog steeds spijt dat ik deze

versterker de deur heb gewezen. Maarja ik moest zonodig Dolby . . .

 

Hier kun je natuurlijk niets mee, maar dat Sony kwaliteit in

huis heeft is overduidelijk.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con: ik heb precies dezelfde ervaring, maar ik heb mijn 10 kilo zware ES versterker (2x 42w/4ohm) uit begin jaren tachtig nog :-)

 

Wil verder iemand anders ervaring delen over de HDMI CEC implementaties van de diverse fabrikanten? Ik ben met name benieuwd naar de (probleemloze?) werking en wat de ervaring met betrekking tot "interoperabiliteit" tussen apparaten van verschillende fabrikanten is.

 

Een aantal handelsnamen van HDMI-CEC implementaties (volgens wikipedia):

  • Anynet+ (Samsung)
  • Aquos Link (Sharp)
  • BRAVIA Sync (Sony)
  • Kuro Link (Pioneer)
  • CE-Link en Regza Link (Toshiba)
  • RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo)
  • SimpLink (LG)
  • HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic)
  • EasyLink (Philips)

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

chrisch,

 

ik heb nu dit :

een samsung led tv die is verbonden met 1 HDMI naar mijn sony versterker.

de vu+duo met een hdmi naar de sony versterker

de popcorn met hdmi naar de sony versterker

...

dus wat doe ik bij vu kijken :

actie vu ->

sony gaat aan op juiste input

tv gaat aan en staat altijd op de input van het laatste gebruik, maar toch geef ik effen mee : HDMI4

vu gaat aan, en ik geef het extra commando mee : tv kijken (want als je laatste actie radio was start je dus op met radio)

 

 

pst : anynet bij samsung, waarom daar een keuze op maken. dat gebruik ik nooit, heb een media speler en een vu, wil ik surfen op youtube dan via vu of gewoon op de pc....

samsung is de helft van de prijs van een sony en heeft evengoed tot beter beeld...

 

dat werkt eigenlijk allemaal perfect, en ja, je ab gaat dan wel een stuk of 6 commando's sturen, maar ik denk dat je goed zal moeten zoeken om alles te krijgen zoals jij het wenst.

een andere beter oplossing zou voor u zijn :

een RF ontvanger die dan overgaat naar IR.

dus de nieuwe harmony is RF, popcorn c-200 ook al RF.

je neemt dus een RF ontvanger die overal een IR oogje op zet op ieder toestel.

 

dan mag je op het toilet zitten en verzetten, dat zal perfect werken :D

zou dat niet beter zijn...en goedkoper? wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wellicht een beetje laat, maar handig voor anderen met dezelfde vraag. Bij een hele grote bekende Chinese webshop verkopen ze 3to1 HDMI autoswitch boxes voor nog geen 15euro. Indien toegestaan kan ik daar wel even een linkje voor plaatsen.

Hij ziet er zo uit: http://www.console-tuning.com/images/video/hdmi_auto_switch/hdmi_auto_switch2.jpg

 

Hier had ik lang naar lopen zoeken omdat de meeste HDMI switchers met een losse afstandbediening werken (extra kastje is weer -100 punten WAF laugh )

 

Dat ding doet eigenlijk wat vroeger een TV met Scart deed, automatisch overschakelen naar de zojuist aangezette nieuwe bron.

Voordat ik een AV reciever met HDMI ingangen had, gebruikte ik dat kastje naar volle tevredenheid. Een Mediaplayer, DM800 en een PS3 eraan en het kastje kiest automatisch de nieuwe bron die aktief wordt. Schakelt ook terug naar de laatst gekeken bron (mits die nog aktief is).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn HDMI schakelaars met afstandsbediening op de markt, die echter ook automatisch de laatst actieve HDMI bron doorschakelen.

De afstandsbediening is extra, voor wanneer je tussen 2 actieve bronnen wilt schakelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...