Ga naar inhoud


inbouwdoos te vol, is er een schakelaar met geringe inbouwmaat?


naitsirhc

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil mijn jaloezie schakelaars vervangen door een klikaan-klikuit systeem. De ASUN650 voldoen op zich perfect voor dit doel. Ik wil echter de rolluiken ook met de hand kunnen bedienen. Hier zit nou net de kneep.

Ik kan in de inbouwdoos alleen de KAKU schakelaar kwijt en voor de rest bijna niets. De originele schakelaar kan dus niet meer gemonteerd worden.

Heeft iemand een idee of er een schakelaar is, welke een zeer geringe inbouw maat heeft en welke 230V kan schakelen?

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Kun je iets meer info verschaffen?

 

1. Hoe diep is de inbouwdoos?

2. Hoe diep/dik is de kaku module?

3. Wat voor schakelaar heb je er nu in zitten?

 

NB. Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt, alleen dan niet met spullen van KaKu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een extra inbouwdoos onder de bestaande zetten.

Boor je een beetje nauwkeurig dan hoef je zelfs niet opnieuw te schilderen/behangen/stucen en dekt het afdekraam na het vastzetten van de doos alles weer netjes af.

Om de prijs hoef je het niet te laten want zo'n doos heb je al voor minder de 2 euro, alleen ben je er een avond druk mee om het gat zo precies mogelijk te boren en de doos daar goed in vast te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren allemaal bedankt voor de snelle antwoorden.

 

Ik heb het opgelost, door de bakken van de rolluiken open te maken en daar de schakelaar (asun) parallel aan te hangen. Ik moet nu nog wipschakelaars hebben, die zichzelf uitschakelen (impulsschakelaar of zoiets) anders kan het zijn dat de motor 2x geschakeld wordt...

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: naitsirhc
anders kan het zijn dat de motor 2x geschakeld wordt...

Hier vraag ik me dan twee dingen af:
1. Is de KaKu schakelaar wel geschikt voor de bediening van rolluiken?
2. Heb je de boel wel volgens schema aangesloten?

Ik gebruik soortgelijke spullen, alleen dan op X10 gebied. Daarmee sluit je eerst de module aan en daarop de schakelaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 De kaku schakelaar schijnt er voor gemaakt te zijn om de rolluiken te bedienen, dus dat zit wel goed

2. Ik denk het niet dat de boel aangesloten is volgens schema, want volgens schema vervangt de kaku de schakelaar. Ik wil dit echter niet, want ik wil de rolluiken ook kunnen bedienen met de schakelaar.

Dus is in mijn ogen de oplossing, om de kaku paralel te zetten, zodat er geschakelt kan worden met de wipschakelaar en met de kaku.

De wipschakelaar blijft in de stand staan waarop die ingedrukt is (bv: rolluik naar beneden) als de de KAKU dan schakelt (rolluik omhoog) dan krijg je 2 richtingen die de motor op moet.

Blijft dus alleen de mogelijkheid van een andere schakelaar over.

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je geen draadloze schakelaar nemen? Die plak je gewoon

tegen de muur.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The Great Mac.

 

de schakelaar blijft nu gewoon intakt. Het is alleen omdat ik wil voorkomen dat er 2x geschakeld wordt op dezelfde motor. Daarom neem ik andere schakelaar.

 

@Con

Als je een draadloze schakelaar neemt, dan wordt de motor nog niet aangestuurd. Dan moet je met draden werken. Het kan wel als er een RF module op de schakelaar zit.

Tevens wil het geval dat we overal in huis dezelfde schakelaars hebben (AS500 van Jung) dus dat wil ik graag zo houden....

 

Ik heb voor KAKU gekozen omdat er een leuk project op het internet staat...NODO-Domotica. Daar ben ik nu een beetje aan verslingerd ;-)

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: naitsirhc
Ik heb voor KAKU gekozen omdat er een leuk project op het internet staat...NODO-Domotica. Daar ben ik nu een beetje aan verslingerd ;-)

Ik heb juist bewust voor X10 spullen gekozen omdat je dat wat meer 'vrijheid' geeft. Ik ga straks wel ff dat nodo-project bekijken, altijd leuk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een draadloze schakelaar hoef je geen draden te trekken,

je hebt alleen 230 nodig, die zal wellicht bij de motor zitten

en uiteraard een ontvanger.

 

Dat je alles in dezelfde stijl wilt houden snap ik maar je moet

je wel realiseren dat de techniek vooruit gaat en niet iedere

schakelmaterialenboer zich begeeft in jouw wereld. Kortom, als

je je vasthoudt aan één fabrikant schakelmateriaal, kun je je

zelf op een gegeven moment te kort doen.

 

Voor mijn systeem thuis heb ik nu pulswippers nodig, en ja die

zien er nu anders uit dan de schakelaars van 15 jaar geleden.

Zou ik nu niet omgaan dan kan ik (op mijn manier) niet overgaan

op LED verlichting.

 

'T is maar net wat je belangrijker vindt. Maar ik snap het wel.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bedenkt dat mijn schakelaars net 5 jaar oud zijn...

Ook is, volgens mij, de AS500 serie van Jung zeer gewild in DLD dus ik zie deze nog niet zo snel uit het assortiment gaan....

Tevens zal er niet veel veranderen in huis. Ik kan namelijk geen draden bijtrekken...(Duitse bouwstijl)

De pulswippers zijn inmiddels besteld en worden even omgeruild met de normale wippers (iemand nog belang bij 10 jaloezieschakelaars ? :D)

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Die serie gaat zeker voorlopig niet uit het assortiment. Ik heb hier alles van Busch Jaeger, echter... die had geen dubbele satelliet-inbouwmodules helaas, dus die zijn van een ander merk. Je moet al weten dat dat zo is, anders valt het hier niet eens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...