Ga naar inhoud


Digitenne - signaalsterkte verschillende zenders


fred44nl

Aanbevolen berichten

de richting van de antenne is nu ongeveer noord-oost, maar dat was niet zo.

de oorspronkelijke richting was zuid en daar zijn op korte afstand vrijwel geen bomen.

 

je zegt heeel veeeel last.

geldt dat ook bij wind-stilte ??

m.a.w. wordt de last veroorzaakt door de bewegende bomen òf gewoon door de bomen ??

 

ik blijf het vreemd vinden dat NL 1,2 en 3 een flink wisselend signaal hebben,

terwijl Veronica, e.d. dat vrijwel niet hebben, terwijl ze van dezelfde zendmast komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Minimaal 1m tot 1,5m boven het dak (en het dak van de "buren"), en liefst met vrij "zicht" op de zendrichting. Kan je hoger des te beter.

Bomen schermen zo al af, en als het nat is al helemaal.

 

Dat is geldig voor een Yagi, zowel als voor de Funke.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

de richting van de antenne is nu ongeveer noord-oost, maar dat was niet zo.

de oorspronkelijke richting was zuid en daar zijn op korte afstand vrijwel geen bomen.

 

Daar waar bomen een barriere vormen als ze tussen de zendmast en de

antenne staan zijn ze een reflector in 't geval dat ze achter de antenne staan.

 

je zegt heeel veeeel last. geldt dat ook bij wind-stilte ??

m.a.w. wordt de last veroorzaakt door de bewegende bomen òf gewoon door de bomen ??

 

ik blijf het vreemd vinden dat NL 1,2 en 3 een flink wisselend signaal hebben,

terwijl Veronica, e.d. dat vrijwel niet hebben, terwijl ze van dezelfde zendmast komen.

 

In de regel betekent dat dat er dan een betere plaats te vinden is om de antenne op te stellen.

Verschillende frequenties hebben een verschillende golflengte en waar bij een bepaalde golflengte

een refelectie het signaal kan cancellen is dat bij een andere frequentie dan weer niet 't geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar er is toch MPEG-compressie ??

dan heb je bij weinig bewegende beelden minder data nodig, omdat dan alleen de bewogen gedeelten van het beeld doorgegeven moeten worden.

of slaat dat als een tang op een varken ??

Nee, als 1 programma minder bitrate nodig heeft omdat bijvoorbeeld het een stilstaand beeld is dat krijgen de andere programma's meer. Het zijn geen constante bitrates. En het is zo dat de totale bitrate altijd gelijk is, en hier wordt de foutcorrectie over gedaan. Daarom is het ook zo dat als 1 zender uit een bouquet stoort, ze allemaal op dezelfde manier storen.

Je ziet dus nooit dat RTL4 goed is en RTL5 minder goed of SBS6. Altijd dezelfde storing dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn camping (iets onder Oostburg) hetzelfde probleem met dezelfde frequentie. Maakt niet uit of ik de buitenantenne van KPN gebruik of een Yagi. Antenne staat op 3 meter hoog.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn camping (iets onder Oostburg) hetzelfde probleem met dezelfde frequentie. Maakt niet uit of ik de buitenantenne van KPN gebruik of een Yagi. Antenne staat op 3 meter hoog.

 

als ik dat zo hoor, dan hoef ik niet eens een Yagi te proberen.

ondanks dat ik door een flink struikgewas moet ontvangen, heb ik de laatste dagen minder verstoringen.

ondertussen heb ik richting Goes flink wat weggezaagd, dus dat ga ik ook nog proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kanaal 32 van Goes

Hmzz, dat is niet wat ik verwachtte. Hoe is kanaal 29 dan te ontvangen?

