Ga naar inhoud


Afstellen met laptop en/of satfinder


humaxima

Aanbevolen berichten

Moraal gewoon schoteltje en gewoon LNBtje gebruiken.

Effe aan verschil met Greenwich nul meridiaan denken. Moet je verrekenen met jouw lengtegraad en elevatie met jouw breedtegraad. Hier is geen PC voor nodig. Een gratis Wegenkaart van die cash & carry discounter doet het ook.

Kompas ook niet nodig. Kies een ingestelde frequentie na instellen elevatie en bvk sat rond de 0 graden of Astra 1

Dan voorzichtig licht geklem in de beugel zoeken links rechts tot zichtbaar signaal zender. dan elevatie zonodig corrigeren optisch of met signaal en quality meter van receiver zelf, hebben ze allemaal. Hiervor gebruike men een 2e persoon met gebarentaal, niks mobieltje. Waterpas komt zo nauw niet.

Maar als je wil vullen met ringen. Bij dubbele kop staat HB rechts van je en Astra links als je ervoor staat. Beetje twisten (skew) voor optimalisatie en LNB's in uit stellen voor super optimaal. Maar in digitaal tijdperk is dit overkill

In oertijd deed ik zaken met antieke Altai antennerotor en mijn vrouw kon nog sturen op witte en zwarte spike. Die rotor gebruik ik nog voor zware wind correcties bij storm. :-)

Niks PC toestanden. Hoe doen die tig miljoen wokkijkers elders dat dan? Er zijn plaatsen maken ze woks van colablikjes.....

Heb zo'n sat finder, op 18 jaar 3x gebruikt. Rest doe ik blind.

Hij vertelt je tenzij heel duur niet wie je vast hebt...

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: rudolfdebeer
Hij vertelt je tenzij heel duur niet wie je vast hebt...

Dat is natuurlijk zo, als je het trouwens goed doet hoef je ook maar eens in de zoveel tijd (elke keer als je na ca, 10 jaar een nieuwe schotel koopt ofzo).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tha Great Mac

 

Je schrijft: Overigens blijf ik er wel bij dat een mast zuiver waterpas moet staan en dat de skew moet worden geregeld op de schotel zelf. Maar dat moet dan wel mogelijk zijn natuurlijk.

Een beetje koppig ben je wel wat betreft het verticaal zetten van de mast bij een Multytenne. Misschien dat ik het je met een ander voorbeeld duidelijk kan maken.

Stel nu dat je dat je een 88cm Triax-schotel hebt met multyfeedhouder waar je 4 lnb’s op hebt staan. Dan weet je dat je die multyfeedhouder in Nederland ongeveer 10 graden schuin moet hebben staan om alle 4 de lnb’s in het brandpunt van de schotel te krijgen uiteraard samen met de juiste zijdelingse instelling op de rail. Als je diezelfde schotel met multyfeed-houder in Polen gaat gebruiken, zal deze multyfeedhouder in een geheel andere stand moeten staan. Stel nu dat de multyfeedhouder niet scheef in te stellen zou zijn, dan heb je altijd nog de mogenlijkheid op de mast schuin te zetten. En zo is het natuurlijk ook met de Multytenne want daar zijn de 4 lnb’s ook niet in te stellen. De Multytenne is ook nog prima in Londen te gebruiken als je daar de mast maar 8 graden schuin zet richting oosten want de Multytenne is gemaakt voor longitude 8 graden oost.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Overigens blijf ik er wel bij dat een mast zuiver waterpas moet staan

Voor zover ik kan beoordelen is dat alleen het geval bij een draaibare opstelling.
En zelfs dan kun je met aanpassing van de lengte-/breedtegraden nog e.e.a. compenseren.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Satkijker, je zit dan alleen wel met het probleem dat alhoewel de LNB's wel in het brandpunt van de schotel staat, de skew van de lnb's niet meer klopt.

