Ga naar inhoud


Duo LNB (astra1+3) voor de Canarische eilanden


oble

Aanbevolen berichten

Kan een gewone duo LNB van TV Vlaanderen gebruikt worden in de Canarische eilanden. Er is veel verschil in: azimuth,elevation en skew?

bijv,

 

Belgium astra1

Elevation: 29.8°

Azimuth (true): 161.7°

Azimuth (magn.): 161.4°

 

LNB Skew [?]: -3.9°

 

Belgium astra3

Elevation: 28.8°

Azimuth (true): 156.5°

Azimuth (magn.): 156.2°

 

LNB Skew [?]: -7.0°

 

Canaries astra1

Elevation: 38.9°

Azimuth (true): 123.1°

Azimuth (magn.): 128.9°

 

LNB Skew [?]: -40.2°

 

Canaries astra3

Elevation: 35.3°

Azimuth (true): 119.2°

Azimuth (magn.): 125.0°

 

LNB Skew [?]: -42.9°

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom een duo- lnb ,je kunt het ook met 2 losse lnb's doen en een switch

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste oble

Astra SES geeft aan dat je voor de ontvangst van de Astra 3 op de Canarische eilanden een 120cm-schotel nodig hebt, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887

Voor de Astra 1 heb je daar een 90cm-schotel nodig zie:

https://sat.ses.com/webservice/images/7407051

Als jij beweert dat alle zenders van de Astra 3 met een 80cm-schotel goed zijn te ontvangen, dan betwijfel ik dat toch. Je zult zeker wel een aantal zenders van de Astra 3 ontvangen maar ik betwijfel toch sterk of je daarmee ook bijv. Eurosport HD en History HD probleemloos kunt ontvangen, toch zeker niet met een duo-lnb, misschien wel met een Inverto Black Ultra.

Voordat we verder gaan met de vraag of een TV-Vlaanderen duo-lnb past, zou ik eerst maar eens heel goed bij mensen informeren of ze vernoemde zenders met een 80cm-schotel wel kunnen ontvangen. Het kan ook zijn dat je zegt, die zenders interesseren me helemaal niet. Ja dan is het een ander verhaal.

Maar bovendien heb jij het over een 80cm-schotel. Vaak wordt daarmee aangegeven een schotel van 80cm hoog en 70cm breed, zeker bij de naamloze schotels maar het is dan in feite wel een 70cm-schotel en geen 80cm want je moet altijd de breedte van een schotel meten als je het over de maat gaat.

Of heb je het misschien over een kwaliteitsschotel zoals een Triax en welke maat bedoel je dan?. Als je opgeeft welke schotel je bedoeld, kan ik het zo even voor je uitrekenen welke duo-lnb past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U heeft gelijk Sprietje, mijn schotel waarmee ik momenteel ASTRA 1 ontvang is een 1m model. Bij buren heb ik wel degelijk enkele Astra 3 HD kanalen bekeken, maar of dat alle transponders te ontvangen zijn weet ik niet zeker.

Met mijn vraag had ik niet direct de bedoeling dat leden zouden beginnen over de ontvangstmogelijkheden in de Canaries maar wel dat de TV vlaanderen LNB kan werken of niet. De afstand tussen beide LNB's is 5.5cm en ik kan moeilijk geloven dat in de Canaries deze afstand het zelfde is ,we zitten toch heel wat dichter naar de evenaar of redeneer ik verkeerd. Hopelijk kan een van de zonnekloppers daar, uit de praktijk reageren?

Alvast bedankt voor uw reactie.

OBLE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste oble

 

Sorry dat ik je reactie zo laat gelezen heb.

Ik kan je in ieder geval verzekeren dat een TVvlaanderen-lnb absoluut niet gaat werken op een 100cm-schotel. Deze is bedoeld voor een 60cm-schotel.

Maar wat ik niet begrijp is dat je schrijft dat de afstand tussen beide lnb’s 5,5cm is.

De hart op hart afstand van een TVvlaanderen-lnb is 37mm. Als jij schrijft dat het 55mm is, dan is het geen TVvlaanderen-lnb maar een lnb voor een 85cm-schotel. Daarbij staan de lnb’s hart op hart 53mm uit elkaar.

