Ga naar inhoud


Duitsland: DAB+ on air


Gast DX'r

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik was trouwens positief verrast hoe goed de ontvangst was in mijn hotelkamer in Aalsmeer.
En was erg blij met Radio 5 en Top 2000.
Eigenlijk jammer dat er in NL niet meer reklame voor gemaakt wordt.

DAB en de Nederlandse omroep is een slechte combinatie. Weinig vooruitstrevendheid, afwachtende houding, al vele jaren lang. De politiek moet beslissingen nemen zegt men dan steeds bij de NPO maar men vergeet dat 'de politiek' wel input nodig heeft en dat zij zelf die motiverende input kunnen en dienen te leveren.

Afgezien daarvan is DAB ondertussen een gepasseerd station geworden, het was 10 jaar geleden al technisch inferieur en verouderd.

Het is te hopen dat DAB+ in Duitsland een succes wordt, dan zal dat zeker ook op de omringende landen afstralen.

Toch jammer dat we blijkbaar DL weer nodig hebben als 'motor' hiervoor in Europa.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap dat je zo ver van Langenberg nog ontvangst hebt!

Misschien lukt het hier in Oss dan ook wel.

Ik heb nog ergens een 3 elements band III yagi liggen.

 

Langenberg zendt de Bundesmuxx dus horizontaal uit.

Komt de 12D NRW muxx ook horizontaal uit Langenberg, of doet Kleve ook nog wat? Ik ben namelijk nog geen zenderlijsten inclusief polarisatie tegengekomen.

 

Verder vraag ik me af wat een goede DAB+ radio zou zijn, zonder spriet dus alleen met coax aansluiting en desnoods zonder speaker. Dus een soort STB model.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer deze url eens: http://www.ukwtv.de/main/index.html

Misschien wordt je wat wijzer. Ik denk dat het DAB signaal van Langenberg nog via de oude antenne's van kanaal 9 (oude analoge TV) wordt uitgezonden. Derhalve een Horizontale polarisatie.

Van Kleef weet ik de polarisatie niet. Staat ook niet op die site.

Thuis gebruik ik de Sangean WFT-1D Plus tuner voor mijn Hifi, DAB (incl +), FM en Internetradio. Jammer dat er alleen geen externe antenne op deze tuner aangesloten kan worden.

Zijn er al DX ervaringen met DAB?

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Dab radio (zie handtekening) ontvang ik hier in het zuiden van Midden-Brabant de nederlandse DAB-mux via Loon op Zand. Gewoon op een draadje, want die telescoopantenne is al afgebroken.

Maar een veel sterker signaal krijg ik vanuit belgie, zowel franstalig als vlaams, ook BRF1 en BRF2 en franstalige testuitzendingen in DAB+

Jammer is dat belgie en nederland precies dezelfde namen gebruiken voor Radio 1 en 2, je weet niet welke je te pakken hebt, zet er dan NL of BE achter.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. De ukwtv.de site kende ik al, inderdaad zonder polarisatie.

Ik vond zojuist een wat onhandige pdf op irt.de, die vermeldt meestal wel de polarisatie. Langenberg is één van de weinige horizontalen met 10 kW. Kleve en Wesel staan vermeld met het WDR pakketje, met 1 kW verticaal.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, Langenberg is horizontaal. Als je een antenne binnenshuis wil gebruiken voor ontvangst, let er dan op dat dit ook contraproductief kan werken. Ik heb een 10 Elements Breedbandantenne, maar met deze heb ik indoor geen ontvangst. Met uitsluitend de dipool werkt het perfect. In dit geval dus meer is minder wink

 

@willys, In Enschede-zuid kan de Bundesmuxx ook probleemloos worden gehoord met slechts een telescoopantenne! Bv op de parkeerplaats van de 4 Jaargetijden (Vondelpark). Daar heb ik zowel horizontaal als vertikaal ontvangst van de bundesmuxx.

 

Als ontvanger heb ik een Microspot RA-318. Deze worden helaas niet meer gemaakt. Ontvangt zeer sterk overigens. Zelf heb ik er een schakelbare externe uitgang aan gesoldeerd. Wanneer ik dan een externe antenne aankoppel gaat de telescoopantenne uit en andersom.

 

Kleef zendt wel bouquet 12D uit maar niet de bundesmuxx. 12D kan je overigens met een mobiele ontvanger tot kort voor Utrecht ontvangen. Weet niet of er toen tropo was maar volgens mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk wel degelijk een groot verschil of de spriet antenne horizontaal of vertikaal staat.

Bij mij moet het vertikaal staan.

Wat ik wel jammer vind van DAB, is dat als het signaal te zwak wordt de zender heel onaangenaam gaat "blubberen".

 

Verder kan ik iedereen aanbevelen die Pure ONE mini aan te schaffen. Het toestelletje presteerd uitstekend. En is zeker niet te duur om wat mee te experimenteren.

maar vergeet niet om de accu erbij te bestellen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat er een accu in zit en dat ik niet met batterijen hoef te stoeien.

