Ga naar inhoud


welke printer server heeft geen drivers nodig?


Rasta 87

Aanbevolen berichten

Wij hebben thuis een netwerk printer, althans dat dacht ik.

Epson leverde een aparte "printserver" erbij een "edimax" kastje.

 

En dat ding zorgt voor alle ellende, vaak kunnen de ingelogde computers niet printen door software/ driver / configuratie problemen en da's ronduit ergerlijk als je snel je afdruk wil hebben.

 

Ook zijn er geen drivers voor de mac beschikbaar dus die kan sowieso al niet printen.

 

Nou keek ik al uit naar een nieuwe netwerk printer, rond de 80 euro zijn ze er al maar ik vind het eigenlijk belachelijk om een nieuwe te kopen terwijl ik al een printer heb staan met stapels inkt op voorraad.

 

Mijn plan is om alleen de netwerk printer server te vervangen door een nieuwe universele.

 

Bestaan er van die printservers die geen drivers vereisen op elke pc in het netwerk die wil printen?

Het lijkt mij het handigst als de ingelogde pc's de printer gewoon zien staan in het netwerk.

 

Kan dit? Wie heeft goede ervaringen met zo'n printserver?

Wifi is niet perse noodzakelijk.

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Rasta 87
Bestaan er van die printservers die geen drivers vereisen op elke pc in het netwerk die wil printen?

Voor elke printer heb je drivers nodig, ook netwerkprinters.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rasta 87
Bestaan er van die printservers die geen drivers vereisen op elke pc in het netwerk die wil printen?
Het lijkt mij het handigst als de ingelogde pc's de printer gewoon zien staan in het netwerk.

Ik heb ervaring met een Sitecom printserver. Het probleem wat je ervaart is waarschijnlijk dat iedere PC probeert een soort USB connectie tot stand te brengen waardoor je inderdaad drivers moet installeren en tevens is de printer dan tijdens het printen vanuit een PC niet vanuit andere PC's te benaderen.
De oplossing is dat je gaat printen via de LPR, RAW of IPP printmethode (zie handleiding). De printer is dan benaderbaar via een IP adres en je hebt dan geen drivers voor de printerserver nodig. Het nadeel is dat een all-in-one printer daarmee alleen kan printen, maar niet bijv. scannen.
Desondanks zorgde dat kastje in mijn geval alleen maar voor problemen (moest bijv. regelmatig herstart worden en er moest ook gescand kunnen worden), en in die situatie uiteindelijk maar een echte netwerkprinter aangeschaft.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
en in die situatie uiteindelijk maar een echte netwerkprinter aangeschaft.


Tja, dat met dat i.p. adres klinkt wel heel aantrekkelijk maar ik lees dat je toch veel irritaties had met die printserver dus ik denk dat mijn epson toch op marktplaats moet...

(en een printer raak je bijna nooit kwijt op marktplaats..)

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een PC hebt die altijd aan staat, dan kun je hem daar toch op aansluiten en met het netwerk delen ?

Zo doe ik het al jaren.

 

Of een printserver die aan je netwerk hangt en IP babbelt.

Regards,

SnijdeA.

 

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

 

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je noemt niet welke aansluiting(en) die printer heeft.

Ik heb hele goede ervaringen met HP JetDirect, maar

dan wel via een of meerdere parallele aansluitingen.

Die dingen kosten bijna niks op de bekende veilingsite.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik thuis een Belkin USB netwerk hub - hier kan ik 6 USB devices aanhangen, en die hub hangt gewoon in mijn netwerk.

op elke pc in het netwerk wordt dan een driver geinstalleerd die de communicatie met de hub waarneemt.

aan de hub kan je eender welke USB device hangen, dus harde schijven, printers, scanners, webcams en zo meer.

de clou is dat elke pc een exclusieve verbinding kan leggen met elk van die USB devices (via een "attach"). Je pc "denkt" dat die device rechtstreeks aangesloten werd, en je beschikt over alle mogelijkheden van dit apparaat. Wanneer je die device niet meer nodig hebt dan doe je een "detach" en dan is dat apparaat opnieuw beschikbaar voor de andere pc's in je netwerk.

bij printers gaat het nog gemakkelijker omdat de USB-driver automatisch de "attach" en "detach" uitvoert als je een print-job start. Het betekent natuurlijk wel dat de printer software op elke pc moet geinstalleerd worden, maar voor de rest gebeurt alles automatisch. De USB hub zal ook een print job spoolen indien de printer op dat ogenblik door een andere pc bezet is. Van zodra de printer terug vrij staat wordt je job gelanceerd, volautomatisch.

ben wel tevreden van die USB hub.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gezocht op die Belkin, maar ik lees toch wel gebruikers met driver problemen + de prijs van circa 70 euro.

