Ga naar inhoud


Probleem met de electrische installatie in huis.


bigtwin

Aanbevolen berichten


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: columbo
wat een Bullshit ,

Dank voor deze zeer genuanceerde opmerking.

Citaat:
de fase of 0 op een app. maakt niets uit,daar het om wisselspanning gaat.

Alsof ik niet zie weten hoe wisselspanning werkt. Waarom het gaat is dat er filters in elektronische apparatuur zitten. Die filters liggen met één pootje aan de aarde, en al naar gelang de fase en de nul aangesloten zijn kun je wel of geen kleine stoorspanning op de kast krijgen, en andere probleempjes. Ga maar eens vragen bij een serieuze HiFi winkel, die hebben apparaatjes die er voor zorgen dat alle apparatuur op dezelfde manier op het lichtnet wordt aangesloten om brom te voorkomen.

Citaat:
We hebben hier overigens prima wand contaktdozen, en wie zegt dat waar de fase of nul op een WCD moet worden aangesloten?

Nee, nogal logisch bij ons maakt het niet uit. Maar als je een wcd hebt waar de steker maar op één manier in past, dan is wel degelijk voorgeschreven wat fase en wat nul is.

Citaat:
Andere landen nemen het niet zo nauw met de veiligheid eisen.

Daar heb je helemaal gelijk in. Alle landen die de fase en de nul wel goed gedefinieerd op de wcd aansluiten nemen het niet nauw met de veiligheid ?!? Zwitserland is zo'n voorbeeld, een zooitje is het daar.

Citaat:
Je hebt gewoon de inst.niet goed aangelegt!

Ook daar heb je helemaal gelijk in. Al mijn 7 groepen hebben een eigen automatische overbelasting- annex aardschakelaar. Dat is heel slecht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Ben ik met je eens, een fase EN een nul worden NIET aangesloten op het chassis bij wasmachines en friteuzes.

Wie zegt dat dan??

Citaat:
Verder blijf ik volhouden dat de vloer de mogelijke boosdoener is. Hij heeft immers een stenen (betonnen?) vloer en dan dient het apparaat als aarde . . . bingo.

Leg mij dan a.u.b. even uit hoe hij 98V tussen randaardes van twee wcd's kan meten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
correctie:

Het was tussen een randaarde en de verwarmingsbuis.

Dat was de originele melding. Later heb ik hem verzocht met behulp van een verlengsnoer tussen twee wcd's te meten, en dan schrijft hij dit:

Citaat:
Ik heb idd tussen de randaarde van een goede en een foute wcd gemeten, inderdaad ook dezelfde 98V.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dergelijk probleem begint een elektricien met de aarding te meten,dit moet met een aardingsmeter is een meettoestel speciaal voor dit doel. Er worden nml twee hulpelektroden gebruikt. Indien de aarding in Belgie lager is dan 30 ohm dan test men (keurder) met een multimeter tussen de aarding (binneninstallatie afgekoppeld) en een lange draad de verbinding tussen de aarding van het stopkontakt. Installatie spanningsloos. Op de wijze wordt ook de aarding van alle genaakbare delen (metalen gootsteen bv) nagezien. Bij een keuring wordt dit bij alle stpkt van de woning gedaan. Indien er op een stpkt geen aarding is moeten alle stpkt geopend worden om de slechte verbinding op te zoeken. Het gebeurt soms dat bij het in de muur steken van het stpkt een draad loskomt.

De isolatie van de installatie dient eveneens gemeten te worden met een isolatiemeter. Dit toestel wekt een spanning tussen de 250v en 1000volt op en wordt tussen de aardelektrode en de stroomdraden gemeten.Natuurlijk moet de spanning uitgeschakeld zijn. De isolatie waarde moet hoger zijn dan 500k ohm(Belgie).

Deze meting doe je kring per kring dan meet je op welke kring er een probleem is. Bij een probleem begin je met alle toestellen uit het stopkontakt te halen,is het nu goed dan is er een probleem met een toestel (meestal).

