Ga naar inhoud


Bye bye dreambox... Hello Tvheadend


Aanbevolen berichten

Sinds langere tijd ben ik al aan het experimenteren met streaming TV vanuit een centrale server naar diverse clients. Met TVheadend ivm met XBMC ging dit al langere tijd, echter het gebruiksgemak was ver te zoeken.... tot heden !

 

Lars Opdenkamp, een ontwikkelaar bij XBMC heeft zich toegelegd op het PVR gedeelte van XBMC en hoe !

 

Ik heb nu een backend draaien met de volgende specs:

Intel Atom 4 x 1.8 Ghz

4 GB geheugen

Cine S2 dual DVBS2 reciever

Ubuntu 10.10 desktop

 

In het kort komt het op het volgende neer:

Ubuntu desktop op de server, hierna de S2 liplianin drivers geinstalleerd als beschreven hier:

http://linuxtv.org/wiki/index.php/Linux4Media_cineS2_DVB-S2_Twin_Tuner

 

Eerst de firmware geinstalleerd (boven) en toen de Liplianin drivers:

http://linuxtv.org/wiki/index.php/S2-liplianin

 

Toen het laatste gedeelte met de ngene firmware truck om 2 aparte frontends te krijgen:

http://linuxtv.org/wiki/index.php/Mystique_SaTiX-S2_Dual

 

Code:
Another way for create multiple adapter:The option "one_adapter" in module ngene create one or two apdater.For ubuntu, create one file in "/etc/modprobe.d/dvb.conf" and add "options ngene one_adapter=0" or "options ngene one_adapter=1".For one adapter:options ngene one_adapter=1For two adapter:options ngene one_adapter=0 

 

Hierna TVheadend op de server geinstalleerd:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=92315

 

let op, alleen repositorie van Lars toevoegen en dan:

Code:
sudo apt-get install tvheadend

XBMC hoeft niet op de server geinstalleerd te worden.

 

De tvheadend versie van Lars is toegespits op de samenwerking met XBMC.

 

Een handleiding van TVheadend is hier te vinden:

https://www.lonelycoder.com/hts/tvheadend/docs/2_12/index.html

 

So far so good..... maar betaalzenders dan ? Tvheadend werkt goed in combinatie met Oscam. Dus dan maar Oscam op de server erbij. Howto's hiervoor zijn genoeg te vinden.

 

 

En toen de client....

Ik gebruik onder andere een pc met een nvidea 9400GT voor de ondersteuning van VDPAU. Hierdoor heb je HD beeld met een minimale processor belasting. Op de client heb ik ook ubuntu 10.10 staan met de laatste Nvidea driver.

 

Nu nog XBMC erop zetten. Een howto staat hier:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=92315

 

Daarna systeem>geinstalleerde apps>tvheadend client alle gegevens goed zetten.

 

Resultaat:

- Snelle zaptijden < 1 a 1,5 seconde

- HDTV

- EPG met now/next en tijdbalkweergave

- Opnamemogelijkheden via EPG / webif

 

tv-new.png

 

epg-new.png

 

 

 

Ik weet het, het is een beetje van alles bij elkaar geraapt. Ik ben zeer enthousiast over deze combinatie. Zou er interesse zijn maak ik ook nog een uitgebreide Howto.

 

 

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Beheerder

Leuke post!

 

Wacht daar nog even mee.

 

Wij hebben van fabrikant NetUP een professionele DVB-S2 twin-tuner kaart gekregen voor een review en gebruiken precies dezelfde combinatie, alleen dan niet onder Ubuntu.

 

Wij gaan daar ook een stuk over schrijven dus misschien kunnen we samen iets doen?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook een 2e volger.

 

XBMC is geweldig. Maar het moet wel wat eenvoudiger worden. Dus liever geen Linux.

 

En het moet wel duidelijk zijn welke TV kaarten er ondersteund worden.

 

Liefst in combinatie met Ziggo en dat verd.mde CI+

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat opdenkamp hier mee bezig was dat gaf hij hier ook al aan. Bedankt repel om dit even onder de aandacht hier weer te brengen. Die zaptijden van 1 a 1,5 sec klinkt heel aantrekkelijk.