Ik kan precies voor je uitrekenen hoe ver de lnb’s uit elkaar moeten staan maar dan moet ik nog twee dingen van je weten:

- Op welk eiland van de Canarische eilanden zit je of noem een plaats in de buurt waar de schotel staat.

- Wat is de afstand van de voorzijde van de lnb tot het midden van de schotel. Het midden van de schotel moet je meten precies halverwege de hoogte van de schotel

 

Verder heb je het over een 100cm-schotel. Is dit de hoogte of de breedte van de schotel?

Als je graag kijkt naar de zenders op de Astra 3 die ik in mijn vorige bericht schreef, dan zou ik eerst bij de buren maar eens vragen of ze die kunnen ontvangen, zo niet en wil je die wel graag zien, dan heb je een grotere of betere schotel nodig want in het verre zuiden worden vaak alleen maar merkloze schotels van mindere kwaliteit verkocht. Van welk merk is de schotel?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ola, Sprietje.

Het gaat over Arona inTenerife, maar vooralleer ik u nog meer foutieve info geef, ga ik binnen een drietal weken (dan ga ik terug naar Tenerife) alles eens grondig opmeten.Natuurlijk dat alles afhangt van de diameter van de schotel en plaats en ik heb hier ( Belgie) zowel een tv.vl LNB als een LNB voor een 85cm in mijn schuif liggen. Maar geen enkel zal waarschijnlijk werken en zal ik ze maar thuis laten en een enkele LNB plus switch meenemen. Nu besef ik dat ik u op het verkeerde been heb gezet en had beter moeten weten. Ik ben bijna zeker dat het om een 1m breed schotel gaat zonder merk. Nogmaals mijn verontschuldigingen en tot over een drietal weken.

groetjes

oble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste oble

 

Niet zo somber over de informatie. Ik kan hier best wel wat mee.

Als het een schotel van 100cm breed is, dan kun je uitstekend een duo-lnb nemen waarvan de twee koppen hart op hart 53mm uit elkaar staan. Dat komt omdat je op de Canarische eilanden de satellieten heel erg schuin van opzij ontvangt. Daardoor wordt de ontvangsthoek veel kleiner. Die is voor Arona slechts 3,9 graden, in Nederland en België 5,2 graden.

Zelfs al is het een naamloze schotel die 100cm hoog is, ook dan is deze duo-lnb ook nog prima te gebruiken.

Je moet de duo-lnb wel heel erg schuin zetten. In België is dat 11 à 12 graden schuin maar voor Arona is dat maar liefst 41 graden, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rechtse lnb een stuk lager staan dan de linker lnb.

Het beste is de kop van de Astra 3 in de klem te zetten maar als je schotel al op de Astra 19,2 staat uitgericht is het gemakkelijker voor je om de kop van de Astra 19,2 in de klem te zetten. Dan hoef je de schotel niet opnieuw uit te richten. Blijkt dat het signaal van de Astra 23,5 te zwak doorkomt, dan kun je de duo-lnb altijd nog vastklemmen op de kop van de Astra 23,5 en de schotel iets bijstellen.

 

Ik heb nog even een plaatje meegestuurd van een hoek van 41 graden. Als je dit uitprint en je plak het stuk papier op de lnb zodat de linker lijn verticaal staat, dan moet je de duo-lnb zodanig verdraaien, dat de rechter lijn verticaal komt te staan.

 

Dan de duo-lnb.

Als je nog een duo-lnb hebt voor een 80cm-schotel, dan zou ik die zeker meenemen.

Belangrijk is dat je wel even kijkt of de twee koppen ongeveer 53mm hart op hart van elkaar staan. Als je over de twee buisje heen meet moet je dus 53 + 23 = 76mm meten van buitenzijde naar buitenzijde.

 

Als je niet de juiste duo-lnb hebt, zou je bijv. de Inverto Twin Monoblock 23mm LNB ,4.3° for 80cm dish IDLB-TWNM21-MNO43-8PP kunnen nemen. Hier kun je twee satelliettuners op aansluiten of één satelliettuner met twee ontvangers, voor kijken en opnemen. Die zie ik in België voor onder de 50 euro te koop staan.

post-60869-0-88513500-1336906497_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hallo Sprietje,

Het is al een tijdje geleden dat u van mij nog iets gehoord heeft maar het heeft alles te maken dat een palm boom het zicht op Astra 3 van mijn schotel belet, dus voorlopig alleen Astra.1 tussen twee bomen heen.

