Ga naar inhoud


Digitenne - signaalsterkte verschillende zenders


fred44nl

Aanbevolen berichten

ik heb geprobeerd om met maps.google.nl de afstand van de caravan tot de wifi- en gsm-mast te bepalen.

hoe nauwkeurig dat is weet ik niet, want ik ben nu niet in de caravan.

maar het geeft in ieder geval een redelijke indruk.

 

wifi-mast: ca. 75 mtr. deze mast staat ca. 30° rechts van de richting naar de tv-zender.

gsm-mast: ca. 350 mtr. deze mast staat ca. 10° rechts van de richting.

 

als ik nu alles teruglees, dan is een yagi-antenne mèt versterker "uit den boze"

Link naar reactie
Delen op andere sites


als ik nu alles teruglees, dan is een yagi-antenne mèt versterker "uit den boze"

 

Die gevolgtrekking kan je niet direkt maken.

 

- Je hebt een probleem met storing.

- Je werkt met een "all-round" antenne met een versterker die elk inkomend signaal 100 x versterkt.

Dus ook de storing.

 

Je krijgt een "zijwaartse" storing binnen. Om dit op te lossen kan je een richtantenne gebruiken. Die antenne geeft op zichzelf

een winst in de ontvangstrichting. De zijdelingse storing heb je nog steeds, de grootte ervan is afhankelijk vanuit de hoek waaruit

de storing komt. Maar dan een pak minder sterk.

 

De bedoeling is om het ontvangen signaal vele malen sterker te krijgen dan de storing, waardoor deze minder storend word.

Een Yagi met 12-13 db geeft op zichzelf een 20 x groter signaal af (in de ontvangstrichting) dan een dipooltje of een bierblikje.

 

Als je een niet uitzonderlijk zwak signaal binnenkrijgt, dan heb je genoeg aan die 20 x versterking en heb je geen extra versterker

nodig.

 

Als je vanuit Zierikzee La Une, La Trois enz. wil ontvangen (als de GSM-mast er niet zou staan) dan zal het signaal te zwak zijn

en dan kan je op de Yagi een versterker aansluiten, en dan heeft dit wél zin. Of als je het signaal achteraf wil verdelen over

langere afstand en over meerdere ontvangers.

Maar dit is niet de vraag, je wilt gewoon naar een relatief sterke zender kijken zonder blokjes...

 

post-40297-0-34024100-1338742554_thumb.jpg

 

In het figuurtje is de (horizontale) winst van EEN yagi weergegeven. Het rode pijltje geeft de "zijwaartse" gevoeligheid weer.

Dit zal bij elke antenne niet zoveel verschillen, die is er gewoon.

 

Maar door de vorm kan je de winst in ontvangstrichting wel wijzigen:

Hoe meer elementen, hoe groter de winst en tegelijkertijd hoe kleiner de ontvangsthoek.

Alleen: hoe meer elementen hoe langer de antenne....

 

Bij een korte antenne zoals aangegeven in violet, heb je minder winst, (bvb zoals bij de SN20) én een grotere openingshoek.

Bij een iet langere wordt de winst dus groter, en verkleint de ontvangsthoek, zie groene lob. (in ruil van het sterker signaal

hoef je eigenlijk geen antenneversterker)

 

En nu is het de kunst om de antenne zo te richten dat je toch maximum signaal krijgt en toch minimaal aan storing.

 

UIteindelijk geven we je enkel de manier waarop je zo iets kan aanpakken en waar je op moet letten.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor alle info en kennis :)

 

dus moet ik beginnen met een yagi-antenne met 12-13 dB

en pas als dat onvoldoende tv-signaal geeft, een mastversterker proberen.

 

nog even met maps.google bezig geweest:

afstand tv-zender Goes: ca. 24,5 km, dan moet ik langs die dichtbij staande gsm-mast kijken.

afstand tv-zender Waalhaven: ca. 40 km, dan heb ik de dichtstbijzijnde gsm-mast op ca. 1.850 mtr.

afstand tv-zender Roosendaal: ca. 36 km, dichtsbijzijnde gsm-mast: ca. 7,6 km

 

bij de laatste 2 moet ik meer door hogere beplanting kijken, die ik niet kan/mag weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat zou je wel verwachten, echter het resultaat is helaas héél anders.

ondertussen met 5 verschillende buren op de camping gesproken.

we hebben allemaal verschillende configuraties: grijze en zwarte buiten-antenne, CI-module en aparte tuner.

en er is niemand die min of meer storingsvrij TV kan kijken.

met name later op de avond gaat het helemaal mis, vooral met de commercieële zenders.

