Ga naar inhoud


Digitenne - signaalsterkte verschillende zenders


fred44nl

Aanbevolen berichten

@Fred,al die flauwekul ant.zgn HD, DVB-T2 praat is alleen maar verkoop praat,staat nergens op en ook dat zgn gecertificeerd,ook ,het beste is een gewoone ouderwetse hark of raster ant,deze worden nog steets gemaakt,dus zo een kleine een active ant,zoals die Funke zijn niet geschikt voor moeilijkere ontvangst locaties,nl die verst die er ingebouwd zit versterkt ook de ongewenste signalen,die overigens zeer sterk kunnen zijn waar door de reciever overstuurd raakt.

De frequentieband UHF/VHF is nog steeds het zelfde als in de Analoge tijd,Digtaal is alleen de de Informatie ,het uitgezonden HF signaal is altijt Annaloog.

De NL zenders zij allemaal Vert. gepolariseerd,dus bij gebuik van een conventtonele

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga toch even reclame maken voor de Technisat Digitenne TT1 (dat foeilelijke ding, model tafelventilator)

Situatie: Purmerend-nrd. DVB-T sinds oudsher zwak. KPN adviseert dringend buitenantenne

 

Na een heleboel van die actieve "prullen" uitgeprobeerd te hebben (leve de online shops en hun zichttermijn) geeft de Technisat als enige een zuiver plaatje terwijl de antenne toch achter de tv staat opgesteld en in onmiddellijke nabijheid ook nog eens een Powerline-adapter ingeplugd is.

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites

@columbo

ik begrijp je reactie op het verhaal van de antenne die ik nu gebruik.

echter, dit is precies dezelfde als KPN mij eind vorig jaar grateloos heeft opgestuurd.

alleen de montage-beugel moet je betalen, maar daarzit dan wel weer een coax-kabel bij.

ondertussen heb ik ook naar "ouderwetse" passieve antennes gekeken.

zijn helemaal niet duur, maar wel groot. één meter lengte heb je al gauw.

die antennes zijn richtinggevoelig, maar hoe kritisch is dat ??

bovendien wil ik em dan eventueel niet naar Goes richten, want dan moet ie vlak langs een gsm-mast kijken.

maar R'dam-Waalhaven is ca. 45 km; Roosendaal is ca. 40 km.

is dat haalbaar, zonder signaal-versterker ??

of is die gsm-mast minder hinderlijk voor een passieve dan voor een actieve antenne ??

 

@hansputters

op m'n zoektocht naar verschillende antennes heb ik die ook gezien.

echter, ik zit daaro in een aluminium stacaravan en dan kun je binnen echt niks bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

fred44nl,

 

Je geeft dus zelf aan dat je met een richtantenne geen problemen had. Je zit nu met een antenne die ontvangt in alle richtingen

en je geeft aan dat er twee storingsbronnen in de omgeving zitten. De oplossing lijkt me wel duidelijk.

 

De funke is waarschijnlijk geen slechte antenne maar niet geschikt voor de plaats waar je zit. Het enige wat je nog wel kan

proberen met deze antenne is om ze hoger zetten. Het kan zijn dat als ze te laag staat dat het DVB-T signaal niet sterk genoeg

binnen komt, maar de stoorsignalen wel. Als je ze hoger zet en je krijgt een beter DVB-T signaal binnen, dan wordt de storing

in verhouding minder.

 

of is die gsm-mast minder hinderlijk voor een passieve dan voor een actieve antenne ??

 

In principe maakt dit geen moer uit... als je 20% storing ontvcangt, mag je die 100 x versterken, dan versterk je de storing mee.

(sommige antennes met versterker hebben wel een antit GSM-filter ingebouwd!)

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eddy VL

misverstandje: ik heb alleen gekeken naar "ouderwetse" richtingsgevoelige antennes, maar (nog) niet gekocht of getest.

de huidige Funke antenne is kennelijk veel minder richtingsgevoelig dan KPN ons wil laten geloven.

er staat een pijl op en die moet in de richting van de znder wijzen.

maar znders uit andere richtingen kan ik goed ontvangen, d.w.z. het signaal is meer dan 95%

dat geldt ook voor de toren van R'dam-waalhaven.

