Ga naar inhoud


hoe zit dat nu met die energie prijzen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac

Ja, hiermee zeggen ze net niet genoeg. Ik zal ze wellicht morgen ff vervelen met een vraag om voorbeelden. Lijkt me fair dat ze gedetailleerde uitleg geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee, het is geen 320 Watt per stuk, maar 43 Watt.

Acht stuks is dus 320 Watt, maar dat haal je eigenlijk nooit, omdat het opgegeven vermogen alleen onder ideale laboratorium omstandigheden bereikt kan worden.

Meestal moet je er ongeveer 20% van aftrekken.

Dan heb je dus 250 Watt.

De opbrengst van de panelen die ik al had, kan ik in de gaten houden door een verbruiksmetertje die toevalling in twee richtingen werkt.

Het metertje steek ik in het stopcontact, en in die meter steek ik de stekker van de inverters.

Aan het eind van de dag kan ik dan precies zien hoeveel er geproduceerd is.

De 4 panelen die ik tijdelijk in een proefopstelling in de tuin heb staan, leveren hun stroom ook via dit metertje, en ik kan dus zien dat de opbrengst hoger is geworden.

Sinds vandaag heb ik de overige vier panelen bijgeplaatst op het platte dak, ook tijdelijk aangesloten, maar van deze vier panelen kan ik de opbrengst nog niet bemeteren, omdat deze stroom op een ander punt mijn huis binnen komt.

Maar het is nu al duidelijk geworden, dat er merkbaar meer gratis stroom beschikbaar is.

Ik lach in mijn vuistje, want 52% van de electriciteitsprijs bestaat uit belastingen, en die hoef ik nu veel minder te betalen!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...