 

mijn zwarte Funke staat redelijk richting Goes, maar bij automatisch zoeken van de zenders, krijg ik met gemak zenders van R'dam waalhaven.

dus moet ik eerst uitzoeken hoe ik handmatig de zenders kan instellen die bij Goes, Roosendaal of R'dam horen.

maar dan moet het eerst wel weer een beetje beterder weer worden :)

 

nog een leuk detail:

als ik bij KPN - Digitenne de postcode check doe, dan krijg ik:

 

Op jouw adres is helaas nog geen Digitenne beschikbaar

 

dan zakt je broek toch echt af :)

aangepast door fred44nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan klopt die postcode check toch? Je klaagt dat niemand goede ontvangst heeft, De postcodecheck bevestigd dit en jij zit erom te lachen. :D:P Dat was even lachen om jou.

 

Overigens zou ik wel de ontvangst controleren met een officiele KPN ontvanger. Die voldoen aan strenge eisen die KPN er aan stelt. Je zit vooral vaak dat TV's en losse USB ontvangers veel slechter presteren in moeilijke omstandigheden, wat daar wel is anders werkte het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lachen is gezond :)

 

in het voorjaar van 2007 ben ik met Digitenne begonnen en heb dat gekocht in de Primafoon winkel in Goes.

tot eind vorig jaar heb ik en iedereen op de camping daar met weinig problemen naar gekeken.

 

zojuist ben ik gebeld door KPN-Digitenne.

en werd mij verteld dat ze bezig zijn met werkzaamheden.

ja, het smoesje is goed, maar het verhaaltje is minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een Yagi ant.gebruikt,dan kun je indien nodig ook evt een speciale verst.met sperfilter gebruiken ,die de gsm signalen blokeerd.

let wel op hoeveel db de sper is ,hoe hoger des te beter en duurder.

Die zgn officiele gecertificeerde recievers ie een waardeloos certificaat, als van die van CD,net zo iets de ned vereninging van huisvrouwen,heeft niets met kwaliteit van doen.

Dat sommige TV's een minder gevoelige tuner hebben ,dat zou kunnen,is echter een ander probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat sommige TV's een minder gevoelige tuner hebben ,dat zou kunnen,is echter een ander probleem.

Ze zijn niet minder gevoelig hoor, kunnen alleen slecht omgaan met multipath signalen, maar gevoelig zijn ze best hoor.

 

De zgn. deskundigheid van columbo is waardeloos, net zo iets als de ned vereninging van huisvrouwen, heeft niets met deskundigheid van doen.

aangepast door EdjeKroketje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Edje houd u zich maar bij de kroketten,nl er zit wel degelijk verschil in de ontvangst van div Tv's ook wat gevoeligheid en selectiviteit betreft.

Overigens heb al ant.installaties gemaakt,toen u zich waarschijnlijk nog met de blokken doos bezig hield.

aangepast door columbo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag een nieuwe en laatste poging om toch nog een goeie ontvangst te krijgen met een Funke v4 DSC-500.

de antenne staat nu richting Noord-Oost, d.w.z. Zuid-Holland zuid en/of Roosendaal.

dit omdat ik richting Goes vlak langs een gsm-mast moet kijken.

de antenne is slechts heel beperkt richtingsgevoelig, maar misschien net voldoende.

vervolgens automatisch de zenders gezocht en gecorrigeerd.

het resultaat is dat ik nu geen enkel kanaal van Goes ontvang.

alles komt van Zuid-Holland zuid en Roosendaal.

de gebruikte kanalen liggen tussen 21 en 48.

de weersomstandigheden zijn op dit ogenblik vrij gunstig, d.w.z. geen geweldige hoge druk gebieden.

wel jammer voor het weer, maar een mens kan ook niet alles hebben.

en nu maar weer afwachten wat het resultaat is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond vanwege het EK ruim 1,5 uur naar NL 1 gekeken.

deze zender haal ik dus van Z-H z, waarschijnlijk R'dam Waalhaven.

in die tijd heb ik ca. 10 keer een heel korte beeldstoring gehad.

niet perfect maar het kan er mee door.

wat wel opviel, was dat de signaalsterkte voortdurend schommelde tussen 74 en 92 %.

bitfouten heb ik niet gezien.

het waaide hier in Zeeland heel erg hard en de bomen waar de antenne door heen moet kijken gaan af en toe hevig heen en weder.

even gekeken wat de luchtdruk was: 1007 mba.

 

daarna ruim 1 uur gekeken naar Veronica.

geen enkel probleem met een vrij stabiele signaalsterkte van 90-92%

ook Veronica haal ik van Z-H z, dus dezelfde zender als NL 1.

 

kortom, nu maar es wachten op minder wind en liefst een hogere luchtdruk = beter weer
:)
Link naar reactie
Delen op andere sites

een afbeelding zegt meer dan vele woorden :)

dit is nu de situatie.

die mast is langer, want die heb ik vorig jaar een flink stuk in de grond laten zakken.

op het moment dat ik over ga naar een yagi-antenne, kan ik die mast wel weer omhoog halen.

 

maar de vraag is: in hoeverre heeft deze of een yagi-antenne last van die bomen / struiken ??

post-61551-0-41546700-1339244216_thumb.jpg

aangepast door fred44nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...