Ga naar inhoud


Probleem met de electrische installatie in huis.


bigtwin

Aanbevolen berichten

Ik heb eerder begrepen dat er hier mensen zijn die verstand van stroom en/of meterkasten hebben, dus wil ik even een vraag stellen. Ik heb nl. een probleem en wel het volgende:

 

Ik heb in de keuken een tijd geleden een paar extra stopcontacten aangelegd. Ik heb toen iemand in huis gehad die me met het aansluiten in de meterkast heeft geholpen.

 

Het probleem is dat ik stroom voel, als ik de vaatwasser bedien (aluminium binnenkant). Sinds kort heb ik een nieuwe friteuse (ook aluminium buitenkant) en ook die geeft me "prik" als die op een stopcontact uit dezelfde groep is aangesloten.

 

Meten (multimeter tussen aarde van het stopcontact en een koperen verwarmingsleiding) geeft aan dat er 98 volt op staat (ingesteld op het meten van wisselspanning).

 

Veel onderzoek levert op dat dit probleem zich alleen voordoet op die extra aangelegde stopcontacten. Een blik in de meterkast leerde me wat ik me nu eigenlijk ook wel kan herinneren.

 

Destijds zijn die extra stopcontacten om plaatsredenen op een niet geaarde groep aangesloten. De aarde voor die stopcontacten is op een andere, wel geaarde groep aangesloten.

 

Mijn vraag is nu, kan alleen het mixen van groepen dit probleem veroorzaken, of moet er toch iets anders aan de hand zijn? Ik heb nl. ook een groep, waar de ymvkas (of was het nou vmvkas) kabel voor buiten op zit. Maar deze groep heeft dit probleem niet. Althans, daar kan ik het niet meten.

 

Iemand een idee wat ik hier mee aan moet?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja, ik heb een aardlekschakelaar, die destijds bij de bouw zo is aangelegd als hij nu is.

 

Maar juist het feit dat deze stopcontacten op een niet geaarde groep zijn aangesloten, met de aarde van een andere groep, maakt me bang dat niet de goede groep eruit slaat in geval van electrische problemen.

 

En, heeft iedereen dat dan, dat de vaatwasser prikt als je op blote voeten op een tegelvloer staat? Klinkt mij nl. niet als heel gangbaar...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vaatwasser zou moeten zijn aangesloten met een randaarde stekker. De randaarde van de stekker is aangesloten op het huis van de vaatwasser. (Zelfde voor de friteuse)

Er bestaat niet zoiets als een "geaarde groep". Elke groep bestaat uit een fase en nul aansluiting. De eventuele aardedraad wordt aangesloten op een aarding rail welke is verbonden met de aarde die het huis binnenkomt. (Al dan niet aangesloten op een eigen "aardpuls")

Wat er nu is gedaan is technisch gezien niet 100% correct, immers de aarde loopt via de aansluiting van een andere groep, terwijl hij gewoon met de fase en nul naar de meterkast had moeten gaan. (Dit kan trouwens grote problemen geven met beveiligingsautomaten die ook de "nul spanning" meten... Een voorbeeld van zo'n automaat is een Holec Alamat)

Maar elektrisch gezien zou het goed moeten wezen. Dus je zou op je aardaansluiting van de extra contactdozen naar aarde 0V moeten meten. Elke andere spanning betekend dat er geen of een (zeer) slechte verbinding in de aardaansluiting van de contactdoos zit!

Als ik jouw was zou ik er meteen een gekwalificeerd elektricien bij halen. Want hier zit iets niet goed!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De aarde van alle groepen komen op een gegeven moment toch weer bij elkaar en is dezelfde.
Als de aardlekschakelaar niet reageerd is er geen vuiltje aan de lucht.

Zonder een tekening (schema) van de meterkast is dit een zeer discutabele uitspraak.
Het is zeer goed mogelijk dat de extra groep niet via de aardlekschakelaar is aangesloten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of die aarde wel goed zit.

