Ga naar inhoud


[Satelliet] Astra 1N in Kourou aangekomen


alleyoop

Aanbevolen berichten

De Astra 1N satelliet is vandaag in Kourou, Frans Guyana aangekomen voor één van de volgende missies van Arianespace begin juli. Aan de naam is te zien dat deze satelliet oorspronkelijk voorzien was voor 19.2 oost maar door het nijpend tekort aan 'spotbeam' transponderruimte voor de Britten zal deze Astra tot de komst van Astra 2E voorlopig op de 28,2 oost positie worden ingezet. De footprint van 1N leunt dicht aan bij deze van de Astra 2D en dat is een goede zaak voor de sat-kijkers in de Benelux die op die manier ongecodeerd kunnen meegenieten van extra Freesat-kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgt me een bericht van lyngsat.

 

ASTRA 2C is verhuist naar???

 

waar bijna 10 jaar oude ASTRA 2C naar nieuwe plek: 19.2 gr. oost of 4.8 gr. oost enof andere plek????

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
...mijn indruk is dat de voetafdruk van de 1N groter is dan van de 2D.


Inderdaad groter dan de opgegeven footprint van 2D maar iedereen weet dat die aan de pessimistische kant werd opgesteld aangezien je in Z-Spanje BBC kan ontvangen met een 1,2m schotel. Alle Britten in Z-Europa zijn natuurlijk bang voor de footprint van Astra 2E die in 2013 gelanceerd zou moeten worden want die zou een scherp afgelijnde footprint kunnen hebben zoals de Duitse spotbeam van Astra 3A .
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb sterk mijn twijfels dat dat de spotbeam is, je kan waarschijnlijk meer iets verwachten zoals de Poland spotbeam op 19,2 oost was.

 

Gaat dus nog spannend worden. Ook wat ermee gedaan zal worden. Of dit 2D gaat vervangen of alleen maar extra capaciteit voor HD enzo.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval als ik bijgevoegd plaatje geloof dan hoeven we ons over de ontvangst van BBC-HD nog geen zorgen te maken. Dat gaat tot in Zuid-Limburg lukken met een 50 cm schotel...

post-245-1318262107,0314_thumb.jpg

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de 2D gewoon nog blijft hangen, al dan niet als backup capaciteit.. ook als de 2E er is smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2d is in december 2000 gelanceert en heeft een levensduur van 12 jaar. De ASTRA 2F staat voor Q4 2012 gepland en dat zal dus tevens het einde zijn van de 2d.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies de 2D zal dan waarschijnlijk als backup blijven rond zweven..

 

en de expected lifespan zegt nog niks natuurlijk smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag als ik die kaart zo bekijk. Kan iemand in IJsland, niks van de satelliet ontvangen, stopt dat signaal zo net voor de kust ?

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. De aarde is rond. Op een bepaald moment kan je schotel de satelliet niet meer zien. Hoe verder je naar het noorden schuift, hoe dichter de satelliet bij de horizon komt. Op een bepaald moment schuift hij eronder en dan is het rap afgelopen met het signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...