Ga naar inhoud


Nauwelijks nog benzine met octaangetal 98 verkrijgbaar


grunnsat

Aanbevolen berichten

Vroeger had gewone benzine octaangetal (niet octaangehalte!) 95, en superbenzine octaangetal 98. Tegenwoordig is dat niet meer zo, en hebben de benzinemaatschappijen besloten om het octaangetal van super te verlagen naar 95. Geen idee waarom, maar ik zie nu geen reden meer om super te tanken. De enige uitzondering is BP, daar heeft de super nog steeds octaangetal 98. Mijn Skoda Octavia heeft een gechipte 1.8T V20 motor met zo'n 190pk, en dan zou octaangetal 98 wel eens erg prettig kunnen zijn als je de motor eens lekker de sporen geeft. In Duitsland verkopen ze zelfs benzine met octaangetal 100, dus waarom we nu in Nederland weer alleen maar octaangetal 95 kunnen krijgen??

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb in Nederland nog een oude Rennault Espace staan uit 1987, en die lust alleen maar superplus, iets anders mag er niet in. En superplus is volgens mij 98 octaan

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteit van de brandstof is zo verbeterd de laatste jaren dat de meeste auto's met 95 van nu net zo goed werken als op 98 van vroeger.

 

Is die Fuelsave meuk van Shell geen 100?

 

 

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat "vroeger" aan de pomp zowel 95 als 98 (en ook 98 met loodvervanger) te koop was omdat dit verplicht was.

Men mocht niet alleen maar bv 95 verkopen.

 

Dit betekende dat de tankstations dus altijd minimaal 4 tanks moesten hebben voor de 4 verschillende soorten, dus ook 4x de kosten ervan.

 

Nu is het niet meer verplicht en zie je dat men de 98 (met voorop de 98 met loodvervanger) uit het , zeg maar, assortiment gaan.

 

Simpelweg omdat 98 (superplus) in verhouding een te klein aandeel heeft. Vooral met de hoge prijzen zijn er maar weinig mensen die er 98 ingooien omdat het iets lekkerder rijdt, nee de tank moet vol voor zo min mogelijk euro's dus de meeste consumenten kiezen voor 95.

 

Ik heb zelf op tankstations gewerkt in de tijd dat er dus 95(euro) 98(superplus), 98 met loodvervanger en diesel werd verkocht. En kan je vertellen dat toen al het aandeel verkochte 98 zeer gering was. nog geen 1000 liter per maand tegenover zo'n 200 000 liter euro 95.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Outta space
De reden dat "vroeger" aan de pomp zowel 95 als 98 (en ook 98 met loodvervanger) te koop was omdat dit verplicht was.
Men mocht niet alleen maar bv 95 verkopen.

Dit betekende dat de tankstations dus altijd minimaal 4 tanks moesten hebben voor de 4 verschillende soorten, dus ook 4x de kosten ervan.

Nu is het niet meer verplicht en zie je dat men de 98 (met voorop de 98 met loodvervanger) uit het , zeg maar, assortiment gaan.

Simpelweg omdat 98 (superplus) in verhouding een te klein aandeel heeft. Vooral met de hoge prijzen zijn er maar weinig mensen die er 98 ingooien omdat het iets lekkerder rijdt, nee de tank moet vol voor zo min mogelijk euro's dus de meeste consumenten kiezen voor 95.

Ik heb zelf op tankstations gewerkt in de tijd dat er dus 95(euro) 98(superplus), 98 met loodvervanger en diesel werd verkocht. En kan je vertellen dat toen al het aandeel verkochte 98 zeer gering was. nog geen 1000 liter per maand tegenover zo'n 200 000 liter euro 95.


Iedere benzine maatschappij verkoopt nog steeds twee soorten benzine. Shell bijv. verkoopt nog steeds V-Power. Ze hebben alleen het octaangetal verlaagd. Ze kunnen m.i. twee dingen doen, alleen maar Euro 95 verkopen, of wel twee soorten, maar dan moet die duurdere ook wat te bieden hebben in de vorm van o.a. een hoger octaangetal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is onduidelijkheid over het octaangetal van V-Power.

Op de Engelse Wikipedia site staat bij het onderwerp "Octane Rating" het volgende:

 

Wikipedia: Octane rating

 

Citaat:
Netherlands: 95 RON "Euro" and 98 RON "Super" are sold at practically every station. Shell V-Power is a 97 RON (labelled as 95 due to the legalities of only using 95 or 98 labelling), some independent test have shown that one year after introduction it was downgraded to 95 RON, whereas in neighboring Germany Shell V-Power consists of the regular 100 RON fuel.

 

Dus er mag in NL alleen gelabeled worden met 95 of 98 en dat de veilige keuze voor Shell was dat er gelabeled wordt met 95. Maar in hetzelde stukje staat dus ook dat V-Power een jaar na de introductie "gedowngrade" naar 95 RON. Dus wat is nu waar, is het 97 RON en plakken ze er 95 RON op of is het echt 95 RON.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk maar op mijn website, daar is ook al veel over geschreven. Je bent van harte welkom met je skoda!

 

www.skodaforum.nl (voor de mod's alvast: dit is geen commerciele site, is een forum, net als deze)

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip over het Skodaforum, maar ik was al lid smile .

 

Na wat zoeken over "octaangetal" vond ik een thread over Gulf benzine met octaangetal 100! Er zijn in Nederland 10 benzinestations waar dat geleverd wordt, voor de rest is heeft de superbenzine van Gulf ook nog gewoon octaangetal 98, zoals het hoort. Dat biedt mij weer wat meer keuze, alhoewel het dichtsbijzijnde station met die octaangetal 100 benzine zo'n 80km verderop is. Jammer......

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken het probleem.

 

Mijn ringtool (racebakkie) heeft ook een grotere motor en is op RON98 gechipt. als ik m niet op de trailer zet moet ik dus mijn route duidelijk langs BP's uitstippellen, of jerrycans meenemen.

 

octaanbooster is ook een oplossing. maar toch geeft het geen fijn gevoel dat je zelf je octaan aan moet mengen.

 

tegenwoordig gaat ie gewoon de trailer op en gooien we m in DLD vol met RON100 smile

 

bio ethanol heb ik in barendrecht weleens op de pomp gezien (vlakbij de alternate) maar verder nog nergens. overigens moet je auto daar wel tegen kunnen. je hebt nl kans op corrosie in je leidingen

**DM800PRO - OpenPli 2.0 - 500GB HDD, 1GB USB

**Triax 78tds + Multifeed + 4x ALPS LNB (13,19,23,28)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, giet er een bepaalde hoeveelheid aceton bij je brandstof, dan rijd je ook wat pittiger.

Er staan op diverse sites wel wat de mengverhoudingen zijn.

:D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...