Ga naar inhoud


OctoLNB met smalle kop


kwetal

Aanbevolen berichten

Op mijn visiosat met multifeed wil ik de quad lnb's op Astra 1 en 3 vervangen door octo's. Ik kan echter geen exemplaar vinden met een kegelvormige kop.(anders past het m.i. niet) Weet iemand of deze octo/kegel combinatie sowieso leverbaar is of heeft iemand hier al eens met succes twee exemplaren met cirkelvormige koppen weten te plaatsen?

 

Gr. Allard

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@kwetal

 

Wat dacht je van de Smart titanium Octo Switch LNB Gold

Het is niet precies wat je bedoeld maar deze feedhorn is 58mm op zijn grootste diameter maar loopt naar voren weer wat smaller toe en dan heb je ook nog eens een supergevoelige lnb.

Als je mij even de afstand geeft hoe ver de lnb van de schotel staat (meet dit precies naar het centrum van de schotel) en in de buurt van welke grote plaats je woont, dan kan ik precies voor je uitrekenen of deze lnb’s op je visiosat passen voor de Astra 1 en 3 combinatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit wat?

 

Smart Titanium Octo LNB

Het quad model hiervan zit ook op m'n T55,en past daarop wel goed.

 

Technische Daten:

Allgemein

 

Universal Octo LNB (analog und digitaltauglich)

Rauschmaß: 0,1 dB typ.

Verstärkung: 50 dB min.

LNB-Aufnahme / Feedhalterdurchmesser = 40 mm

Input Low Band: 10,7 - 11,7GHz

Input High Band: 11.7 - 12,75GHz

Output Low Band: 950 - 1950MHz

Output High Band: 1100 - 2150MHz

DVB-S und HDTV DVB-S2

Anschluß: 8x F-Buchse

Abmessungen BxHxT: ca. 63 x 145 x 143 mm

Gewicht: 490 g

post-28050-1318262094,4792_thumb.jpg


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor Gerard76, maar is dat niet dezelfde die ik 43 minuten eerder ook al adviseerde? Als hij de brandpuntafstand even door geeft, reken ik even na of het theoretisch kan en jij hebt praktijkervaring dat het kan maar dat wil nog niet zeggen dat het ook 100% goed is want 5mm te ver van elkaar werkt natuurlijk wel maar is niet 100%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smart titanium Octo Switch LNB Gold..... dat klinkt heel sjiek maar gelukkig is ie betaalbaar smile

 

Ik hoop dat er twee naast elkaar passen.

 

@ satkijker: Wat aardig dat je dat even wilt uitrekenen. Ik krijg al hoofdpijn bij het idee... Ik woon pakweg midden tussen Heerenveen en Emmeloord. Meten is niet mijn sterkste kant maar ik kom bij Astra 23.5 op 535 mm. Gerekend vanaf het centrum van de (elliptische) schotel tot de voorrand van de houder. De houder van de Astra 19.2 LNB staat 4 mm verder van de schotel.

 

Ik hoop dat je er wat mee kan anders moet ik nog maar eens gaan meten smile

 

met dank, Allard

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, eigenlijk had ik de maat moeten hebben van het hart van de schotel tot aan de voorzijde van de lnb. Maar goed, ik ben nu even van de maat uitgegaan die je me gegeven hebt en dan kom ik uit dat ze hart op hart 48mm van elkaar moeten staan.

De diameter van de voorgestelde lnb-octo is 58 mm. Er van uitgaande dat je nog wat winst hebt door de toelopende vorm van de feedhorn en dat de lnb allamaal naar het centrum staan gericht, kom je ongeveer op 56mm uit, dat is 8mm meer dan je in optimale situatie moet hebben. Nu is mijn ervaring dat 10-12mm verschil ook nog best werkt. Dit werd al bevestigd door Gerard 76. Maar eigenlijk zouden de twee lnb’s dus dichter naar elkaar toe moeten staan dan ze kunnen.

Ik heb ook nog gezocht op internet maar ook ik kan geen octo-lnb’s vinden met een smalle hals.

Als je dus toch voor deze twee satellietposities 8 aansluitingen wilt hebben, dan lijkt me deze Smart titanium Octo Switch LNB Gold toch de beste keus. Maar dan wel graag het volgende advies opvolgen.

Stel eerst de lnb voor de Astra 3 optimaal in positie. Het signaal van de Astra 3 is zwakker dan van de Astra 1 maar verlangt ook meer signaalkwaliteit omdat daar de moeilijker te ontvangen HD-kanalen op zitten die vooral door de codering die CanalDigitaal gebruikt in combinatie met de 8PSK-modulatie meer problemen geeft dan bijv. de ongecodeerde HD-zenders op de Astra 1 van ARD en ZDF. Een mooi voorbeeld hiervan is History-HD en Eurosport-HD.

Plaats dan de Astra 1 lnb strak tegen de Astra 3 lnb. De Astra 1 is zo sterk dat een kleine afwijking in de lnb-positie weinig uit maakt, zie ook de ervaringen van Gerard 76.

