Ga naar inhoud


[Zelfbouw] Powerleds serie/paralel schakelen


bmw rijder

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleempje met LED spotjes, heb hier 10 MR16 12v ledspots van 3 watt. Deze had ik nog liggen en wil ze nu gaan gebruiken op een dimmer.

 

Ik heb er ééntje op een dimmer(PWM)aangesloten, en dan begint de dimmer te piepen en dimt ook niet lekker.

 

Nu ligt dat aan de electronica die in het ledspotje zit, heb er één uit elkaar geschroefd en er zit een cree xlamp powerled in, en ook nog een printplaatje met wat smd spul erop.

 

Mijn bedoeling is nu dus eigenlijk om het printje eruit te halen en de powerled in serie met een weerstand te zetten. Dan moet hij wel gedimd kunnen worden.

 

Maar nu is de vraag welke weerstand ik hiervoor moet hebben, ik kan er wel in serie zetten, maar niet meer als 5 omdat ik twee rijen van 5 apart wil kunnen schakelen.

 

Nu moet ik dus de stroom hebben wat zo'n powerled nodig heeft, op google al zitten zoeken, maar kom er niet verder mee, waardes tussen 350 tot 1000mA. Als ik zelf uitreken van 12v en 3 watt kom ik op 250mA uit.

Als ik die waarde invul in een calculator voor ledweerstanden geeft die aan dat het een veels te hoge stroomwaarde is.

 

Weet iemand hier een oplossing voor?

Op het ledspotje staat alleen AC/DC 12v 3W warm white.

Op de powerled binnenin staat: WPG Tech CREE XLAMP 7090B.

 

Hieronder een afbeelding van de powerled.

post-26894-1318262234,8004_thumb.jpg

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

als je er vanuit gaat dat de elektronica in het ledje bijna geen stroom verbruikt, dan kom je op een stroom van 250mA per LED lampje.

 

Als je zeker wil zijn leg je een regelbare spanning aan het ledje en je meet de stroom als je vind dat het ledje maximaal brand.

 

Je programma gaat er waarschijnlijk van uit dat je gewone ledjes gebruikt en die verbruiken max 20mA.

 

mvg

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je eens kijken welke driver wordt gebruikt op dat printje met SMD componenten? (Maak er anders eens een foto van)

Er is een populaire driver (de PT4115) welke veel in de goedkopere Chinese LED lampen wordt gebruikt, welke een dim ingang heeft. Daar kan je een potmeter op aansluiten of zelfs een PWM signaal in voeden.

Zie de datasheet: http://www.micro-bridge.com/data/CRpowtech/PT4115E.pdf

Dat is misschien de netste oplossing.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken allebei. Het is inmiddels gelukt door gewoon te experimenteren met diverse weerstanden. Ben begonnen met 12 weerstanden parallel van 1k5 en 0,25w. Toen brandde de led zwak, na nog een stuk of 5 keer geprobeerd te hebben ben ik nu uitgekomen op 12x 470 ohm parallel.

 

Hij brand nu iets zwakker als een originele ledspot die ik ernaast had gelegd, maar dat geeft niet, ze komen onder een veranda te zitten.

 

Nu kan ik dus op zoek naar vermogensweerstanden van 39 ohm. De PWM dimmer werkt nu ook perfect op de led.

 

Alleen nu nog de behuizing kleiner boren, van 50mm naar 35mm, anders passen ze niet in de inbouwarmaturen. Maar ook dat komt goed.

 

P8050108.jpg

 

P8050109.jpg

 

P8050110.jpg

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan alleen de powerleds gebruikt,

Kun je dan niet met een lagere spanning gaan werken.

Het is toch "zonde" van de warmte ontwikkeling in de serie weerstand(en).

 

Wie weet zelfs afzakken tot 2 volt.

Dan heb je GEEN weerstanden nodig.

 

Welke spanning meet je over de nu brandende powerLED ?

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

even bij je Ohm nog een bakje koffie doen. wink

aangezien een led bijna geen weerstand heeft zal je de stroom moeten beperken.

als je een spanningsbron van 2V aansluit die bij deze spanning 1A levert klapt de led.

sluit ik echter een stroombron aan die 20mA levert bij 12V werkt de led correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...