Ga naar inhoud


hoe zit dat nu met die energie prijzen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik heb nog vers in mijn geheugen liggen dat vorig jaar de energiebedrijven ondanks de lagere energieprijzen op dat moment de prijzen handhaafden of zelf nog lieten stijgen omdat ze niet naar de prijzen van dat moment keken, maar naar de prijzen van een jaar daarvoor.

 

Nu zijn we dus zo ongeveer een jaar verder en opnieuw beginnen ze te waarschuwen dat de prijzen weer gaan stijgen.

 

Naar welke prijzen kijken ze nu dan?

 

Ik zou toch verwachten dat als ze vorig jaar naar een jaar daarvoor keken ze dat nu ook moeten doen en toen lagen de prijzen toch aanzienlijk lager dan op dit moment.

 

Worden we nu met z'n allen gewoon een poot uitgedraait, is de informatie die de energiebedrijven nu op TV geven bangmakerij in de hoop dat je een 3 jarig contract afsluit zodat ze niet het goedkopere tarief van vorig jaar moeten berekenen of ben ik gewoon zo'n oen die er helemaal niets van snapt?

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Tha Great Mac

Nou... Ze willen wel mensen aan zich binden.

 

Ik heb een éénjarig contract bij Energie-Direct en werd onlangs gebeld of ik wilde blijven profiteren. Ik ga nooit ergens zomaar op in, dus ik stelde voor dat ze me de details per e-mail zouden sturen. Wat denk je? Als ze dat deden, was het feitelijk al een overeenkomst, welke ik dan nog binnen 7 dagen zou kunnen annuleren. Een overeenkomst voor 5 jaar bleek. Ik heb maar vriendelijk bedankt en kijk nog ff rustig rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Gerrit B, de prijzen stijgen wel degelijk en ook nog best hard.

Op 1 maart 2011 heb ik bij Nuon een 3-jarig contract afgesloten voor zowel gas als elektra.

Nu is Nuon niet bepaald een prijsvechter maar het volgende voorbeeld lijkt mij best wel representatief.

 

In mijn op 1 maart vastgezet contract betaal ik voor leveringstarief voor

m3/gas € 0.3932

kWh/elektra € 0,0781

 

Hier komen dan nog kosten bij zoals energiebelasting en regiotoeslag (gas) maar dat betaal je bij iedereen hetzelfde.

Dus je kunt het beste het leveringstarief vergelijken en opletten dat dit incl. BTW is.

 

Als je nu bij Nuon hetzelfde 3-jaars contract wilt afsluiten dan betaal je nu, mits voor 22 juni afgesloten, respectievelijk

 

m3/gas € 0.4376

kWh/elektra € 0,0952

 

Dus in die paar maanden is de prijs voor een 3-jaarcontract voor gas al met ruim 4 cent per m3 en voor elektra bijna 2 cent gestegen.

 

Even in de aanname dat de olie op termijn niet goedkoper maar eerder duurder wordt is het naar mijn mening toch wel verstandig om de prijs vast te zetten.

Per jaar overstappen naar een goedkopere leverancier is ook een optie maar daar moet wel elk jaar weer gaan shoppen en daar is niet iedereen gelukkig mee.

 

Overigens loopt <HIER> ook al een uitgebreid topic over.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Jürgen
Even in de aanname dat de olie op termijn niet goedkoper maar eerder duurder wordt is het naar mijn mening toch wel verstandig om de prijs vast te zetten.
Per jaar overstappen naar een goedkopere leverancier is ook een optie maar daar moet wel elk jaar weer gaan shoppen en daar is niet iedereen gelukkig mee.

De prijzen variëren nogal met de termijn waarvoor je ze vastzet, let er ook op dat je vaste prijs neemt ipv variabel. Daarin is niet iedere aanbieder even duidelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat de olie prijs gaat doen staat in de sterren toch

zijn er signalen dat de prijs flink gaat zakken.