Maar om terug te komen op mijn vraag, Ik heb ondertussen een schotel aangepast van een andere bewoner en alles werkt prima.

Het betreft een schotel van 70 cm breed waarvan ik de astra 3 kop van TV vlaanderen DUO LNB Quad in de houder heb gezet en vervolgens schotel opnieuw uitgericht.

De ontvangstgegevens zijn: met een HD sat801 M7 ontvanger

astra3 ontvangst 76

kwaliteit 80

astra1 ontvangst 74

kwaliteit 77

wat volgens mij een prima ontvangst moet garanderen.

Voor u gaat zeggen dat het bij regen wel even problemen kan geven, het regent (bijna) hier ( in het zuiden) nooit. Dit ter aanvulling voor de mensen die de Canarische niet kennen.

Misschien heeft lid (laspalmas uit een ander onderwerp) op Gran Canaria (ons buureiland) hier ook wat aan.

Mijn conclusie is dat de SES ASTRA gegevens in de praktijk beter zijn dan zij laten vermoeden, natuurlijk zonder de regen.

 

Sprietje, alvast bedankt voor alles en als ik nog iets te melden heb laat ik het zeker weten;

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste oble

Nog een geluk (of voor jou misschien pech) dat die palmboom nog niet gesneuveld is door de palmkever of is het geen Canarische-palm? In Spanje zijn er al duizenden gesneuveld. De Washingtonia-palm heeft gelukkig geen last van die kevers.

Nee beste oble, ik ga U niet waarschuwen voor regen want in ben heel veel keren op Gran Canaria geweest en ik weet dat dat niet vaak voor komt.

Maar er zijn wel andere zaken.

De andere bewoner ontvangt nu waarschijnlijk de gemakkelijke transponders op de Astra 3, maar kun je met deze schotel ook History HD, Eurosport HD en Planeta HD ontvangen?

En als het op dit moment misschien lukt, dan wil ik je nog wel een keer horen komende zomer als het heel warm weer is. Dan krijg je namelijk interferentie van de Badr-satelliet op 26 graden oost en kun vooral bovengenoemde zenders niet meer ontvangen omdat beide satellieten dezelfde frequenties gebruiken. Met name op de Canarische Eilanden staan beide satellieten bijna in dezelfde richting, slechts 2 graden verschil.

Alleen een grote schotel kan dit onderscheid dan nog maken. Een kleine schotel ziet die twee satellieten als één satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Beste Oble ,

mag ik langs deze weg vragen of uw instalatie intussen is aangepast naar de ASTRA 3 ? Wij wonen in Las Pamas en hadden ook graag deze aanpassing uitgevoerd , momenteel is het echt droevig om de reden dat we nog maar 1 TV vlaanderen zeder kunnen ontvangen .

Alvast by voorbaat bedankt .

Mvgr

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste laspalmas,

 

Eén TV vl zender? De welke dan?

Heeft u iets veranderd aan uw installatie ? Duo lnb geplaats? Maak dan eerst alles terug in orde zoals de oude installatie was.

Dat is de beste raad dat ik u op dit ogenblik kan geven, en daarna zien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hola Oble,

ja inderdaad zijn we nu beperkt in zenders (VRT en canvas ) !> maar wel omdat de meeste tv vlaanderen zenders naar de 23,5 zijn verplaatst ! wij hebben nog geen veranderingen gedaan aan onze instalatie . Nu heb ik wel een tip gekregen via via dat we perfect kunnen werken met een duo LNB astra / hotbird op een schotel van 1,20 .

Ik weet niet goed welke hd decoder aan te schaffen en of deze uberhaupt wel te krijgen zijn op de eilanden .

nu werken we met een 60cm schotel met ja altijd perfect beeld , maar heb nog wel een 1,20 in de garage staan :-) dus misschien toch maar gelijk deze monteren .

Eind januari gaan we wel naar Belgie dus desnoods kan ik me daar een decoder aanschaffen .

Ik ben echt een leek in deze materie en alle hulp is dan ook meer dan welkom

Mvgr

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...