Ga naar inhoud


"Rijst bakken voor Dummy's" - Hoe??


Sjattuh

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: leo1949
Hier de manier zoals ik dat doe en dan lukt het altijd.
De link hieronder is een algemene bereidingswijze.
Als je teveel water in de pan doet word de rijst papperig en kan je er rijstepap van maken is ook lekker met een scheutje abrico brandy.

http://www.diversetips.com/Koken/


Koken met alcohol eindigt bij meestal in een Pizza waarvan ik mij de volgende dag niet veel meer kan herinneren. laugh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept voor Basmatirijst op traditionele wijze gekookt:

  • Rijst spoelen met lauwwarm water om meelresten te verwijderen.
  • Koud water in een pan doen, 9 gewichtsdelen water op 5 gewichtsdelen rijst. Dus bijvoorbeeld 180gr(ml) water op 100gr rijst.
  • De rijst een kwartier in het water laten staan.
  • Dan het water snel aan de kook brengen in een gesloten pan, en de rijst daarna op een heel laag vuur 15 minuten laten koken.
  • Het deksel verwijderen, en de rijst losmaken met een vork o.i.d.
  • De rijst koud laten worden voordat hij gebakken wordt voor de nasi.

Basmatirijst is heerlijk geurig, en wordt in India als de beste rijst ter wereld beschouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Ik tracht al een poosje nasi voor elkaar te krijgen.

Alles lukt en zoals men bij Topchef zou zeggen: 'Alle smaken zitten eraan, maar het is een soort van papje.'

Ik krijg het dus niet droog... iemand tips?


Rijst: Parboiled of Basmati of Surinaamse rijst etc. of andere langkorrelige rijst koken met nog een z.g. pit erin, zodat de kern nog min of meer stevig is. rijst afkoelen of evt als die te veel doorgaard koud afspoelen.
Bij bereiding van nassi de rijst in een vergiet met kokend water warm spoelen en goed uitlekken, in de wok de nasigroente , vlees en kruiden aanzetten en de warmgespoelde/uitgelekte rijst meebakken.

Eet smakelijk.
Wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de meest prachtige beschrijvingen om een kopje rijst te koken. De mijne is verreweg de eenvoudigste.

 

Nog wel belangrijk: ik volg gewoon de kooktijd zoals die op het pak staat (10 minuten). Als je de rijst direct eet is dat goed. Als je daarna wil bakken moet je de kooktijd korter maken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je vroeg naar rijst bakken

 

het merendeel gaat over het correct koken

onafgezien van de vele rijst-soorten is koken wel een voorwaarde maar niet altijd

 

gerecht / recept afhankelijk

 

en elementair de toevoeging van de hoeveelheid vocht

 

die nassi, die jij nu noemt, is de rest van een voordaags klaargemaakt rijstgerecht en kent in het Asiatisch werelddeel meerdere namen

nassi zelf is eigenlijk een fantasienaam

 

rijst bakken is eerder carabian style met constante toevoeging van vocht

(enigzins qua methode als de risotto)

 

jullie zouden als Dumbo's eens wat vaker goede kook programma's moeten kijken in plaats van de allerhande.

 

ciao

 

 

 

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
je vroeg naar rijst bakken

het merendeel gaat over het correct koken
onafgezien van de vele rijst-soorten is koken wel een voorwaarde maar niet altijd

O lekker jij bakt de rijst direct uit de zak, goeie tip hahaha

gerecht / recept afhankelijk

en elementair de toevoeging van de hoeveelheid vocht, of je giet voor dat de rijst gaar is (een z.g. pit of byte houd etc) af in het vergiet.

die nassi, die jij nu noemt, is de rest van een voordaags klaargemaakt rijstgerecht en kent in het Asiatisch werelddeel meerdere namen
nassi zelf is eigenlijk een fantasienaam VEREUROPEEST Aziatisch quasi etc.

rijst bakken is eerder carabian style met constante toevoeging van vocht
(enigzins qua methode als de risotto) alleen is risotto met Alboriorijst of Canneronirijst rondkorrellige rijst die met bijv. witte wijn kippefond/bouillon, visfond/bouillon parmezaanse kaas etc. etc.

jullie zouden als Dumbo's eens wat vaker goede kook programma's moeten kijken in plaats van de allerhande.
allerhande is voor de gemakkelijke hobbykok die indruk wil maken met spullen uit potjes, zakjes met een enkele verse toevoeging.

ciao

Wiljo (boy bensdorf)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nasi (met 1 s) is Indonesisch voor gekookte rijst.

Nasi Goreng is gebakken rijst.

 

Zo uit het pak ken ik alleen risotto en dat is geen bakken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik zie de meest prachtige beschrijvingen om een kopje rijst te koken. De mijne is verreweg de eenvoudigste.
Ja dat wel, maar je giet de rijst af. Daarmee spoel je ook de smaak door de gootsteen en smaakt de rijst naar niks.

Als je moet afgieten heb je veel te veel water gebruikt en dat is altijd fout.(net als die snelkookrommel)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik zie de meest prachtige beschrijvingen om een kopje rijst te koken. De mijne is verreweg de eenvoudigste.
Ja dat wel, maar je giet de rijst af. Daarmee spoel je ook de smaak door de gootsteen en smaakt de rijst naar niks.

Als je moet afgieten heb je veel te veel water gebruikt en dat is altijd fout.(net als die snelkookrommel)


Mee eens. Zeker geurige rijstsoorten als Basmati en Pandan (Jasmijn) rijst moet je altijd in afgepaste hoeveelheden water koken, zodat al het water opgenomen wordt door de rijst. Anders giet je alle smaakstoffen door de gootsteen. Ik heb trouwens zo het idee dat originele Nasi Goreng met zilvervliesrijst gemaakt werd lang geleden. Geslepen witte rijst werd gezien als een luxe product, en toen dat op grote schaal beschikbaar kwam gingen veel van de Indonesiërs (toen nog Indiërs) daar op over. Het gevolg was dat ze Beriberi kregen, ofwel vitamine B gebrek.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Daarmee spoel je ook de smaak door de gootsteen en smaakt de rijst naar niks.


Maakt mij niet uit. Ik donder overal Surinaamse sambal op :D
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie

Maakt mij niet uit. Ik donder overal Surinaamse sambal op :D


Echte mannen prakken er madam genet doorheen. Langue06.gif

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...