 

wat is de verwachting:

als ik die met een actieve Funke R'dam-waalhaven heel goed kan ontvangen, lukt het dan ook met een goeie passieve antenne, bijv. een Yagi, zonder versterker.

ik vraag dit, omdat ik dan niet langs die gsm-mast hoef te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hark ant.richt je op de zwakste zender ,die sterkere komen vanzelf wel door via reflectie en of achterzijden van de ant. NL zenders zijn alle Vertikaal gep.

Probleem met KPN ant.+ app. is dat bij stoorsignalen ,brommers GSM de zaak vaak geheel plat gaat.

Let wel ,er zijn ook actieve hark ant.die dus alleen de UHF band versterkt,de andere freq.banden worden dus niet versterkt,.

net als in de analoge tijd,moet je ) indien nodig) alleen die signalen versterken die je nodig hebt,evt met een gepiekte ant,die voor bepaalde kanalen een hogere versterking geeft,dit word alleen bij zeer zwakke signalen gebruikt ,er werd)(word dan bij extreme moeilijke omstandigheden ook van een ruis arme verst.voor 1 of 2 kanalen gebruik gemaakt..

En in sommige gevallen werden meerdere ant..samen gekoppeld ,om een zo smal mogelijke openinghoek te verkrijgen,om storing van sterkere zenders waarvan de kanalen dicht bij elkaar liggen te vermijden ,die was in de analoge tijd soms een must om een acceptabel beeld te verkrijgen.

Echter bij digitale ontvangst is het een stuk eenvoudiger geworden, daar je ook via reflectie,en een geringer signaal sterkte een goed beeld kunt krijgen.

Bij digitaal is,dus het is alles of niets,blokvorming is dus net op het randje.

Ook de selectiviteit van de ontvager is ook nog van invloed<,de een gaat eerder plat dan de ander,

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

hierbij had ik een grijze buitenantenne, aangesloten op een cam-module.

 

O, ik kreeg hierbij de indruk dat het over een yagi ging...

 

 

 

Als je met een yagi werkt dan moet je het volgende in het oog houden:

 

- De winst: hoe hoger hoe beter, als je inkomend signaal groter is, en de "zijdelingse" storing blijft gelijk, dan wordt de verhouding

signaal storing groter, dus minder storing.

- De openingshoek moet zo klein mogelijk zijn om de zijdelingse storing te verminderen.

 

Dit is meestal het geval bij antennes met veel elementen en een behoorlijke lengte.

Nu op de camping met een 2 meter hark of meer...

 

Het zal dus een compromis worden. Je wil dus liefst zonder versterker werken. Dan denk ik dat het mogelijk is met 12 db winst en kabels

zeker korter dan 10 m. Ik weet niet hoe hoog je antenne boven het dak staat maar ik zou minimaal toch 1,5 m nemen.

 

Wil je achteraf een versterker omdat het signaal toch te zwak moest zijn, kan dit ook nog. Maar dan heb je op deze manier toch een hogere

signaal/storings niveau. Als je een antenne hebt die zonder versterking 6 a 7 db geeft blijf je ook na versterking zitten met de verhouding

storing/signaal.

 

Op het web vind ik momenteel enkel direct de Wittenberg DC 4523 (13db, geen gegevens over openingshoek 50 /60°?) of de

One For All SV9453 (12db,H35°-50°/V40°-55°), die is duurder maar de openingshoek is kleiner. Ook Kathrein zal wel dergelijke

vlakjes hebben. (let wel op de bandbreedte vb kanaal 22-54 komt ook voor ipv 22-69!)

 

Deze antennes zijn nog behoorlijk kort van lengte, dus die lijken mij wel te voldoen.

 

Het is natuurlijk een probleem dat het allemaal plaatselijk moet uitgetest worden, en het is nog geen zekerheid qua resultaat.

