Ga naar inhoud


iemand ervaring met de Ford Grand C-Max?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Aangetrokken door de lage gebruikscijfers van deze auto de 2e paasdag maar eens gebruikt om een proefrit met deze auto te maken.

Aangezien ik meestal op de snelweg rij dus direct de A1 op geschoten, de teller op 125 gezet en de cruisecontrole geactiveerd.

Volgens de folder zou de auto op buitenwegen dan 4,4L diesel per 100km moeten verbruiken maar bij mij schommelde hij tussen de 7,2 en 7,8L per 100Km .

Dus ipv. bijna 1 op 23 schommelde het verbruik tussen de 1 op bijna 14 en 1 op 12,8. :(

Kijk dat de leverancier e.e.a iets rooskleurig voorstelt dan de werkelijkheid dat is blijkbaar normaal maar dat je met 1 liter 10km minder ver komt lijkt me toch niet normaal.

Ging ik keurig 80 rijden dan kwam de 4,4l per 100km wel in de buurt, maar om zo telkens naar de andere kant van Nederland te rijden dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

 

Vandaar de vraag wie heeft ook zo'n auto en wat verbruikt die gemiddeld, aangezien ik nu een super de luxe uitvoering had met leren bekleding en zo ongeveer alle opties die je kon bedenken?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


nee, gewoon 20 Km heen en 20 km terug over de snelweg en gekeken wat de boordcomputer aangeeft.

Specifiek de cruisecontrole aangezet zodat het niet aan mijn eigen voet kan liggen, ook op een vlak stuk gereden met nagenoeg geen viaducten oid. dus dat kan ook niet de oorzaak zijn.

Maar als dat niet klopt dan bouwen ze er dan wel een heel onnauwkeurige boordcomputer in lijkt me zo.

 

Suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de folder zou de auto op buitenwegen dan 4,4L diesel per 100km moeten verbruiken

 

Ging ik keurig 80 rijden dan kwam de 4,4l per 100km wel in de buurt

 

Dan klopt de folder dus, want met buitenweg wordt op 80km wegen gedoeld. Jij bent blijkbaar geïnteresseerd in het snelweg verbruik,maar dat is iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De C-Max is een hoge wagen, waarin vooral de luchtweerstand invloed heeft op de verbruikscijfers. Was er toevallig nogal wat wind op de dag van je proefrit? En op welke weergave heb je de boordcomputer gezet, gemiddelde weergave? Momenteel verbruik zegt vaak heel weinig, gisteren reed ik op de snelweg 1:11 en een paar seconden later 1:45 (inderdaad, een viaductje).

 

Bovendien, als je de airco uitzet zie je meteen ook een flink verschil in je verbruikscijfers.

 

En boordcomputers zijn vaak iets te positief...

 

T B

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

En boordcomputers zijn vaak iets te positief...

T B

 

In dit geval dan juist te negatief.

 

Maar als je met zo'n auto tussen de 50 en 70.000 km per jaar gaat maken dan maakt het brandstof verbruik (vooral met de huidige prijzen) heel wat uit.

En dat Ford dan de verbruikscijfers van 80Km per uur gaat vermelden is natuurlijk flauw immers ik weet niet waar jullie rijden maar 80 mag je op heel veel plaatsen al niet meer (tenminste hier in de omgeving is in het buitengebied alles al 60 geworden) en kun je alleen op de N wegen nog 80 alleen hebben ze die ook volgegooid met rotondes, drempels en andere obstakels zodat dat niet mogelijk is.

 

Veel beter is natuurlijk om vol te tanken en te rijden zoals je normaal doet om zo te kunnen kijken wat het gemiddelde verbruik is.

Maar op een proefrit van 2 dagen zit natuurljk niet iedere dealer te wachten.

Dat er auto's zijn die zuiner lopen dat is in iedergeval zeker want met de oude laguna van 1999 die ik had kon ik met de 60 liter tank vaak wel boven de 1100 Km komen alleen dat soort auto's zijn er nagenoeg niet meer op grijs kenteken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat zijn tenminste realistische cijfers waar je wat mee kunt en wat ook wat zegt.

Natuurlijk ook nog niet alles, want er zijn ook van die leasebakken die maar 2 standen kennen nl. uit of vol gas maar daar ga ik dan maar even niet van uit.

Is dat ook een diesel? Neem tenminste met zoveel km's in een paar maand aan van wel. Alhoewel mijn privé Mondeo (ecoboost benzine) na 3 volle tanken ook op ongeveer 1 op 13 zit en dan is 1 op 13,3 voor een diesel niet echt zuinig. (ook voor de S-Max wordt een verbruik van 5,6l voor gecombineerd gebruik aangegeven en dat is dan wel bijna 1 op 18)

Mijn huidige bedrijfs Avensis Verso (vergelijkbaar formaat als de S-Max maar dan een stuk minder luxe uitgevoerd) zit op hetzelfde verbruik met 1 op 13,5.

Dit soort cijfers zoek ik ook van de Grand C-Max maar die is blijkbaar nog zo nieuw dat die nog nergens op het internet te vinden zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 2.0 diesel (=Peugot motor), was 140 PK, gechipt naar 160 na aanschaf, heeft qua verbruik niet veel voordeel opgeleverd. Mijn vorige auto (Passat) ging na chippen 1,5l/100 in verbruik naar beneden. Ik rijd normaal, wel redelijk veel in duitsland waar ik dan 140 rij. Optrekken ook niet plankgas dus mijn verbruik is denk ik redelijk representatief. 5,6l zal je nooit kunnen halen, tenzij misschien met de 115pk versie. Ik heb eens een week echt als een oud wijf gereden en minder dan 7,2 over een langere afstand gaat echt niet.

 

Ook nog een Avensis gehad die inderdaad niet veel zuiniger was, ik zat rond de 7 liter. Moet wel zeggend dat deze uitnodigde om sneller te rijden, je zat zo op 180 zonder dat je er iets van merkte. Heeft wel een paar bonnentjes opgeleverd...

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...