Kan je de ontvangst verbeteren door de antenne links van Goes te laten kijken dus zeg maar richting NW. Wellicht heb je 0dB problemen met Roosendaal, dan zou je Roosendaal op de zijkant willen hebben, misschien wel bijna achterkant als Goes het dan nog doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaan we even terug naar het begin van mijn verhaal.

de Funke DSC-500 stond gericht op Goes, voorzover je van richten kunt spreken.

van alles geprobeerd, maar niets hielp voldoende.

op een gegeven moment de antenne gedraaid richting R'dam-waalhaven en Roosendaal.

alle zenders ingesteld voor ontvangst vanaf die 2 zendmasten.

dat was wel achter een behoorlijke beplanting, maar het werkte heel behoorlijk.

ondertussen vlak naast de antenne het nodige weggesnoeid en de antenne weer naar Goes gericht.

was de richting voorheen ongeveer iets ten westen van pal-zuid, nu is dat iets ten oosten daarvan.

zenders opnieuw ingesteld, zodat zoveel mogelijk via Goes wordt ontvangen.

opvallend is dat NTS4/bouqeut 5 niet te vinden is bij Goes, maar die krijg ik nog van Roosendaal.

maar goed, de ontvangst is nu weer als vorig jaar.

 

en wat is nu de conclusie:

de antenne stond gericht op Goes en de beplanting ervóór was laag genoeg.

echter vlak náást de antenne stonden enkele hoog opschietende struiken/bomen.

die waren dit voorjaar zo hoog geworden, dat de antenne er kennelijk last van had.

 

natuurlijk moet een antenne zo vrij en zo hoog mogelijk staan.

des te moeilijker de omstandigheden, des te belangrijker dat is.

mijn locatie is kennelijk niet zo erg kritisch, want dwars door de beplanting, richting R'dam/R'daal, had ik nog een redelijke ontvangst.

maar een actieve antenne kan dus absoluut niet tegen verstorende beplanting, binnen een afstand van bijv. 2 meter.

en dat geldt dus niet alleen vóór, maar ook naast en waaschijnlijk ook achter de antenne.

hoe dat technisch te verklaren valt weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond zaten we naar Veronica te kijken en na 10 uur werd het alleen maar slechter.

de signaal-diagnose gaf een signaalsterkte van 96-98 % aan.

tijdens storingen gaf de bitfoutfrequentie 2000 aan, hetgeen het maximum is.

zelfs met zoveel fouten bleef het geluid en beeld nog goed; op zich wel knap.

het ging pas echt fout als het signaal af en toe kortstondig weg viel.

de signaalsterkte is dus af en toe gewoon nul-komma-nul.

rond half elf kwam er zelfs de melding: geen of zwak signaal.

 

overigens na 11 uur hebben we naar NL 1 gekeken, zonder één enkele storing.

:)

 

Heel herkenbaar probleem, maar dan is het ook gelijk het hele bouquet waarin de desbetreffende zender zit.

Meestal is het Veronica, RTL7 ect, NED 1, 2, 3 zijn inderdaad altijd goed, zeer goed zelfs. Iets wat mij altijd bevreemd. schijnt dus wel te kunnen.

Kan aan de hele tijd aan de 95% onvangst zitten waarna in 1 keer de storingen zich voor gaan doen (piepen, stilstaand beeld)

De ontvangstbalk is dan heel onrustig, vaak valt de verbinding van de desbetreffende zender dan ook geheel weg.

 

De ontvangst heb ik normaal van Rotterdam. Verder heb ik alle zenders van Goes handmatig geinstalleerd en onder "favorieten" gezet. Als de problemen zich voordoen druk ik op de gele knop en ik heb alles vanaf Goes en vaak wil dat wel helpen.

Probleem heb ik wel eens hier op dit forum gezet, Als de ene (Rotterdam) slecht is of uitvalt, heeft de andere volle bak en andersom.

Laatste tijd is het wel heel vaak. Na 6 jaar raakt mijn geduld met Digitenne een beetje op. :(

 

Strong ant-15 dvb-t buitenantenne hangt op de nok van het huis met vrij zicht (net buiten dorp). Hoog genoeg zou je zeggen..

By the way, zit vlakbij Oude Tonge, niet zo heel ver van Zierikzee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...