Elektriciteit is levensbedreigend ik vind dat er hier geen risico's mogen genomen worden. Het is niet zoals bij satelliet ik probeer eens.... Een verliestroomschakelaar van 300mA (hoofdverliesstroomschakelaar) schakelt pas uit bij een waarde hoger dan 300mA,dit wil zeggen dat er ondertussen wel 230v maal 0,3ampere is 69watt 24/24u naar de aarde stroomt dit kost dus geld (90 euro per jaar). Stroomverlies kan hierbij brand veroorzaken. Een stroom van 100mA is reeds gevaarlijk voor het hart ! Een elektriciteitsnet bestaat niet altijd uit drie fase en nul. Op het oude net (Belgie) heb je tussen de fasen 230volt en tussen een fase en de nul(aarding) 130volt. Bij een net 3x400volt is er 400volt tussen de fasen en 230volt tussen een fase en de nul. Het minste dat er direct moet gebeuren is de kring die het verlies veroorzaakt uitschakelen,zekering per zekering afzetten en zien of de spanning op het toestel weg is. Haal er desnoods een elektricien bij om de fout te zoeken.Als je twijfelt,luister alleen naar uitleg waar je kan op rekenen. Bel desnoods het keuringsbedrijf op die geven gratis uitleg. Als men stroom voelt is er een isolatieprobleem.De aarding,verliesstroomschakelaar zijn veiligheden. De isolatiefout zoeken is het belangrijkste. Ook altijd de landelijke normen respecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Origineel bericht van: mereltje
Zou het betreffende apparaat zelf niet stuk kunnen zijn ??


Als dat het geval was en de aarding goed had de aardlekschakelaar in werking getreden.


Niet als je onder de 30 milli's blijft. En ga er maar van uit
dat je onder de 30 milli's ook voelt.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Con
Ben ik met je eens, een fase EN een nul worden NIET aangesloten op het chassis bij wasmachines en friteuzes.

Wie zegt dat dan??

Citaat:
Verder blijf ik volhouden dat de vloer de mogelijke boosdoener is. Hij heeft immers een stenen (betonnen?) vloer en dan dient het apparaat als aarde . . . bingo.

Leg mij dan a.u.b. even uit hoe hij 98V tussen randaardes van twee wcd's kan meten.


Mee eens, ook boeiend maar dan nog heb je geen spanning op een
apparaat.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Fatfreddy
correctie:

Het was tussen een randaarde en de verwarmingsbuis.

Dat was de originele melding. Later heb ik hem verzocht met behulp van een verlengsnoer tussen twee wcd's te meten, en dan schrijft hij dit:

Citaat:
Ik heb idd tussen de randaarde van een goede en een foute wcd gemeten, inderdaad ook dezelfde 98V.


Neem mij niet kwalijk dan heb ik daar overheen gelezen. Als er tussen de z.g. goede wcd en waterleiding,verwarmingspijp geen spanningsverschil is er vanuit gaande dat de aardpen goed functioneert dan is er inderdaad tussen foute wcd en centraal aardingspunt geen verbinding.

Ik vind het overigens maar een foute oplossing van die klusser die bij Bigtwin bezig is geweest om de aarde dan maar via een wcd van een andere groep te laten verlopen maar dat terzijde. Ik zou zelf een gewoon een aarddraad erbij hebben getrokken in de leiding.

Oplossing nu is vanaf wcd te gaan zoeken tot het punt waar de aarddraad nog wel verbinding heeft met aarde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Mee eens, ook boeiend maar dan nog heb je geen spanning op een apparaat.

HG CC


Kijk er nu eens zo tegen aan: die hele "aarding" van die foute wcd's (die dus niet aan aarde ligt!) fungeert nu als een soort van zwevende verbinding tussen al die apparaten. Filters die aan aarde zouden moeten liggen zijn nu met elkaar doorgekoppeld. Weet jij wat dat voor rare effecten oplevert? Ik niet, maar dat kan best de verklaring voor die 98V zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

een verlies van 30mA is een foute isolatie van ongeveer 7,7k ohm

bij 230v,bij een keuring is dit niet goed het moet minstens 500k ohm zijn. Dergelijke slechte waarden hebben we meestal op plaatsen die aan vocht blootgesteld zijn zoals tuinverlichting.