 

1.energie bedrijven willen zich nu voor 5 jaar binden

2.wte is veel goedkoper als de brent omdat usa veel goedkope olie

uit canada krijgt.

3.usa en eu lopen op randje van bankroet dus crises dan zakt

de olie ook

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: pukje
usa en eu lopen op randje van bankroet dus crises dan zakt de olie ook

Zover wilde ik nog niet gaan, maar de trend dat de energiebedrijven klanten voor langere tijd willen binden is wel opmerkelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens dat dit aannames zijn die de olieprijs kunnen doen dalen maar waar we niet omheen kunnen is het feit dat op korte of langere termijn de olieschaarste een negatieve invloed op de olieprijs zal krijgen.

Je ziet zelf al in Duitsland dat men daarop vooruit kijkend de oude vroeger onrendabele kolenmijnen weer gaat exploiteren omdat het nu waarschijnlijk wel rendabel is.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie zal steeds duurder gaan worden, we merken het dagelijks aan de pomp, waar het twee of drie cent omhoog gaat, vervolgens één cent omlaag en daarna weer twee cent omhoog.

Ik denk dat we dit patroon allemaal wel zullen herkennen.

Aangezien gas aan de olieprijs is gekoppeld, geldt in feite dat alle energievormen een stijgende tendens volgen.

Dus is de prijs op een gegeven moment redelijk gunstig en je kan een contract voor 3 of zelfs 5 jaar krijgen, altijd doen!

Ook ik heb het zo al bijna tien jaar gedaan!

En mijn advies is verder, als je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te plaatsen, moet je dat echt doen, want je kan er toch een deel van je verbruik mee dekken.

Sinds augustus 2009 ben ik zelf ook begonnen met een paar kleine zonnepaneeltjes, en vorig jaar heb ik er nog een groot paneel bijgeplaatst.

Op dit moment is al ruim 10% van mijn verbruik in 2011 afkomstig van mijn kleine zonnestroomsysteem, en dat is gerekend vanaf januari.

Dit percentage loopt nog dagelijks met kleine stapjes op en ik vermoed dat de teller eind van dit jaar op 12% zal staan, misschien zal het nog wel meer worden, want 4 zonnepanelen smaken naar meer!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Helaas zijn zonnepanelen niet voor iedereen een oplossing, bv. als je niet een dak hebt met de helling aan de juiste zijde of uberhaupt geen ruimte voor panelen.

 

Ik probeer juist aan de andere kant wat aan mijn verbruik te doen, zuinige apparaten en verlichting etc. Ook dat werpt zijn vruchten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als er nog meer landen het domme beleid van Duitsland (beeinigen van de kernenergie) gaan volgen, wordt de stroom nóg stukken duurder.

Maar goed, dat is een andere discussie...

 

 

Wel iets belangrijks wat ik onlangs op het Zweedse journaal hoorde is hetvolgende. Men schijnt te werken aan de mogelijkheid om stroom door prive personen te laten inkopen in heel de EU. Dat zou dus kunnen betekenen dat ik hier in NL gewoon bij een Zweeds bedrijf als Skellefteå Kraft mijn stroom zou kunnen kopen! Kijk dan wordt er waarschijnlijk echte concurrentie mogelijk! Ik ben benieuwd... maar het zal nog wel helaas een poos duren voordat het zover is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

energie kopen in buitenland gaat niet voor prive personen

probleem is het transport.

Dat duitland stopt met kern heeft weinig uitwerking

de duitse leveranciers (rwe wattenfall e-on enz) hebben in

nl b en f kern centrales gekocht dan krijgt D gewoon stroom

uit hun eigen centrales in het buitenland.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen hebben in Nederland niet zoveel zin, je krijgt namelijk vrijwel niets als je teruglevert. In (niet zo domme) Duitsland ligt dat heel anders, op het moment dat je teruglevert ga je automatisch een goede vergoeding daarvoor krijgen. Gevolg: er wordt veel zonne-energie gebruikt.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...