Ga naar inhoud


[Satelliet] Astra 1N in Kourou aangekomen


alleyoop

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Zuppelan
Dat klopt. De aarde is rond. Op een bepaald moment kan je schotel de satelliet niet meer zien. Hoe verder je naar het noorden schuift, hoe dichter de satelliet bij de horizon komt. Op een bepaald moment schuift hij eronder en dan is het rap afgelopen met het signaal.

Ik vraag me af hoe hoog je dan moet zitten om toch weer wat te zien.

Als je bovenop zo'n berg van een halve kilometer gaat zitten heb je wellicht wel ontvangst. smile

Op http://www.astra2d.com/iceland.html zie je ook dat iemand in Reykjavik gewoon 2D kijkt met een schotel van 80cm. Het kan dus wel. Daar zit je al snel een paar tientallen meters boven zeeniveau, maar dat is wellicht al genoeg. Ik zou dat zo 1-2-3 niet uit kunnen rekenen.

[edit]
Het kaartje lijkt nogal pessimistisch, als ik op dishpointer Reykjavik invul en Astra 2 dan krijg ik een elevation van 7,6 graden. Geen enkel probleem dus zolang je verder vrij zicht hebt.

Mogelijk zal SES alle gebied waar de elevation <10 graden is als "onbruikbaar" beschouwen zodat ze zo'n mooi kaartje kunnen presenteren aan Hollywood die liever geen al te brede verspreiding zien.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Geen enkel probleem dus zolang je verder vrij zicht hebt.


Zal die berg, waar je overbuurman woont weer net in de weg liggen :P.

Ben wel benieuwd hoe ze dat daar doen. Ik gok dat er toch veel met groepen 1 schotel wordt genomen. Zodat die op een goede locatie kan worden geplaatst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik afgelopen zomer op de Noordkaap was, hingen de schotels ook helemaal naar voren om de ASTRA te kunnen ontvangen, eigenlijk een raar gezicht.

Hier een opstelling uit Honningsvag, Nordkapp, Noorwegen.

Is volgens die footprint net op het randje, maar nog net te doen.

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/download/Number/73862/filename/schotel.JPG

 

 

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar eigenlijk wel handig, kan er ook geen sneeuw op de schotel blijven liggen. smile

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was afgelopen winter in IJsland en je ziet daar best veel schotels. Of je daar 28 graden oost kunt ontvangen weet ik niet zeker maar ik denk het wel. Het valt wel op dat de schotels nagenoeg vertikaal staan. Voor de sneeuw is dat inderdaad fijn, zeker de afgelopen winter want toen viel er iedere dag zo'n 30 centimeter. Gelukkig zijn ze wel wat gewend op IJsland

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hoi,

 

ASTRA 1N, the 2nd try:

Arianespace Flight VA203

Ariane 5 ECA – ASTRA 1N – BSAT-3c/JCSAT-110R

Liftoff is scheduled for Friday 5 August 2011

 

...Liftoff of the Ariane 5 ECA launcher is now scheduled for:

- Friday 05 August at 06:53 p.m., local time in Kourou, French Guiana,

- 05:53 p.m. in Washington DC,

- 21:53 UTC,

- 11:53 p.m. in Paris,

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de footprints meestal stoppen bij 10 graden elevatie is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Als je de signalen van een satelliet ontvangt die slechts onder een hoek van 10 graden binnen komen, gaan ze wel 60km door de aardse atmosfeer van 11km hoog. Vooral in de noordelijke landen waar het swinters nogal eens sneeuw, heb je dus vaak dat de signalen eerst 60km door de sneeuwvlokken heen moeten voordat ze op je schotel vallen. Je snapt natuurlijk wel dat er dan geen ontvangst meer over is. Als je dus zo’n kleine elevatiehoek hebt, ben je wel heel erg aan het weer overgeleverd ondanks dat de signaalsterkte volgens de beam nog toereikend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jassy

Zal de launch nog weer ergens live te zien zijn?

Sedert de afgelaste lancering is er een testbeeld aanwezig op Astra 19.2°E

de ene keer "ASTRA 1N Launch" genaamd, dan weer "SES 3 Launch"

11023 H 22000 5/6

Denk dat je het op deze frequentie live zal kunnen volgen.

mvg,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...