Met een normale bedrading is de 500k ohm geen probleem. Zelfs oudere woningen van voor 1950 halen dit. Als er geen kabelbeschadigingen of vochtproblemen zijn. Ken je niemand die een isolatiemeter heeft? In oudere woningen van voor 1981 (Belgie) was niet op ieder stopkontakt aarding verplicht enkel op wasmachine enz. Het gebeurt soms dat men achteraf een kabel bijplaatst die dan wel met aardgeleider is maar niet in verbinding is met de aarding. Als men dan nog eens een stpkt bijplaatst is men dan in de veronderstelling dat er aarding is terwijl dit in werkelijkheid niet is. Is dit hier zo? Hier in Belgie moeten alle woningen bij verkoop gekeurd worden,dergelijke fouten op bijgeplaatste stpkt komen veel voor.

Daarom doet de keuring de potentiaaltest tussen de aardpin en alle stpkt. Daarom mag een stpkt zonder aarding niet vervangen worden door een met,maar wel door een zonder.Omdat de gebruiker niet de indruk zou hebben dat er aarding is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Jongens, wat maken jullie het toch moeilijk...

 

Grunnsat, heeft gelijk dat de verliezen komen van de Netfilters van je apparaten. En je kan aleen die spanning krijgen op je aarding als de aardingsdraad ergens onderbroken ligt. Zo simpel is het.

 

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Con
Mee eens, ook boeiend maar dan nog heb je geen spanning op een apparaat.

 

HG CC

 

Kijk er nu eens zo tegen aan: die hele "aarding" van die foute wcd's (die dus niet aan aarde ligt!) fungeert nu als een soort van zwevende verbinding tussen al die apparaten. Filters die aan aarde zouden moeten liggen zijn nu met elkaar doorgekoppeld. Weet jij wat dat voor rare effecten oplevert? Ik niet, maar dat kan best de verklaring voor die 98V zijn.

 

De verklaring wordt duidelijk op bijgevoegde tekening. De netfilter is een los model te koop in de onderdelenhandel, maar hetzelfde type wordt gebruikt in bvb PC's, monitor enz. Soms ook ingewerkt op de print, en dit bij verschillende toestellen.

 

Hetzelfde systeem wordt ook gebruikt in apparaten ZONDER randaarde, met dit verschil dat hier géén verbinding is met de aardingsklem. Meestal gaat het dan om toestellen met een metalen behuizing, (Satontvangers, DVD's enz). Bij deze toestellen krijg je dus een spanning op de behuizing, tenzij dat de kast via een andere weg verbonden is met de aarde. (kabelaansluiting, LNB, Motor enz)

 

Dat de spanning in dit geval 98V is en geen 110V of 230V hangt af van de aardingsweerstand (op het punt waar je je meting doet vb waterleiding) maar ook van de manier van "netfilteren", de gebruikte condensatoren en het feit dat de netfilters op verschillende fasen kunnen staan. (Een groot deel van de filters staat mogelijks met elkaar verbonden met de aardingsdraad van je installatie, zoals Grunnsat terecht opmerkt!)

 

Hoe los je dit op?

 

De simpelste manier om dit te vinden is zo'n testertje (schroevendraaier of zo) met een neon-lampje.

 

1 Zet het testertje op een plaats waar je de prikken krijgt, (een duim of vinger op het metalen ringetje achteraan op de schroevendraaier, spreekt vanzelf) Het lampje moet nu branden.

 

2 Stekker uit en op de aarding meten van je stopcontact. Brand het nog dan komt de spanning uit je aarding van het stopcontact. In dit geval ligt de aardingsweg open

 

3 Brandt het niet, dan komt de spanning uit dit toestel.

Steek het apparaat terug in en kijk op de aarding van een stopcontact in de buurt.

 

4 Als je hier nu ook de spanning krijgt ligt je aardingsweg open.

 

Als de aardingsweg open ligt, (punt 2 en 4) ga je kijken op de aardingsrail van je verdeelkast.

 

5 Zit daar de spanning op dan is de weg naar je aardingspin verbroken. Hangt er nu vanaf of je verder kan zoeken (appartementsgebouw?). In België is er verplicht een verbreekklem, dus als je die hebt en weet staan kan je verder zoeken op die klem. (Zoals aangeduid op de tekening)

 

6 Meet je op de aardingsrail géén spanning dan moet je de weg van de meterkast naar je stopcontact opvolgen...

(je kan dan wel de aarding van de meterkast gebruiken via een losse draad als referentie om te meten!)

 

Op deze manier moet je toch een idee krijgen waar de fout zich bevind.

 

Eddy Vl

 

post-32896-1318262134,991_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...