 

Ik heb een besluit genomen en het word een HP in de aanbieding met wifi en printen vanaf heel de wereld met je iphone voor 60 euro bij de bekende grutter met de pasjes.

 

Mijn schoonvader had nog geen printer en aanstaand weekend heeft hij een Epson...

 

Dank voor de reacties, ik denk toch dat een externe printserver niet stabiel genoeg is.

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook altijd problemen met de Edimax printservertjes. Die drivers (PrintSir) werkten vaak niet.

 

Uiteindelijk bleek de oplossing simpel: als je de printer lokaal installeert op Windows (niet de printer automatisch laten detecteren!) en daarbij een nieuwe standaard TCP/IP poort toevoegt met het IP van de edimax, dan kan je probleemloos zonder drivers voor de printserver printen via LPR. LPR of RAW printing moet wel aan staan op de edimax.

 

Als je meerdere poorten op de edimax hebt, moet je wel de juiste queue (wachtrijnaam) opgeven. (lpt1 = parallel , prt1 of prt2 =usb).

 

Dit was ook de enige manier destijds om de printserver op een Vista en Win7 machine aan de gang te krijgen.

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rasta 87
Ook zijn er geen drivers voor de mac beschikbaar dus die kan sowieso al niet printen.


Al eens naar CUPS gekeken? Zo heb ik mijn Xerox Phaser 6110 aan de praat gekregen zonder Rosetta nodig te hebben.

Kijk ook hier eens.

TMS SRP-2410 (fw. 29-09-2011), 500GB HD, Aston CAM 1.03 (fw.2.26)

Ontvangst van: Astra1, 2 en 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een driver voor een netwerk printserver ? Lijkt mij niet nodig.

 

Ik heb hier een Linksys printserver met 3 poorten LPT1 LPT2 LPT3. Zijn er ook met een combinatie van LPT en USB poorten.

 

Adres is gewoon Ip printserver/L1 en IP printserver/L2 etc.

 

Handig is natuurlijk wel om een vast IP adres te nemen.

 

Werkt hier al jaren met Linux en Windows door elkaar. Nooit iets gehoord over een benodigde driver. De driver voor de printer zit in je PC. Alleen de route is via het netwerk.

 

De printer server heeft ook nog een beperkte buffer capaciteit.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: verkerkbr
Een driver voor een netwerk printserver ? Lijkt mij niet nodig.

Ook ik heb een Linksys printerserver staan (USB), voor dat ding heb je inderdaad enkel een IP adres nodig. Echter, voor de printer zelf dien je wel degelijk drivers te installeren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een Brother HL-2700CN een kleurenlaserprinter als ik die aan het netwerk koppel wordt hij direct herkent door Windows7 Voor XP zijn drivers nodig.Brother HL-2700CN is ook een netwerkprinter maar heeft ook een usb en een parallepoort.we hebben hier 3 pc's maar allen kunnen ze de printer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: verkerkbr
Nooit iets gehoord over een benodigde driver. De driver voor de printer zit in je PC.


Is er nu wel of geen driver nodig? De 2de zin spreekt de 1ste tegen?

Origineel bericht van: Loui (K)
direct herkent door Windows7 Voor XP zijn drivers nodig.

De printer door Windows7 wordt herkend, dus is de driver in W7 aanwezig.

Voorzover mij bekend heeft alle randapparatuur een driver nodig, ook al vraagt je OS hier niet om.

TMS SRP-2410 (fw. 29-09-2011), 500GB HD, Aston CAM 1.03 (fw.2.26)

Ontvangst van: Astra1, 2 en 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...