Ga naar inhoud

Beginnersvragen....

Gast uplink

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ondanks mijn inspanningen me de materie eigen te maken, blijf ik met een aantal elementaire vragen zitten die, ook na lang zoeken in dit forum, onbeantwoord bleven.

Misschien hebben jullie het geduld een aantal puntsgewijs te beantwoorden?

a. Waarom zijn er eigenlijk dagelijks updates te downloaden vanaf het openPli-platform?

Tot nu toe heb ik nergens releasenotes kunnen vinden die de ene van van de andere versie doet onderscheiden.

b. Als ik bij OpenPli mijn ontvanger 7020 HD selecteer dan wordt dit type niet genoemd bij de reeks firmwareversies.

Wél de gewone 7020 (SD); zou ik desondanks kunnen flashen?

c. Wanneer eenmaal een bepaalde nieuwe firmware ingeladen (Webinterface methode), zitten daar dan meteen kanaallijsten in (o.a. Henksat)

Of moet ik die naderhand inladen m.b.v. Dreamboxedit bij voorbeeld? (het gebruiki van zo'n programmaatje is me intussen duidelijk)

d. Hoe verhoudt zich de softcam t.o.v. een nieuwe softwareversie?

Maakt dit onderdeel uit van een firmwarerelease of apart installeren?

Zo ja, hoe: via de ontvanger (applicaties, groene toets) of beter anders?

e. De leesbaarheid van de huidige teletekst vinden wij beneden de maat.

Bestaan er mogelijkheden dit te verbeteren en door iets anders te vervangen?

Sorry voor mijn onbeholpenheid en bedankt voor eventuele reacties (liefst in Jip en Janneke-taal)

roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Beheerder

a. Omdat er dagelijks wel wat gewijzigd wordt. Die images worden dagelijks automatisch gebouwd, ook als er geen wijzigingen zijn.

b. ? Er staat gewoon op de index pagina een link naar de DM7020HD image: http://openpli.org/download/dm7020hd/

c+d. Nee, cccam en de zenderlijst download je onder menu->applicaties->download

e. Nee. Overigens ook de eerste keer dat ik daar iemand over hoor klagen.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren!

Even iets rechtzetten v.w.b. mijn vraag b.....

Directe link naar de 7020 HD op de Openpli-site was me bekend.

Ik bedoelde (sorry voor mijn slordigheid in dezen) dat onder cccam (via Wiki) de 7020 HD niet genoemd wordt.

Verder niet van belang want updaten gaat sowieso via de ontvanger zelf, begreep ik inmiddels

Link naar reactie
Delen op andere sites

e. Nu we het er toch over hebben, ik vind het ook niet zo denderend de kwaliteit van het beeld van teletekst, en dan bedoel ik alleen maar de letters... Het ziet er zo analoog cq onscherp uit op een hd-tv. Als ik overschakel naar de teletekst van mijn tv('s) met ingebouwde digitenne, dan ziet het er mooi gestoken scherp uit. Misschien is het lettertype van de teletekst van enigma2 ge-anti-aliased, maar ik houd daar totaal niet van. Ook op mijn pc's heb ik die troep uitstaan. Zou mooi zijn als je dat gewoon kunt uitzetten.

Daarop voortbordurend: de dvb-ondertiteling als je die aanzet ziet er op dezelfde manier ook beroerd uit dan. Maar dat zijn images dacht ik, dus daar kun je niks aan doen. txt-ondertiteling heb je dan weer wel helemaal in de hand en is met een plugin perfect af te regelen.

aangepast door dagg

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Beheerder

Misschien kan je dat oplossen met de autoresolution plugin.

Teletekst is natuurlijk maar PAL SD en ziet er om die reden misschien beter uit als je de resolutie ook daadwerkelijk terug schakelt naar SD en de TV dat laat upscalen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

V.w.b. TeleTekst: Ik heb (had) wel eens dat er een wazige kleur als het

ware over het teletekst plaatje lag. 2 x de Help toets drukken verhelpt dat.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel: teletekst komt binnen als digitale stream, het is dan maar net hoe je dat verder verwerkt om het te laten zien... kan best naar HD gemaakt worden dan :)

vGnp: ja dat is een blauwe achtergrond die er kort na starten bijkomt, iig bij de nl-zenders. Ik vind dat opzich niet zo erg, eigenlijk wel mooi :)

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...