 

Edit:

Wat ik me wel even afvraag wordt timeshiften ook ondersteunt.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Michel, dat is geen probleem. Ik hoor graag van je wat ik eventueel voor je kan betekenen. Vele handen maken...

 

Wat betreft het time-shiften, dit werkt (nog) niet. Qua installatie vind ik dat het Linux van tegenwoordig te vergelijken is met windows98. Daarom heb ik ook de Desktop uitvoering gebruikt. Buiten Ubuntu kan je ook een andere versie gebruiken. Veel werk "out off the box", maar sommige dingen dien je zelf te configureren. Ik ben geen Linux Guru en zal dit ook niet worden. Echter door gewoon wat te experimenteren en te beginnen doe je zelf wat basiskennis op welk voldoende is voor deze combinatie aan te gang te krijgen.

 

Ik woon zelf in Duitsland dus heb geen ziggo of dergelijke. Volgens mij zit er niet veel verschil tussen dit aan de gang te krijgen met DVB-S of DVB-C. Het princiepe is gelijk, alleen de kaarten zijn anders. Met TV-headend kan je meerdere sources met gemak configureren. TV headend ondersteund DVB-C/DVB-S/DVB-S2/DVB-T/ATSC(?) en analoge TV als inputs.

 

Alle TV kaarten die in de V4L ( Video 4 Linux ) database staan kunnen gebruikt worden. Zie http://linuxtv.org/wiki/index.php/Main_Page

 

OSCAM kan gebruikt worden om te connecten met een externe server (foei) of je eigen Smargo. Volgens mij ook met DVB-C kaarten.

 

Over de hardware,

De server die ik draai zit nu op een load van circa 30%/400MB geheugeb met 2 x HD kijken en een zender opnemen. Ruimte over dus. Als client wil ik ooit eens kijken voor een atomION boardje. Maar dit is toekomst.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier op vergelijkbare hardware hetzelfde ook al draaiend gehad met TVheadend en met VDR.

 

Bij beide viel het gebruiksgemak enorm tegen.

Bij de laatste test was het ook nog verre van stabiel, vooral de XBMC plugin crashte nog geregeld.

 

Dat was begin dit jaar.

Als het op dit moment stabieler is dan ga ik het project weer wat leven inblazen en er weer mee verder.

 

TVheadend blijf ik lastig vinden met zenders scannen en sorteren.

VDR gaat dan al beter, ook omdat er een tool is om Dreambox zenderlijsten om te zetten.

 

Het mooiste zou zijn als om TVheadend te gebruiken en dan ook de standaard zenderlijsten voor Enigma 2.

 

Als hobbyproject vind ik het leuk, maar voor dagelijks gebruik ga ik voorlopig nog voor een Enigma 2 ontvanger vanwege het gemak.

 

Ik heb op mijn eigen website ook beschreven hoe ik het één en ander aangepakt heb. Mijn XBMC project

 

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ion moederbord is overleden.

 

Ben verder gegaan met m'n jeugdliefde een E-350, je komt dan al snel uit bij xbmc i.v.m. vaapi ondersteuning.

 

Heb vdr-xbmc nu stabiel draaien op één PC alleen het streamen van de vnsi server vind ik niet 100%.

 

Ben daarom gestart met het opzetten van tvheadend en xbmc inderdaad dat opzetten van die kanalen is k... .

Maar goed na 1 nacht scannen naar muxes en 1 nacht kanalen toewijzen, is het dan toch gelukt.

Je moet dan wel handmatig de kanalen ordenen verwijderen en nummeren.

 

Ik vind vdr tot nu toe stabieler maar moet misschien nog wat tunen, het streamen ga ik vanavond testen.

 

Kan je bij tvheadend niet ergens een channels.conf invoegen

want ik weet niet welke muxes ik moet hebben?