En als het niet lukt heb je een antenne op overschot. Maar ja, als je niks doet geraakt het ook niet opgelost.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de info :)

 

wat opvalt is dat bij de One For All SV9453 staat: DVB-T ontvangt alleen FTA...... etc.etc.

voordeel is wel dat er bij staat: GSM blocker

ik moet immers min of meer langs een gsm-mast kijken.

 

en toen zag ik ook deze: Wittenberg SN 20N DB

mooi klein en compact, maar niet passief.

Vor- Rückverhältnis: 20-30

Öffnungswinkel H/V (°): 45-55 / 55-65

Antennen Gewinn (dB): 7,5

aktiv mit integrierten 20 dB Verstärker

 

een antenne voor DVB-T moet voor NL-zenders toch op z'n kant gemonteerd worden ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

een antenne voor DVB-T moet voor NL-zenders toch op z'n kant gemonteerd worden ??

 

Ja, antenne elementjes verticaal.

 

Overigens is die Wittenberg ook zonder versterker te krijgen, dan heet die SN-20 zonder toevoeging. Wel aan te raden als je in een GSM mast kijkt, weet niet of je versterker dat gaat trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zn kant? de dipool moet vertikaal staan.Zie ook wikipedia nozema DVB-T Freq.

GSM begind op 914-915/959-960 MHZ.

TV ,DVB-T houd op bij kan 69 =854-862 MHZ

dus bij een goede inst.heb je daar geen last van .

Een ant.alleen voor FTA is onzin.

Hoe kleiner de ant is hoe groter het verlies aan signaal sterkte.

PS van 120t/m 14 juni is er in Köln DE de ANGA Cable beurs ,daar vind je alles op het gebied van Kabel -DVB-T & SAT. is alleen toegankelijk voor handelaren/bedrijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet of je versterker dat gaat trekken.

wat bedoel je daar mee ??

dat er teveel storende signalen mee versterkt worden ??

 

de SN-20 heeft een versterking van 7,5 dB, wat misschien niet al te veel is.

het verschil tussen mèt en zonder versterker is € 10,--

dus kun je ook de uitvoering met versterker nemen en de versterker eventueel niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ingebouwde verst. kun je misschien beter niet gebruiken,wel demonteren ,anders heb je geen beeld..

Bij de verst.staan geen specificaties vermeld,dus dit kan van alles zijn bijv breed band.enz

probeer eerst maar zonder verst.

Gebruik goede coax met dubbele afscherming bijv.die voor sat onvangst word gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de SN-20 heeft een versterking van 7,5 dB, wat misschien niet al te veel is.

 

Bij 7,5 db is de kans op blokvorming al zeer groot omdat het signaal te klein is.

Je kan die met de versterker nemen, maar zoals eerder gezegd, dit lost het probleem zwak niveau op maar geeft geen

verbetering op storing.

 

De "zijwaartse" storing blijft gelijk, je kan enkel proberen om het "voorwaarts" signaal vele malen groter te maken dan de storing

en dit hangt van de antennebouw af.

 

7,5 db = 5 x groter signaal dan op dipool alleen

13 db = 20 x groter signaal dan op dipool alleen.

 

En hierbij speelt de openingshoek (vertikale hoek in dit geval) van de antenne ook een grote rol.

(inderdaad antenne moet 90° gekanteld worden tov analoog)

 

Ik denk dat de SN20 niet veel zal oplossen...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat bedoel je daar mee ??

dat er teveel storende signalen mee versterkt worden ??

 

de SN-20 heeft een versterking van 7,5 dB, wat misschien niet al te veel is.

het verschil tussen mèt en zonder versterker is € 10,--

dus kun je ook de uitvoering met versterker nemen en de versterker eventueel niet gebruiken.

Als de GSM mast dichtbij staat dan is het signaal al best sterk. GSM zit net boven de UHF band, dus je versterker die versterkt dat ook nog mee. Maar omdat het signaal zo hard is, gaat het echt heel groot worden. A, je versterker raakt overstuurd en je ontvangt vrijwel niets meer omdat hij stoorproducten gaat maken of B, je ontvanger wordt overstuurd en dus "doof" (AGC regelt terug), of A en B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...