Voor de prestaties is dit radiootje echt niet te duur.

Maar Sjaak(k), wat koop je tegenwoordig nog aan radio voor ca. €uro 50-60 ?

Hij speelt trouwens ca. 20 uur op een volgeladen accu.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik ben blij dat er een accu in zit en dat ik niet met batterijen hoef te stoeien.
Voor de prestaties is dit radiootje echt niet te duur.
Maar Sjaak(k), wat koop je tegenwoordig nog aan radio voor ca. €uro 50-60 ?
Hij speelt trouwens ca. 20 uur op een volgeladen accu.


In Dld woonachtig neem ik aan. Zijn er daar zenders met gelijk programma die op DAB zowel als in DAB+ uitzenden? Is er een verschil in de kwaliteit van het geluid te horen?

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is niet te horen.

OK, als ik het vergelijk met de 320 KBs waarmee de duitse nationale radio´s uitzenden via satelliet, dan klinkt dit natuurlijk beter.

Maar goed...het geluid via een iPod/iPad en consorten is volgens mij ook niet het enige ware nonplusultra.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Vanaf volgende week in heel Duitsland op kanaal 5C. 5A gaat verlaten worden ivm storing op analoge politiespullen.

Dit is niet juist. Het geldt op dit moment alleen voor Nordrhein Westfalen (NRW) Daar zijn klachten van instanties zoals politie etc. over storing op hun brakke analoge lul-ijzertjes.

bron: Satellifax
Hier het orginele bericht:

Citaat:
• DAB+: Bundes-Ensemble wechselt den Kanal in NRW
MEDIA BROADCAST, Betreiber des Sendernetzes für das neue bundesweit verfügbare Digitalradio, wechselt zur Übertragung der Programme in Nordrhein-Westfalen von Kanal 5A auf den Kanal 5C. Die Umschaltung erfolgt zwischen dem 26. und 30. September für die Standorte Bonn, Düsseldorf, Dortmund, Langenberg und Köln. Mit dem Kanalwechsel werden mögliche Störungen des Behördenfunks ausgeschlossen. Er erfolgt im Einverständnis mit der Bundesnetzagentur sowie im gegenseitigen Einvernehmen mit den niederländischen Inhabern der Nutzungslizenz für den Kanal 5C. Eine dauerhafte frequenzrechtliche Lösung mit diesen Partnern wird in den kommenden vier Wochen angestrebt. Betroffene Digitalradio-Hörer in Nordrhein-Westfalen empfangen das neue nationale Digitalradio-Angebot nach einem Sendersuchlauf an ihrem Empfangsgerät wie gewohnt.

Der Frequenzwechsel erfolgt rechtzeitig vor den Feierlichkeiten zum Tag der Deutschen Einheit Anfang Oktober in Bonn, um Störungen des Behördenfunks in Nordrhein-Westfalen auszuschließen. Auf Grund einer Verfügung der Bundesnetzagentur war MEDIA BROADCAST Ende August gezwungen worden, die Digitalradio-Verbreitung über den Senderstandort Dortmund kurzfristig auszusetzen. Hintergrund der Anordnung waren mögliche Störungen des Behördenfunks durch das Digitalradio-Signal im Kanal 5A.

Mit dem nun vorgenommenen Kanalwechsel und allen damit verbundenen technischen und koordinatorischen Maßnahmen reagiert MEDIA BROADCAST aktiv auf die Störproblematik des neuen Digitalradio-Sendernetzes. Gleichwohl steht außer Frage und wird von der Bundesnetzagentur bestätigt, dass MEDIA BROADCAST auch den bisherigen Betrieb des bundesweiten Digitalradio-Sendernetzes ordnungsgemäß und unter Einhaltung aller der Lizenzierung zugrunde liegenden Parameter durchgeführt hat. Die Verbreitung des neuen digitalen Radios, das den Empfang von Hörfunkprogrammen und multimedialen Zusatzdiensten ermöglicht, erfolgt auf international koordinierten Frequenzen, die von der Bundesnetzagentur zugeteilt und genehmigt worden sind.

Zur Unterstützung der für die internationale Frequenzkoordinierung zuständigen Bundesnetzagentur stehen die Experten der MEDIA BROADCAST mit den Behörden und betroffenen Frequenznutzern in den angrenzenden Nachbarländern (u.a. Frankreich und Schweiz) in Kontakt, um nach Möglichkeit den Kanal 5C auch in den übrigen Regionen Westdeutschlands nutzen können. MEDIA BROADCAST setzt sich mit Nachdruck für eine rasche Lösung bei der Frequenzkoordination ein, die den Interessen aller Betroffenen gerecht wird und die unzumutbaren Beeinträchtigungen des neuen Digitalradio-Angebotes für Radiobetreiber und Zuhörer beendet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...