 

Verder een knap stuk linux software.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Onze NetUp kaart is nu al voor de tweede keer overleden na een yum update, dus nu is de fabrikant op zoek naar het probleem.

 

Tot die tijd ligt dit project even stil.

 

Ondertussen een leuk filmpje over hoe het e.e.a kan werken:

 

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Wij hebben van fabrikant NetUP een professionele DVB-S2 twin-tuner kaart gekregen voor een review en gebruiken precies dezelfde combinatie, alleen dan niet onder Ubuntu.

Dat is iid een erg goede orofesionele kaart met bijbehorende prijs. Gok dat dat voor de meeste hobbyisten iets te prijzig is voor een twin tuner kaart met CI.

The price for the NetUP Dual DVB-S2-CI card is 900 US dollars.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hij is inderdaad erg duur, maar we hebben hem gekregen voor een review.

 

Helaas zijn er al twee van deze kaarten kapot gegaan in twee verschillende Intel boards. Eerst in de Intel DH57JG en later de tweede kaart in de vergelijkbare DH57DD.

 

Draaide beide keren prima tot we fedora 15 met TVheadend en XBMC een yum update gaven.

 

Daarna was de kaart dood en werd ook in het PCIe slot niet meer herkend.

 

De fabrikant probeert uit te zoeken waar het fout gaat. Het lijkt vooralsnog een combinatie van dit specifieke Intel board in combinatie met een nieuwe kernel, driver of package want hetzelfde OS met de updates draait met deze kaart wel prima op een ander ASUS board (bij de fabrikant zelf).

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas haalt TVheandend zijn info uit de linuxtv_muxes.h header file in the src directory. Volgens mij, bij het compileren van Tvheadend krijgt hij hier dus ook de "presets" uit.

 

Dit werkte bij mij slecht/niet omdat bij dubbele muxes met hetzelfde ID ( een door de preset, een door de scan ) de aanwezige kanalen niet werden weergegeven.

 

Ik heb hier mijn dreambox al circa 3 weken niet meer aangehad en ben tevreden over de combo. Het enige wat ik echt mis is een kanalenmanagement in XMBC zelf, waarbij de mogelijkheid bestaat snel te zappen middels een minimenu. Je kan zelf eigen "boeketten" aanmaken in TVheadend, zie hier http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=107549

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik heb gisteren bij wijze van test XMBC even onder Windows geïnstalleerd op deze HTPC: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...C_t#Post2015639

 

en als videobron Tuxbox gepakt.

 

Zo kan je de Dreambox als virtuele tuner gebruiken. Het beeld was zwaar beroerd. Interlaced vagen en schokken in het beeld, onscherpte enz.

 

Hoe is het beeld met TV headend als bron bij jou? Wel graag even heel kritisch naar bewegende beelden kijken.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel tevreden over het beeld. Ik heb nu een oude desktop PC, Intel duocore met een geforce 9400 GT kaartje als player (ubuntu 10.10). Het beeld is schokvrij bij de pans en zooms. Ook heb ik geen problemen met het deinterlacen. Dit is bij zowel SD als HD materiaal. Als weergever heb ik een BarcoGraphics 808s projector.

 

Ik merk wel dat mijn laptop (windows) er iets meer moeite bij heeft om HD materiaal weer te geven op 1600x900. Hier hakkelen de pans soms (minimaal). SD geen enkel probleem.

 

Heb je bij de instellingen ook VDPAU en de deinterlacer aangezet ? Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een goed stukje video te uploaden met mijn 40K/6Kup ADSL lijntje :-( Gebruik je windows 7 of XP ? Windows 7 kan met VDPAU onder de voeten uit, XP niet.

 

P.S. welke windows release heb je gebruikt ? Hier staan de laatste PVR releases voor windows http://xbmc.opdenkamp.eu/

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hier op Windows geklikt:

http://xbmc.org/download/

 

Ik heb zelf een AMD Radeon 6450 in de htpc zitten.

 

VDPAU ben ik in het menu niet tegen gekomen.

 

Draai wel Windows 7.

 

Zal vanavond die versie van jouw link eens testen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...