 

Dat potentiaalverschil komt van de schakelende voedingen in de apparatuur.

Als de aarde goed is aangesloten zou je dat niet moeten voelen.

 

Zit de aarde bij die stopcontacten en in de meterkast wel goed?

 

Of heb je een oude installatie die ooit op de waterleiding geaard zat in plaats van met een separate aardpen.

 

Het kan zijn dat ondertussen de waterleiding die het huis in komt van kunststof is en zodoende niet (meer) voor goede aarding zorgt.

 

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle groepen met een aarding hebben de aarddraden allemaal in de meterkast aan elkaar en vervolgens op de aardaansluiting naar buiten. Het aansluiten van wandcontactdozen (wcd) op een niet geaarde groep en de aarddraad van een wel geaarde groep gebruiken om toch te aarden werkt dus prima. Er is ook geen risico voor het uitspringen van de verkeerde groep. Echter volgens de regels voor elektrische installaties, de NEN1010,

is het verboden dit zo te doen.

 

Voor de prikverschijnselen kun je proberen de stekkers van de apparaten die dat doen om te draaien. En zit de aarddraad van de andere groep wel echt goed aan de nieuw aangelegde wcd's?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er natuurlijk van uit dat de aardlekschakelaar wel goed is aangesloten en werkt.

Je kunt proberen door de 2 punten waartussen je die 100 volt meet, door te verbinden met een draad. Als er dan vette vonken om je oren vliegen...dan is er iets niet goed.

 

Je kunt de werking van de aardlekschakelaar kontroleren door de nul met de randaarde van de verschillende groepen door te verbinden. Dan moet hij er onmiddelijk uitvliegen.

Dus ook bij de nieuwe wandkontaktdozen. Kijk waar de nul zit en verbind die even door met de aarde van het stopkontakt.

Als er niets gebeurd...dan is het wegwezen en er een installateur bijhalen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker een aarde aansluiten.

En of dit een goede aarde is die meegeleverd wordt door het energiebedrijf of een eigen goede aarde is, dat is om het even.

Heb je een aardlek er tussen zitten van 0,30ma dan heb je alsnog een hulpaarde nodig in de vorm van een aardpen.

En als jij een prikkeling voelt en zelf al met een multimeter (al heb je dat snel) een behoorlijke spanning meet dan is dat niet fijn.

Als een apparaat een lekspanning geeft komt het apparaat volledig onder stoom, en dat lijkt mij niet fijn bij een boiler of een cv installatie die ook je badwater verwarmd.

Dus ik zou als direct dit oplossen, dit is levensgevaarlijk.

Je mag niets meten over de aarde, daar is het de aarde voor.

 

Ymckaz is een grondkabel met stalen ommanteling.

Hiervan wordt ook vaak ten onrechte de litze die ook in het stalen harnas zit als aarde gebruikt.

Dit is niet de bedoeling.

Er moeten in de kabel de fase/nul/aarde zitten.

En de litse is allen een extra beveiliging tegen het doorgraven, vandaar dat die ook aan de aarde moet liggen.

Meestal wordt dit niet gedaan, en gebruikt men een kabel met een ader minder (goedkoper), maar niet juist.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeker de aarde eens na laten meten.

als je iets voelt zegt dat iets dat het niet goed is.

hier jaren geleden ook gehad en bleek dat de aardpen langs een andere pen was gegaan vandaar dat we dezelfde symptomen hadden.

voor de zekerheid een nieuwe aardpen slaan en meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus gewoon troep van een voeding.

 

Direct aan de 230V voelt anders, dan type je even niet zo snel meer.

Doet een dag later je elleboog nog zeer.

 

Maar het betekent wel dat er iets mis is met de aarding.

 

Als de vraagsteller geen ervaring heeft met dit soort dingen zou ik adviseren er iemand bij te halen die dat wel heeft.

 

Achter de meterkast zit alles meestal wel achter de aardlekschakelaar en is het dus relatief veilig, in de meterkast moet je gewoon weten wat je doet en er anders afblijven.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...