Ga naar inhoud


Fiets met versnelling trapt door


djpetit

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

zijn er op het forum ook handige harries die iets weten van fietsen ?

 

Ik heb een fiets hier met versnellingen maar de fiets trapt door. Kan iemand mij vertellen of dit gemakkelijk te verhelpen is of dat ik echt naar een fietsenwinkel moet gaan ??

 

bvd,

 

djpetit

(geen handige harrie met fietsen)

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Rocketscientist
Lijkt me handig om te vertellen of de versnelling in het achterwiel zit of een deraillieur. Zit hij in het achterwiel, dan zou ik er maar afblijven.



Aan het achterwiel, in de deraillieur wink


gr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: djpetit

Aan het achterwiel, in de deraillieur wink


In de deraillieur is een beetje lastig.

Als het een naafversnelling is (in de naaf), zit er een stelschroefje bij het handvat. Door hier aan te draaien, verandert de spanning van de kabel en het gedrag van de versnelling. Meestal zitten er bij de naaf een aantal streepjes die je uit moet lijnen in de middelste versnelling. Maar dat is erg merk afhankelijk.

Meer info is een noodzaak (merk versnelling e.d.)
  • Like 1

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: djpetit

Aan het achterwiel, in de deraillieur wink


Als de ketting 'slipt' over de tandwielen, dan heb je een probleem, en wordt het een nieuwe ketting i.c.m. cassette.

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pasing
wat is het voor een fiets en hoeveel versnellingen heb je.
is het een naaf versnelling kan het zijn dat ie niet goed afgesteld is, verteliets meer dan kan ik je helpen.
werk al jaren in die dingen bij de grootste van Nederland.


Pasing,

het gaat om een Voyager Rambler. Ik heb wat foto's bijgevoegd. Ik dacht niet dat het een naafversnelling betreft, maar dat weet deze niet handige harry niet zeker.

Daarnaast kan ik met het rechter-handvat 6 versnellingen en met de linker 3 kiezen !

Als je nog meer info nodig hebt dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt voor de moeite !

mvgr,

djpetit

post-28718-1318262222,038_thumb.jpg

post-28718-1318262222,0788_thumb.jpg

post-28718-1318262222,1204_thumb.jpg

post-28718-1318262222,1637_thumb.jpg

post-28718-1318262222,203_thumb.jpg

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de foto's te zien is het een derailleur met 3 x 6 versnellingen. Dus 3 tandwielen voor en 6 achter. Als de ketting over de tandwielen slipt is de ketting flink versleten. Na 1000 tot 2000 km is de ketting meestal aan vervanging toe.

Trek eens aan de ketting aan de voorzijde van het tandwiel bij de trapas. De ketting mag een klein beetje van het tandwiel af bewegen maar geen halve centimeter of meer.

Als dat zo is dan is niet vervangen het slopen van je tandwielen.

 

Tenzij je met slippen bedoelt dat de ketting steeds op een ander tandwiel gaat. Dat is een kwestie van afstellen en heeft niets te maken met slijtage. Hoewel het ook beide kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok meer op een defekt freewiel .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: trust
Ik gok meer op een defekt freewiel .

trust dj pit geeft al aan dat hij een niet zo`n handige harrie is.
Ik volg dit topic met intresse,maar met freewiel defect,maak je het wel spannend.
Waarom denk jij dat,dat het is en waarvoor dient dat ding.?

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het freewheel machanisme zorgt er voor dat je de trappers stil kunt houden terwijl de fiets vooruit rijdt.

 

Heel vroeger had je fietsen zonder zo'n mechaniek, dus als de fiets reed draaiden de trappers. Zo'n ding heette een doortrapper.

 

Wat bij de TS nu precies aan de hand is zou hij nog eens duidelijk moeten uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: looney2
Origineel bericht van: trust
Ik gok meer op een defekt freewiel .

trust dj pit geeft al aan dat hij een niet zo`n handige harrie is.
Ik volg dit topic met intresse,maar met freewiel defect,maak je het wel spannend.
Waarom denk jij dat,dat het is en waarvoor dient dat ding.?



Sorry , ik maak wel vaker de fout te denken dat bepaalde dingen algemeen bekend zijn (iedereen heeft toch een fiets denk ik dan )
Dat freeweel ( hollands woord : vrijloop) zit op de "naaf" ( het deel dat in het hart van het wiel zit)
Meestal de naaf van het "achterwiel" (wiel dat je niet ziet als je op de fiets zit en vooruit kijkt)
Om dat freeweel zit een stel "kettingwielen" waar de ketting over heen loopt)

Zoals Grunnsat schreef zorgt het ervoor dat je tijdens het rijden bergaf , je niet als een idioot mee moet trappen maar relaxt de voeten op de pedalen kunt houden .
Maar het belangrijkste is natuurlijk als je de pedalen rond laat gaan omdat je vooruit wil , dat dan het achterwiel ook mee moet draaien .
En daar zorgen een aantal palletjes of rolletjes in dat freeweel voor .
Vaak zitten er achter die palletjes of rolletjes , veertjes .
Zijn die kapot of zitten ze vast (roest ?) dan heb je een volledige vrijloop en trapt de fiets door .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je fiets in alle versnellingen doortrapt dan kunje denken aan een kapt freewheel.

maar als ie dat doet in de versnelling waarin je het meeste trapt dan is waarschijnlijk je ketting versleten en je tandwiel te ver uitgesleten. je ketting schiet dan over het tandwiel heen en lijkt net of je doortrapt.

maar dat kun je het beste zelf bepalen.

kettingwiel en ketting samen vervangen anders heb je het zo weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Derailleur is vuil van binnen en spant de ketting niet meer voldoende aan.

Of de veer erin is te oud en daarom spant hij niet voldoende meer

aan.

Zie dat een sis van shimano is kun je zo kopen maar heb je 2 linker handen even naar de fietsenmaker en laten doen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...