Ga naar inhoud


Storm of donder glas!


rommelaar

Aanbevolen berichten

Als groot liefhebber van ontvangst van satelliet weer foto's en alles wat met het weer te maken heeft heb ik enige weken geleden een storm of ook wel donder glas aangeschaft.

Zie foto.

Dit is de voorloper van de barometer en werd rond de 17 eeuw gebruikt om een voorspelling te geven aan bv scheeps bemanningen of er extreem onweer of storm op komst was.Deze feiten ben ik via het internet hiervan aan de weet gekomen.

 

Echter een duidelijke uitleg over de werking er van heb ik tot op heden niet kunnen achterhalen.Dat het wel werkt weet ik nu wel want het glas geeft dit al enige uren voor een weersverandering aan door in het kleine tuitje(wat boven open is)het water omhoog of omlaag te laten gaan.

 

Bij mooi weer staat het pijl onder in het glas,als er een weers verslechtering aan komt gaat het water enige uren voordat de verslechtering in treed in het kleine tuitje omhoog.

Bij extreem weer met storm en onweer gaat het pijl zo ver omhoog dat het uit het tuitje over gaat lopen en in het bakje onder het glas zal vallen.

 

Hier schijnt ook het spreekwoord gedonder in de glazen vandaan te komen.

 

Mijn vraag is of iemand weet hoe de werking van dat stormglas is.

 

Het grote reservoir is van boven helemaal dicht.De enige opening is boven in het kleine tuutje.

Hoop dat iemand me weer iets verder mee kan helpen.

Groeten

Cees

post-1935-1318262220,7685_thumb.jpg

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites


werking is heel simpel

heeft gewoon met de luchtdruk te maken.

hoge druk gebied word mooi weer en het water word naar binnen gedrukt.

dus het tuitje is lager dan binnen.

 

lage druk gebied word slecht weer.

doordat de lucht druk lager word word de vloeistof uit het afgesloten vat gedrukt (omdat daar de druk hoger is) en komt het dus hoger in de tuit te staan.

 

als de luchtdruk erg laag word stroomt de tuit over.

dan moet je de was zeker niet ophangen buiten smile

 

edje

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Edje.Ik was in de veronderstelling dat hoge druk meer druk in het grote vat zou geven en het dan in het kleine tuitje zou persen maar het werkt precies andersom.Waarschijnlijk omdat de druk in het grote vat hoger blijft omdat het is afgesloten.Kon hierover eigenlijk niet veel vinden op het internet.Maar bedankt voor de duidelijke uitleg.Het werkt in ieder geval wel heel goed dus ze waren in 1700 echt zo dom nog niet.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de bovenkant afgesloten is ga ik er vanuit dat er aan de bovenkant sprake is van een beetje onderdruk veroorzaakt door het gewicht van het water.

 

Met dit apparaat heb je slechts een maat voor de veranderende luchtdruk. Het voorspelt echt geen onweer.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Waarschijnlijk omdat de druk in het grote vat hoger blijft omdat het is afgesloten


De luchtdruk in het vat blijft hetzelfde. Op het moment van vullen is de luchtdruk binnen en buiten hetzelfde. Daarna verandert alleen de luchtdruk buiten nog, wat de variatie geeft van het niveau in de tuit. Daarom is het moment van vullen wel belangrijk. Als je vult bij 980 HPa (dan heb je een flink lage druk gebied) dan zal daarna het niveau in de tuit bijna altijd lager staan. Vul je bij bijvoorbeeld 1030 HPa (hoge druk gebied) dan zal het niveau in de tuit bijna altijd hoger staan.

Als je op uitersten vult dan heb je dus eigenlijk nooit een goed beeld. Om dat op te lossen kan je op het moment dat de luchtdruk rond de 1 bar is (1000 Hpa) even een slangetje door de tuit steken naar de grote kolom toe, dan maak je de druk binnen en buiten gelijk en zal het niveau ook gelijk zijn en is je barometer "geijkt". Je kan daarna dus de afwijkingen in de druk beter waarnemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen die gereageerd hebben bedankt.De werking is mij nu duidelijker geworden.Was daar wel heel benieuwd naar.

 

Daar heb je gelijk in Sammie dat hij geen onweer zal voorspellen.Maar wel extreem weer en daar zit dan ook meestal onweer bij,maar is geen garantie daar voor.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet hier niet bij dat als de ruimtetemperatuur (waar het donderglas hangt) hoger of lager wordt, de (afgesloten) hoeveelheid lucht ook in temperatuur meegaat.

Hierdoor zal het volume (en dus de druk) ook stijgen (warmer) of dalen (kouder).

Een echte barometer heb je hier dus niet mee.

Echter als het waterniveau in het tuitje daalt, kun je beter weer verwachten.

En als het waterniveau in het tuitje snel stijgt, en eventueel overloopt.....

Dan zou ik nog maar even checken of de schotel wel goed vast staat :D .

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...