Omdat je alle LNB's door het kantelen van de schotel tegelijk "verstelt", staat er slechts één LNB skew optimaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Overigens blijf ik er wel bij dat een mast zuiver waterpas moet staan

Voor zover ik kan beoordelen is dat alleen het geval bij een draaibare opstelling.
En zelfs dan kun je met aanpassing van de lengte-/breedtegraden nog e.e.a. compenseren.

vGnp


Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Met de aanpassing van lengte -/ breedte graden kun je alleen een scheefstand naar noord of zuid compenseren een scheefstand naar oost of west van de mast ga je daar absoluut niet mee oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceesv

Je begint het een beetje door te krijgen. Als de Multytenne flink wat westelijker staat dan waar die voor ontworpen is, dan moet de skew van de afzonderlijke lnb’s inderdaad ook verder gedraaid staan. Aangezien je de skew van de afzonderlijke lnb’s in de Multytenne niet in kunt stellen omdat de 4 afzonderlijke lnb’s rechthoekig zijn en in rechthoekige uitsparingen gemonteerd zijn, is dan ook de enige mogelijkheid om de mast schuin te zetten waardoor de gehele schotel en dus ook de vier afzonderlijke lnb’s in een andere stand komen te staan waardoor de skew ook weer perfect goed komt te staan overeenkomstig de longitude waarvoor de de Multytenne gemaakt is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Satkijker, ik snap exact wat je bedoelt, dat is het probleem niet. Wat ik meer bedoelde was, dat het jammer is dat je de skew van betreffende schotel niet kan aanpassen en je het dus kennelijk met mast en al moet doen. Dat maakt precies die schotel niet echt een goede keuze. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalde het al eerder aan betreffende een triax met multifeedhouder. Ik zit met hetzelfde euvel dat de lnbhouder eigenlijk niet schuin genoeg in de feedarm zit. De mast schuin zetten daar heb ik al eens aan zitten denken. De triax multilnbhouder is blijkbaar gebouwd voor een meer oostwaarts gelegen plaats. Eigenlijk wel een minpunt aan de triax en dus ook aan de multytenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tha Great Mac

 

Helaas maakt de fabrikant Technisat maar één Multytenne en dat is de Multytenne die voor Duitsland optimaal is voor longitude 8 graden oost. Blijkbaar hebben ze geen behoefte om de Multytenne ook voor Engeland of noord Frankrijk te maken want het moeten natuurlijk wel gebieden zijn waar ook de beam van de Astra 2D te ontvangen zijn want dat is het sterke punt van de Multytenne, de Astra 1, 2, 3 en Hotbird waarbij op de Astra 2 de ongecodeerde zenders BBC1, 2, 3, 4 en ITV te ontvangen zijn.

Dat de onderlinge afstand van de lnb’s in bovengenoemde landen niet helemaal optimaal zijn, is een kleine foutafwijking die door de kleine schotelafmetingen marginal zijn maar waardoor je niet het optimale signaal verkrijgt, maar veel erger is dat als vooral de twee buitenste lnb’s ( de Hotbird en de Astra 2) deze niet op de juiste hoogte staan afgesteld bij een verticale mast, zodat de signaalsterkte en kwaliteit ver beneden de bedoelde kwaliteit blijft.

Dus wil je optimaal gebruik maken van de Multytenne, dan moet je de mast schuin zetten afhankelijk van de longitude waar je woont t.o.v. de ontwerppositie 8 graden oost.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt zelfs met 88 triax zo nauw niet op de gangbaresatellieten, mits vrij zicht. Gaat het zeer kritisch dan heb je een receiver met hoge tresshold. Kun je alles gaan nalopen, incl F-connectors.....

 

Heb er al geinstalleerd aan meest kromme paal incl Stab rotor en nog geen probleem (Met juist dezelfde Daewoo DSD3032E als waarmee ik digitaal begon). En niks nagetuned. 15 minuten. En niet dagelijks werk, gewoon uithelpen. Geef toe een KAON is iets lastiger. Snoept meer af. Principe ze doen het in de rimboe ook zo. Schietloodje is meest gangbare tool, nog geeneens waterpas. Dingen als Turksat gaan lastiger wegens verminder vrij zicht door elevatie correctie. En ja skew is nodig voor Hispasat (doen H en V op een frequentie daar!!!)

 

Een installateur is voor op dak. Meestal is te hoog voor vandaal voldoende of op vloerniveau achtertuin.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...