En nu even een grapje kwetal. Nu kun je beter zeggen kwenie, maar over enige tijd zal het zeker kwetal worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwetal,

 

Ik lees dit topic met belangstelling. Maar ik zat zo te denken is een optie wellicht om met quad's te gaan werken in combi met een multiswitch? De kosten hiervan in z'n totaliteit zouden wel eens ernstig kunnen meevallen met wat shoppen en het resultaat beter dan de nu voorliggende optie.

 

Groeten Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank voor je uitgebreide uitleg. Er blijft dus een risico dat het niet past of niet goed gaat passen. Uitgaande van je rekenwijze vrees ik dat het nog wat krapper wordt omdat de feitelijke brandpuntsafstand nog zo'n 40 mm korter is (gerekend tot de voorzijde van de kegel van de Alps LNB)

 

Het een en ander betekent wel dat het met de Visiosat HD niet goed mogelijk is om meer dan 4 tuners aan te sluiten op de 4 gangbare satellietposities. Ook bij de quattro's (nog even afgezien van de meerkosten van de multiswitch) zie ik geen kegelvormige koppen in het aanbod.

 

Ik ga er nog even over prakkiseren wat nu het verstandigste is.

 

Kwenie is idd een passender nick voor een onwetende vragensteller smile

 

met dank, Allard

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwetal

 

Zo zie je dat er met een grotere offset-schotel meer mogenlijkheden zijn dan met een wat kleinere schotel. Maar het is natuurlijk ook niet persé noodzakelijk om alle lnb’s op dezelfde schotel te zetten. Soms is het beter om twee schotels te gebruiken. Als je de quad-lnb’s op een Triax 110 gebruikt, is er geen vuiltje aan de lucht en uiteindelijk kun je ze toch allemaal via een diseqc-switch met elkaar verbinden want zo’n switch weet echt niet of al die lnb’s op 1 of op 2 schotels gemonteerd zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er het verstandigste aan doet om alles te laten zoals het nu is en er gewoon een schoteltje bij te zetten. Een Triax 64 met de CanalDigitaal-duo-lnb-quad of een Triax 78cm met een Duo Astra 1/3 Quad Maximum AMBQ 24 lnb. Dan ben je het goedkoopste uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tweede schotel? Heb ik ook al aan gedacht maar daarbij komt één probleempje van niet technische aard. Mijn vrouw wil het niet. Voor een vrije zuidelijke horizon en niet al te idioot lange bekabeling moet ie in de tuin en dat is toevallig net het paradijsje van mijn vrouw. Ze hecht nogal aan esthetiek en helaas valt een schotel daar niet onder...... Laat staan twee schotels. Ze is al mee geweest naar de schotelboer om een zo klein mogelijk exemplaar uit te zoeken. Dus kun je wel nagaan. Daarnaast heb ik al flink moeten zeuren om de Ribus wat bij te snoeien dus voor dit jaar is de rek er al helemaal uit. En mocht ik ooit eens ruimte krijgen voor een tweede schotel dan richt ik die liever op wat meer oostelijk posities.

 

Ik denk dat ik voorlopig eens ga experimenteren met één octo LNB op de 23.5 positie. Mocht dat niet goed uitpakken dan kan ik hem altijd nog op de 19.2 positie plaatsen en de alps-quad op 23.5 handhaven. Dat moet altijd passen en dat levert in ieder geval 4 nieuwe aansluitmogelijkheden op de hoofdsatelliet op. HDTV op de slaapkamer is (vooralsnog) niet echt belangrijk.

 

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken.

 

Gr. Allard

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo kwetal

 

Ja, aan je vrouw heb je je natuurlijk ook te schikken.

Maar natuurlijk gaat dat met één Smart titanium Octo Switch LNB Gold lukken. Door slechts één lnb met een grotere feedhorn te nemen, kun je gemakkelijk de hart op hart afstand van 48mm bereiken en daarbij maakt het niet uit of die octo-lnb nu op de positie van de 23,5 graden komt te staan of op de positie 19,2 graden. Het is in beide situaties dringen geblazen. Als hij op de positie 23,5 graden komt te staan, heb je ook zeker voldoende ruimte tot de lnb van de 28,2 graden (Astra 2).

Ik heb het nog even voor je uitgerekend maar de onderlinge hart op hart afstand van die twee moet 51,5mm zijn en dat is dus nog 3,5mm meer dan tussen Astra 1 en 3.

Laat straks nog even weten of het naar tevredenheid gelukt is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een multiswitch van emp/centauri geïnstalleerd en daar kunnen ook quad lnb's op aan gesloten worden. De prijs daarvan valt inderdaad mee ( in Duitsland via internet gekocht). Wat dat betreft vind ik jou idee zo slecht nog niet, helemaal als ik kijk wat octo lnb's moeten kosten. T.s kan in dat geval gewoon zijn huidige lnb's gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ satkijker:

 

Indien er uiteindelijk maar ruimte is voor één octoLNB met "normale" feedhorn (en daar lijkt het sterk op) dan zet ik die toch liever op 19.2 dan op 23.5 i.v.m. de ruimere bruikbaarheid van de dan verkregen extra aansluitingen. Astra 3 is vooral interessant indien het extra HD tuners zou gaan. Ik zal het zeker laten weten indien het gelukt is maar voordat ik hem bestel ga ik eerst nog even uitzoeken hoe dat zit met die multiswitch.

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...